Alger och grönt vatten.. vad göra? HJÄLP NÅGON!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • thobiastt
    • September 2009
    • 149

    Alger och grönt vatten.. vad göra? HJÄLP NÅGON!!

    För ett par veckor sen såg jag att det hade börjat bildats nån slags bruna alger på mina stenar i akvariet (påminner om kisel alger) , jag tänkte inte så mkt mer på det men dessa alger spred sig i rask takt och täcker nu varenda sten i karet, i o med denna "algblommning" började även vattnet att dimma sig i nån slags grön nyans. Igår var vattnet helt grönt och man såg knappt bak rutan genom denna gröna sörja.
    Vad kan detta bero på. Kan tilläga att karet står i ett rum helt utan fönster så nåt sol ljus får det inte , karet är ett 570 liters Malawi kar med endast 1 stor svärds planta i det, resten är sten o skifferplattor.
    För tillfället har jag 3 st pumpar i det ,
    1. huvudpumpen. som pumpar 2400 l/h som sitter i en egengjord filter ficka.
    2. 2 mindre pumpar av märket fluval 2 plus för att få en bra ytvatten rörelse.
    Nån som vet vad som kan orsaka detta?
    Är väldigt väldigt tråkigt att knappt kunna se fiskarna, fiskarna ser ut att må bra dock trots detta..
    Hur blir man av med det gröna vattnet?
    Har gjort ett vattenbyte på 50% för 3 dagar sen ch igår var det jättegöt igen så jag gjorde ett vattenbyte på 2/3 av vattnet i karet men det börjar komma tillbaka. snälla hjälp någon!!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det effektivaste är att skaffa ett sk UVC-filter (en filterlåda med dödliga/cancerframkallande UVC-lysrör som gör alla alger sterila när dom åker förbi).

    Jag brukar köra en slang in och en slang ut ur akvariet och låta ett vattenbyte stå och gå tills vattnet är klart - med pumpar påslagna och gärna med en massa stök i akvariet undertiden. Efter någon/ett par timmar brukar vattnet vara kristallklart.

    Om det nästa dag blir minsta antydan till dis igen så gör jag samma sak igen.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...