Algtillväxt med bättre ljus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Algtillväxt med bättre ljus!

    Sedan jag bytte till nytt o fräscht lysrör i rampen har jag drabbats av grönalger överallt. Både insidan av rutor och på växter, stenar o rötter.

    Hur blir jag av med det här? Någon fisk som äter de här långa slemmiga algerna som böljar som hår från all inredning?

    Jag har belysning tänd ca 6-7 timmar/dygn.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Se till att inte riva bland algerna om du inte direkt gör ett vattenbyte efteråt.

    Blomningen triggades av ljusförändringen och kommer ge med sig. Skrubba rent så mycket du kan precis innan veckovattenbytet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Se till att inte riva bland algerna om du inte direkt gör ett vattenbyte efteråt.

      Blomningen triggades av ljusförändringen och kommer ge med sig. Skrubba rent så mycket du kan precis innan veckovattenbytet.
      - Tackar för tipset, men algerna som är långa slemmiga trådar sitter överallt i både stenbakgrund, på alla växter, samt stenar i akvariet : (

      Känns skapligt omöjligt att skrubba av den pälsen som täcker allting sedan ca en månad tillbaka. Menar du alltså att en minskning av algerna utarmar tillväxten då? Är det inte något i ljus/vattenkvalitén som ökar algtillväxten oavsett hur jag mekaniskt o manuellt tar bort dem?

      Kommentar

      • addo
        • January 2007
        • 609

        #4
        Har du växter i karet så kan du köra med Easy carbo tills algerna försvinner. Algerna kom av att du fick bättre ljus och att du troligtvis inte har tillräckligt med växter som konkurerar om näringen.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av addo
          Har du växter i karet så kan du köra med Easy carbo tills algerna försvinner. Algerna kom av att du fick bättre ljus och att du troligtvis inte har tillräckligt med växter som konkurerar om näringen.
          - Ja, måste nog byta ut växtbeståndet och öka det samtidigt. Men Easy Carbo...råder det inte lite delade meningar om hur bra eller dåligt det är för akvariemiljön?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            inte har tillräckligt med växter som konkurerar om näringen.
            Om det var sant skulle du få alger i växtakvarier när du göder, och det får du inte. Alltså finns det ingen näringskonkurrens.

            Alger blommar upp vid plötsliga förändringar, tex mer ljus. Dom kör sedan några generationer tills man får så stabila förhållanden i akvariet att deras fortplantning avstannar. Näring kommer dom alltid ha tillräckligt med, men inte rätt förutsättningar för reproduktion (svängiga närings/ljusförhållanden).

            Lyckas man sköta sitt akvarium stabilt och hålla sin vattenbytesregim brukar algerna ge upp efter ett tag (typ några veckor), förutsatt att man kan decimera beståndet rejält precis innan varje vattenbyte. Kräver lite knogfett och jädraranamma. Det är allt.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Långa slemmiga gröna trådar låter som trådalger.Bland annat siamesiska algätare, amanoräkor och äpplesnäckor gillar sådant.

              Vad gäller Easy Carbo är det bra om om man inte överdoserar, och så länge man inte har känsliga varelser som t ex äpplesnäckor i karet. Räkor och andra snäckor brukar klara åtminstone halv dos.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #8
                Defdac, Man ska alltså bara ta bort fula växter med alger om man gör ett VB efteråt? Inte heller skrapa några rutor eller liknande? Förstod jag dig rätt? Varför gillar algerna detta?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Nej jag menar att man ska skrubba bort det man ser innan vattenbyte för att på så sätt decimera algmängden så mycket man kan. När man skrubbar så släpper dom sporer och dom vill man helst ha bort direkt så dom inte tar sig.

                  Men visst kan man även trimma bort fula växtdelar. Jag brukar dock behålla så stor del av växten som möjligt så att den får rejäl växtkraft. Tex låta dom växa upp till ytan så dom skuggar rejält - det gillar *inte* alger. Skuggning är växternas främsta vapen mot algerna.

                  Inte förrens algblomningen har lagt sig och växterna har rejäl fart så börjar jag i slutet trimma bort de mest angripna delarna. Vid detta laget är algerna ofta väldigt okaxiga.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • janson
                    • July 2009
                    • 300

                    #10
                    Jag satte för ett tag sedan ner att par tiger vallisinera i akvariet. De bildades snabbt många utlöpare till dem men bladen kom det alger på. Jag klippte bort dem ganska långt ner men istället för att de fortsatte växa blev även de nedre delarna av dåliga. Kanske trimmade för mycket men i det läget är väl de bäst att bara lämna kvar själva roten?

                    Ontopic, Har för mig att jag läste någonstans att man inte skulle fara och pilla om man inte gjorde någon VB efteråt. Fast det kanske var om man for och mecka med botten också? Eller har jag fått allt om bakfoten. (brukar vara så)

                    Kommentar

                    Arbetssätt...