TIPS! så här får du bort cyano

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • guzzzen
    • May 2009
    • 87

    TIPS! så här får du bort cyano

    Hej alla fisktokiga!

    vill dela med mig då jag haft problem med Cyano men nu fått bort den helt med en enkel metod. Jag hade för övrigt en hel del snäckor och koraller i mitt sötvattens akvarium som rubbade ph-balansen vilket kan ha varit orsaken till cyanoangrepp från början....nåt att tänka på...

    Mitt akvarium är på 140 liter, har guppy och neotetror och en massa växter.

    Gör så här;
    Ta ut alla fiskar.
    Gör ett 75% vattenbyte, sug upp och plocka bort så mycket cyano du kan från växter och inredning.
    Ta ut snäckor om du tror du kan ha för många...
    Täck över akvariet ordentligt på alla sidor med en mörk filt eller liknande.
    Släck och håll övertäckt i 4 dygn!
    Efter 4 dygn gör du ytterligare ett 75% vattenbyte!

    voila! Har ej haft problem sen dess!
    _________________________
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Vad du har gjort är att "nuka" cyanon. Mörkläggning är rätt effektivt, om man samtidigt fixar de problem som gjorde att man fick cyano från början.

    Ett annat sätt är att köra en behandling med General Tonic, och även Easy carbo har en effekt, om än långsammare.

    Men en av orsakerna till cyano är troligen att man har för lite nitrat i vattnet - växterna får då problem med att ta upp även andra näringsämnen, vilka då finns i överflöd. Cyano kan fixa eget kväve, vilket gör att den då blir väldigt konkurrenskraftig.

    Så bästa boten mot cyano är egentligen att ha sådan snurr på växterna att de ser till att inte cyanon blir dominerande. Men mörkläggning eller GT är megabra som storslägga mot cyano.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • drd
      • March 2004
      • 5586

      #3
      Jag har nog haft flyt här alltid eller koll på läget i karen, har nämligen aldrig haft ens nära till att se cyano i nåt av mina kar.
      ________________________________________________

      Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag har nog haft flyt här alltid eller koll på läget i karen, har nämligen aldrig haft ens nära till att se cyano i nåt av mina kar.
        Tur kallas det, eller så kör du dina akvarier lite lagom skitigt.

        Cyano beror på det motsatta problemet nämligen: För mycket koll, för mycket vattenbyten - för kvävefritt. =)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • thobiastt
          • September 2009
          • 149

          #5
          Nån som kan visa en bild på hur cyano ser ut i karet?
          Aldrig haft det och aldrig sett det men kan ju vara bra att veta hur det ser ut om man skulle råka ut för det. =)

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag vill gärna googla det åt dig:
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Peter Luths
              • November 2008
              • 32

              #7
              Vad är ett bra riktvärde på nitrat i ett akvarium? Har läst men inte hittat nån info. Jag ligger själv på mellan 50-100 i nitrar.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Runt 5-10 ppm. Över det kan vissa växter börja uppvisa toxicitetssymptom som ser ut som kalciumbrister:



                Runt 100 börjar vissa fiskar dö.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  så ju skitigare man har ju mindre chans för cyano... aha! det är däfrör jag aldrig fått det.

                  Bajsa i karet och du slipper cyano (nä usch vilken dålig humor jag har!!)
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Bajsa i karet och du slipper cyano (nä usch vilken dålig humor jag har!!)
                    Ja i princip, men då får du garanterat grönvattenodling istället.

                    Alger reagerar på ammonium som är en mer lättillgänglig form av kväve jämfört med nitrat.

                    Ditt bajs kommer brytas ner till nitrat såsmåningom, men innan dess kommer sannolikt ammoniumet och nitriten dödat alla fiskar och triggat igång en riktigt härlig grönvattensodling.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...