Co2 mäsk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chriffan
    • November 2006
    • 85

    Co2 mäsk

    Planerar på att starta upp ett mäsk system till 100L akvarium... vill få lite extra fart på växterna

    Skulle det räcka med att leda in co2 till ett fluval2 innerfilter, för att slå sönder den?
    Hur stor mäsk blanding skulle det behövas? kollat runt lite och då verkar det som om många kör med 5L dunkar, är inte det alldeles för mycket, (kommer använda två stycken för att behålla trycket)

    ///Chriffan
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Skulle det räcka med att leda in co2 till ett fluval2 innerfilter, för att slå sönder den?
    Nej det funkar nästan lika dåligt som att använda en vanlig syresten, dvs komplett värdelöst.

    Som nybörjare tror jag du vill skaffa en CO2-trappa ( http://www.flickr.com/photos/defdac/...7606578593668/ ). Den garanterar att du får en viss upplösning, men inte för mycket upplösning vilket är perfekt när man är nybörjare med mäsk. Får mäsken av någon konstig anledning superfart så kommer inte fiskarna dö.

    Hur stor mäsk blanding skulle det behövas? kollat runt lite och då verkar det som om många kör med 5L dunkar, är inte det alldeles för mycket, (kommer använda två stycken för att behålla trycket)
    En eller ett par seriekopplade PET-flaskor funkar.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      #3
      Använder man endast fler dunkar/flaskor för att få högre tryck? Hur blir trycket högre med fler dunkar?
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • chriffan
        • November 2006
        • 85

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Nej det funkar nästan lika dåligt som att använda en vanlig syresten, dvs komplett värdelöst.

        Som nybörjare tror jag du vill skaffa en CO2-trappa ( http://www.flickr.com/photos/defdac/...7606578593668/ ). Den garanterar att du får en viss upplösning, men inte för mycket upplösning vilket är perfekt när man är nybörjare med mäsk. Får mäsken av någon konstig anledning superfart så kommer inte fiskarna dö.
        Det skulle alltså inte funka med någon sådan här?


        Men skulle det hjälpa något alls att leda in co2 i filtret efter det slagits sönder?

        tack för snabbt svar

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Använder man endast fler dunkar/flaskor för att få högre tryck? Hur blir trycket högre med fler dunkar?
          Nej främst för att få jämnare jäsning och gasflöde. Man startar dom alltså lite ur fas.

          Nej eftersom gasen inte löses upp utan går rakt upp till vattenytan och försvinner.

          Men skulle det hjälpa något alls att leda in co2 i filtret efter det slagits sönder?
          Nej.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • chriffan
            • November 2006
            • 85

            #6
            Okej,
            lyckades hitta en gammal tråd som löste resten av mina frågor

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Skulle det räcka med att leda in co2 till ett fluval2 innerfilter, för att slå sönder den?
              Nej det funkar nästan lika dåligt som att använda en vanlig syresten, dvs komplett värdelöst.
              I beg to differ, men det har naturligtvis att göra med lite andra faktorer också.
              Jag leder in min CO2 i ett Fluval 1 (utan filter) för att slå söder gasen, och det är definitivt inte värdelöst, men...
              Detta filter siter med sitt utblås 30-40cm ner i karet. Bubblorna stiger upp och träffas av utblåset från ett av mina andra innerfilter och dras, till viss del, med strömmen ner i karet igen.
              Utan Fluval 1'an hade de större bubblorna definitivt gått rakt upp till ytan.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                I beg to differ, men det har naturligtvis att göra med lite andra faktorer också.
                Jag leder in min CO2 i ett Fluval 1 (utan filter) för att slå söder gasen, och det är definitivt inte värdelöst, men...
                Detta filter siter med sitt utblås 30-40cm ner i karet. Bubblorna stiger upp och träffas av utblåset från ett av mina andra innerfilter och dras, till viss del, med strömmen ner i karet igen.
                Utan Fluval 1'an hade de större bubblorna definitivt gått rakt upp till ytan.
                Fast hur snyggt är det med akvariet fullt med bubblor?
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Man kan naturligtvis göra fenomenala speciallösningar för att få ett innerfilter att funka bra som CO2-upplösare, men nu snackar vi noobs utan känsla för hur svårt det är att faktiskt lösa upp CO2 effektivt.

                  Jag gillar inte att nybörjare tar sig tid att få en mäsk CO2 att må bra för att sedan slösa bort all gas med dålig upplösnig, varvid dom därefter berättar i vartenda forum dom kan hitta hur dåligt det funkar med CO2 och hur onödigt det är...

                  Jag tycker att nybörjare ska skaffa den billigaste upplösningsanordningen dom kan hitta som garanterat fungerar, och det blir oftast en CO2-trappa - som dessutom är svår att överdosera med.

                  När man sedan blir taggad när man ser effekten av CO2:n tror jag det blir roligare att leta reda på ännu effektivare (och roligare) upplösningsmetoder..
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Svetsaren
                    • July 2009
                    • 193

                    #10
                    Tips på en bra CO2-trappa då?

                    (alltså inte reaktor)

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Hagen Nutrafin Plant System innehåller en bra trappa:
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • chriffan
                        • November 2006
                        • 85

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        nu snackar vi noobs utan känsla
                        Tack för den
                        men helt rätt, de är mest för att pröva på co2,

                        du svarade tidigare att det inte skulle hjälpa alls med att leda in co2 i filtret,
                        fast om jag förstår heeke rätt (och utveklar det lite) så borde det hjälpa ännu mera att leda gasen (efter den är söndersagen i trappan) genom filtret?

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          "noob" har kanske en lite för negativ klang generellt sett, och det var inte det jag menade. Andemeningen i min argumentation var att jag tycker att man först ska fixa saker som garanterat fungerar för att få se effekten av CO2 - så att man blir taggad och vill lära sig mer. Tex hur man bygger riktiga reaktorer. Då kommer man förstå hur otroligt svårt det är att bygga en riktigt bra reaktor eftersom man har trappan att jämföra med.

                          du svarade tidigare att det inte skulle hjälpa alls med att leda in co2 i filtret,
                          fast om jag förstår heeke rätt (och utveklar det lite) så borde det hjälpa ännu mera att leda gasen (efter den är söndersagen i trappan) genom filtret?
                          Nej, eller mycket marginellt. Om gasen är nere under vattnet 1 sek eller 1,1 sek spelar ingen större roll.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            (du kan inte slå sönder bubblorna och leda in dom i en trappa btw.. det ska vara stora hela bubblor som sakta tar sig upp för trappan.. Slår du sönder bubblorna i massa småbubblor kommer dom bara fastna på trappan..)
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • chriffan
                              • November 2006
                              • 85

                              #15
                              Bubblorna ska lösa sig i trappan alltså?

                              jag menar inte den extra tiden som gasen går igenom filtret utan själva vatten strömmen som både drar runt co2:n i akvariet och (kanske?) slår sönder den....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...