Vilda makrofyter i akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida3
    • November 2009
    • 2

    Vilda makrofyter i akvariet?

    Hej!

    Jag undrar om det skulle gå bra att plocka växter från det vilda och plantera dem i akvariet. Jag vet att jag får plocka dem och jag vet många ställen med vanliga akvarieväxter... frågan är om man får in för mycket annat som skulle skada resten av akvariet.
    Växterna hade jag tänkt att ha till körsbärsräkor, skulle det klara sig?
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Problemet med växter man tar utifrån är ofta att de inte riktigt gillar temperaturen i akvariet.
    Speciellt inte om man plockar dom nu när dom är inställda på vintervila.
    Rejäl sköljning är väl att rekommendera om man väl försöker.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Jag testade detta för några år sedan under en höst, men det här med vintervila stämmer säkert, eftersom samtliga växter bara dog efter ett tag. Provade med gula näckrosor och vass, eller om det var kaveldun. Se upp för vattenbläddra bara. ;-)
      Senast redigerad av Svetsaren; 05 November 2009, 07:23.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Jag har haft bra erfarenhet av smal vattenpest, vanlig vattenbläddra, och vattenblink. Däremot har jag aldrig fått kransalger eller gäddnate att överleva, trots flera försök. Kransslinga (tror jag det var, inte säker) växte bra hela sommaren, och tvärdog till hösten, vet inte varför.
        Grodblad (obs! inte Groblad!) växte lite men tog sig aldrig riktigt.

        Svalting växte väldigt bra, men ville gärna skicka upp blad högt ovan ytan.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        Arbetssätt...