Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • benno
    • August 2009
    • 125

    Pmdd

    Fråga 1:
    Vid normaldosering Pmdd ska det bytas 30-50% vatten varje vecka i ett kar med normalt med växter med sandbotten utan co2?

    En del säger byt inte vatten andra byt vatten??

    Fråga 2:
    Kan man börja med Pmdd från dag 1 i ett nystartat akvarium eller ska man vänta tills växterna rotat sig något?
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    #2
    För att köra standarddos av PMDD en gång i veckan så kräver det vattenbyten på 50% för att inte det ska bli för höga halter i vattnet.

    Det bygger på att växterna får ett överflöd på näring under hela veckan och stora vattenbyten är enda sättet att garantera att det inte når farlig koncentration.

    Dock skulle jag rekommendera att trappa ner lite då det är väldigt lätt att få tofsalger om man inte har co2 har jag märkt

    Kör vattenbyten efter just ditt akvarium. Har du inte så hård belastning på karet så ser jag ingen anledning till så täta byten. Men då måste du anpassa PMDD-gödningen och göda när du ser att växterna behöver det så du inte bygger upp farliga halter.

    Du kommer få bra fart på dina växter även med det sistnämnda. Kommer nog se resultat efter någon vecka redan...

    Edit: Starta med gödning rätt omgående. Det är inte skadligt och växterna tar ju även upp näring från bladen. Dock kör jag gärna punktmarkerad gödning på svärdplantor och kraftigare växter då de tar mest näring via rötterna. Finns både kapslar och näringskulor att begrava i deras rotsystem. Annars hinner mina svärdplantor bli ganska fula innan de tar sig igen
    Senast redigerad av Martin85; 22 November 2009, 09:29.

    Kommentar

    • benno
      • August 2009
      • 125

      #3
      Tack, Martin85.
      Startade upp ett 166 L för två dagar sedan, och hällde i fulldos pmdd+EC i dag, varefter jag släppte i två guppisar så jag får hålla koll på nitriten.

      Har också ett 330L som är inkört, men där får jag då se på växterna och göda efter behov. EC har jag i varje dag, OK?

      Kommentar

      Arbetssätt...