Vad är detta för växt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eckick1
    • November 2009
    • 121

    Vad är detta för växt?

    Halojsan!

    Jag har varit och köpt denna växt och efter en snabb googling på den plantans namn insåg jag att det var fel lapp på den.

    PLantan har ca 100+ långa smala blad som är ljusgröna med en vit rand längs kanten. Det är en lökväxt. på lappen som följde med (fel) stod det Cryptocoryne Beckettii.


    Erik
    Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    #2
    Ursprungligen postat av eckick1
    Halojsan!

    Jag har varit och köpt denna växt och efter en snabb googling på den plantans namn insåg jag att det var fel lapp på den.

    PLantan har ca 100+ långa smala blad som är ljusgröna med en vit rand längs kanten. Det är en lökväxt. på lappen som följde med (fel) stod det Cryptocoryne Beckettii.


    Erik
    Ser ut som en vanlig ampellilja



    Är det det så är det ingen akvarieväxt.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det är en sumpväxt av något slag...troligen http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=54&SOK=1
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • eckick1
        • November 2009
        • 121

        #4
        OK, tack för svaren.

        Anders: En sådan fanns med i affären. Men den såg helt förstörd ut.

        Flygrc: Jo, det var mystiskt likt. MEn de ser ut att må bra, och jag har sett de i butiken länge. Jaja, de kostar ju bara en 50-lapp.

        Jag antar att inget av alternativen är bra.
        Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

        Kommentar

        • eckick1
          • November 2009
          • 121

          #5


          Vad är detta för blomma då?
          Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Svårt att se, men troligen Ludwigia inclinata var. verticillata ''Cuba'' eller kanske Limnophila Aromatica...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Koimannen
              • October 2009
              • 7

              #7
              e. stellata kanske

              Kommentar

              • eckick1
                • November 2009
                • 121

                #8
                en Ludwigia Inclinata är det nog! En missbildad sådan, för den har väldigt lite blad och är väldigt hög, jag ska nog testa att knipsa av dem som med Cabomba och vattenpest.

                Tack för svaren!
                Bara för att jag har rent mjöl i påsen betyder inte det att jag vill ha dina skitiga fingrar i det!

                Kommentar

                Arbetssätt...