Växter utan växtvärk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PlatyYngel
    • January 2006
    • 1105

    Växter utan växtvärk?

    Har ännu en fråga som jag skulle behöva hjälp med:

    Varför växer inte mina växter? Jag har just nu jättevallesneria i karet på 200L som tidigare med precis samma förutsättningar växt som ogräs, bokstavligen. Rensade ur massor varje vecka med blad på ca 1 meter. Men nu stannar dom i växten när dom växt ca 10 cm, skruvar bladen och bara stannar så. Har nån någon aning om varför detta händer och vad jag kan göra åt det?

    Har för övrigt inte problem med alger så bladen får ljuset direkt på. Har förövrigt bra ljus ner i karet, gott om näring finns det då jag matar ganska kraftigt...
    / Marcus
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    #2
    1.Vad har du för grus i karet?
    2. Använder du någon form av växtnäring så som t.ex pmdd?
    3.Byter du vatten regelbundet?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentar

    • PlatyYngel
      • January 2006
      • 1105

      #3
      1. Engelsk sjösten, ca 4-8 mm (?)
      2. Inte för tillfället. Har dock tidigare använt i form av tabletter man trycker ner i rotsystemet under plantan.
      3. Yes, ca 1 gång/vecka 50%

      Allt är samma som när dom väste som ogräs, förutom att jag inte göder dem, men jag matar så mkt så jag ansåg inte det nödvändigt....
      / Marcus

      Kommentar

      • Nubi
        • March 2009
        • 9026

        #4
        Lysrör?? vilka använder du?
        om du har möjlighet köp pmdd.
        50% delvattenbyte en gång i veckan låter jätte mycket.
        Jag skulle testa med 30% delvattenbyte en gång i veckan och se om det inte blir bättre
        Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

        Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
        Fiskbloggen

        Kommentar

        • PlatyYngel
          • January 2006
          • 1105

          #5
          Lysrör, ingen aning. :P
          pmdd har jag inte behövt innan(?)

          Och ioma jag har 8st diskusar i karet på 200L och matar en del ska jag egentligen byta 50% varannan dag för att dom ska trivas bäst, nu är det på gränsen att byta vatten bara e gång/vecka.... :/
          / Marcus

          Kommentar

          • Nubi
            • March 2009
            • 9026

            #6
            Vad har du för växter i karet?

            Lysrör: lysrör med många Kevinantal allt över 7000K är bra för växterna.
            finns Philips aquarell med 10000K lysrör som är kanon bra! Bra lysrör och pmdd i karet så ska du se att växterna växter som bara den!

            pmdd.se, växtnäring. Man häller i det tillsammans med nytt vatten vid delvattenbyte. Man märker hur växterna växer snabbt.

            Såg skillnad på ett par dagar

            Inte insatt i wellpapp....discusar så jag vet inte hur de ska utfodras men jag tycker 50% vattenbyte varannan dag låter jätte mycket, speciellt med alla nyttobakterier som finns i vattnet och i filtret. Låter detta vara osagt, finns andra som kan mkt mkt mer om plattfiskarna
            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
            Fiskbloggen

            Kommentar

            • PlatyYngel
              • January 2006
              • 1105

              #7
              Diskusarna har jag bra koll på serru Och vid problem med dessa blir det ndss.se frågorna dyker upp på. Och för att dom ska växa bra så är det vattenbyten och kraftig utfodring som är receptet...

              Men jag ska kolla upp det här med pmdd, men, som jag skrev i första inlägget, har INGET förändrats sen det växte som ogräs. En dag bara slutade det växa... Och som jag även det skrev är det jättevallesneria som stannat upp.
              / Marcus

              Kommentar

              Arbetssätt...