Hur få plantorna gröna och fina?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gruvan
    • November 2009
    • 2

    Hur få plantorna gröna och fina?

    Hej här kommer mitt första inlägg på Zoopet

    Har läst många trådar på detta forum och blir bara mer och mer konfunderad över vad som behövs för att få växter och fiskar att må bra. Har varken tid, pengar eller lust att bygga ett syrgastält eller odla jordbotten för att få liv i mina tre ynkliga plantor. Mitt problem är att mina plantor (som jag förövrigt inte vet sorten på) blir gula i färgen och lite svartfläckiga av troligtvis någon form av alger i mitt 60liters akvarium. Enda medlet jag göder mina växter med är EasyLife Carbo. Nuvarande bestånd i burken är ett stim på 10 tetror samt 2 små malar. Vattenvärdena har jag ingen aning om förutom att fiskarna ser ut att må bra och att Uppsalavattnet troligtvis har högt PH.

    Så min fråga lyder: finns det något medel jag bör tillsätta i vattnet för att få fina och gröna plantor?

    Ska jag öka ljusmängden i akvariet? Nuvarande ljus är 9timmar med ett 15w aquarelle lysrör
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    EasyCarbo kommer enbart öka koltillgången till växterna. Kol är viktigt eftersom växter består till över femtio procent av kol. Men det gör även att behovet av övriga näringsämnen går i taket och därför doserar man en hemmagjord gödning som kallas "PMDD". Den innehåller allt annat förutom kol.

    Den gula färgen och prickalgerna tyder på någon form av näringsbrist (förmodligen kväve, eller kalium) som du råder bot på med PMDD.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Välkommet till forumet,
      sök på pmdd så får du svaret
      Ljuset (0,25w/liter) är kanske i lägst laget men det beror på vilka växter du har.
      Rören du har är bra.

      Kör själv ett 200l med 0,3w/liter hagens powerglo och aquaglo, pmdd och EC, fungerar jättebra.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • gruvan
        • November 2009
        • 2

        #4
        Tack för snabba svar

        Ska genast beställa det där PMDD alla surrar om,verkar ju kanon.
        Men det jag oroar mig för är att det inte ger någon effekt pga för högt PH-värde i uppsala vattnet.Läste i någon tråd här på zoopet att Pmdd inte biter när PH-värdet är högt, någon som vet vad PH ligger på i Uppsala?

        Angående ljusgebiten har jag svårt att bygga ut pga den befintliga rampen bara har plats för en armatur,ska jag istället öka ljustimmarna?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Om du väljer Mikro+ som mikrogödningskomponent i PMDD är det lugnt om du har hårt vatten som i Uppsala.

          ,ska jag istället öka ljustimmarna?
          Nej det ger marginell eller ingen effekt. Alger är ofta bättre på att använda dålig intensitet under fler timmar än vad växter är.

          Du kan skaffa några riktigt bra lysrör med hög PUR-effektivitet (Aquarelle, Aquastar, PowerGlo tex) och riktigt bra reflektorer om du har dåligt med plats i rampen. Det kan göra stor skillnad.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...