Toffsalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawifisken
    • August 2008
    • 969

    Toffsalger

    Vart f*n kommer alla toffsalger från??
    Hur blir jag av med dessa?

    375L Malawikar med kalksten och hålsten, eller rättare sagt: toffsalgsten
    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89
  • tummen
    • March 2005
    • 5199

    #2
    Den enda fisk jag sett som äter dessa är Siamensis (små exemplar äter dessa med större aptit än äldre exemplar), se till att du får den "äkta" siamenisen, inte "flying fox". Annars är det bara mekanisk rensning (skrubbning/skrapning) som gäller. När du väl fått in dessa alger är det nästan "kört"; HELT kan du nästan inte bli av med dem, men du kan hålla dem i schack med rensning och hungriga siamensis....Lycka till!
    Thomas "tummen" Wallén

    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

    Kommentar

    • malawifisken
      • August 2008
      • 969

      #3
      jo jag vet mycket väl att siameser gärna äter toffs alger. Jag vet också mycket väl att mina malawi äter siameser... Det finns alltså inget o hälla i vattnet som tar död på sk*ten? Kanske nått med lyset som ställer till att?? eller vart kommer det från liksom? de bara kom helt plötsligt, har aldrig haft prombem med de innan
      Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        #4
        Ursprungligen postat av malawifisken
        jo jag vet mycket väl att siameser gärna äter toffs alger. Jag vet också mycket väl att mina malawi äter siameser... Det finns alltså inget o hälla i vattnet som tar död på sk*ten? Kanske nått med lyset som ställer till att?? eller vart kommer det från liksom? de bara kom helt plötsligt, har aldrig haft prombem med de innan
        EasyCarbo vekar ha tagit dö på de flesta av mina tofsalger. Efter en eller två veckors användade såg de inte helt krya ut och var enkelt att skrapa väck dem. Bladen klippte jag bort.

        Toffsalger uppkommer vid ojämna co2 nivåer som jag förstått det.

        Kommentar

        • malawifisken
          • August 2008
          • 969

          #5
          okej ja man får väl ta o börja köra med easy carbo ett tag o se om det hjälper... tack för hjälpen
          Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #6
            Ursprungligen postat av malawifisken
            okej ja man får väl ta o börja köra med easy carbo ett tag o se om det hjälper... tack för hjälpen
            Lita inte fullkomligt på mig bara. Är inte så kunnig på det hela.
            Senast redigerad av janson; 19 November 2009, 21:24.

            Kommentar

            • bong
              • November 2008
              • 1087

              #7
              Ursprungligen postat av malawifisken
              okej ja man får väl ta o börja köra med easy carbo ett tag o se om det hjälper... tack för hjälpen
              Du kan få den easy carbo jag har kvar.. sån skit häller jag inte i mitt kar igen
              3500+liter http://www.rovfisk.se/showthread.php?381-3500-liter
              http://www.rovfisk.se/showthread.php?1352-The-Bong-cave

              Kommentar

              • keen-eyed
                • January 2009
                • 409

                #8
                Finns även en l-mal som käkar tofsalger och det är L239.
                &

                Kommentar

                • malawifisken
                  • August 2008
                  • 969

                  #9
                  Denna texa kopierad från art beskrivningen:

                  Bör ges en vegetarisk kost med maltabletter och grönsaker. De är inte så bra algätare.
                  Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                  Kommentar

                  • malawifisken
                    • August 2008
                    • 969

                    #10
                    Akvariet skall innehålla många gömställen gärna i form av rötter..

                    Känns ju inte heller som om det parras bra i ett malawi kar. Ändå tacksam för era svar
                    Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                    Kommentar

                    • keen-eyed
                      • January 2009
                      • 409

                      #11
                      Ursprungligen postat av malawifisken
                      Denna texa kopierad från art beskrivningen:

                      Bör ges en vegetarisk kost med maltabletter och grönsaker. De är inte så bra algätare.
                      Jag har dem själv och vet att de äter tofsalger, så vad det står i artbeskrivningen här ang. algätning bryr jag mig inte så mycket om. Dessutom har de inte rätt artnamn i zoopets artbeskrivning heller då de numera heter Baryancistrus Beggini.

                      Tänkte bara skriva att dessa också äter tofsalger så man vet att det finns fler än siamensis som gör det.
                      &

                      Kommentar

                      • Jens A.
                        • March 2007
                        • 5026

                        #12
                        Malawis äter små siamensis, så ska du ha sådana, se till att de är stora nog så att inte malawisarna kan få in dem i munnen.
                        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                        Kommentar

                        • endymion
                          • October 2006
                          • 680

                          #13
                          Vad har du för Malawi? Det finns ju Malawi som äter tofsalger, prova någon Labeotropheus dessa skulle jag gissa gör processen kort med algerna. Annars kan du släppa i en ensam tropheus dessa är jätte bra på att äta tofsalger.
                          Senast redigerad av endymion; 24 November 2009, 00:25.

                          Kommentar

                          • malawifisken
                            • August 2008
                            • 969

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jens A.
                            Malawis äter små siamensis, så ska du ha sådana, se till att de är stora nog så att inte malawisarna kan få in dem i munnen.

                            ja malawi äter det mesta som dom får in i munnen
                            Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                            Kommentar

                            • malawifisken
                              • August 2008
                              • 969

                              #15
                              Ursprungligen postat av endymion
                              Vad har du för Malawi? Det finns ju Malawi som äter tofsalger, prova någon Labeotropheus dessa skulle jag gissa gör processen kort med algerna. Annars kan du släppa i en ensam tropheus dessa är jätte bra på att äta tofsalger.

                              jag har dom malawi jag vill ha i mitt kar. Jag klommer inte köpa nya fiskar för att dom skall äte lite alger. Jag klargör min fråga: Finns det nått bra medel som tar bort/dödar toffsalger?
                              Citat: Såg den äta för första gången igår. Man såg riktigt hur fisen rörde sig i magen på den, HÄFTIGT. By //Jögge89

                              Kommentar

                              Arbetssätt...