Är detta kiselalger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikey13
    • October 2007
    • 465

    Är detta kiselalger?

    Startade upp ett yngelakvarium för ca 3 veckor sedan.
    100% av vattnet är från ett av mina stora, väl inkörda akvarium.
    och innerfiltret satt också det i ett väl inkört akvarium.
    Ynglen frodas och mår bra, men jag har fått en brun "beläggning" på grottan, pumpen och även på roten i akvariet.
    Är detta kiselalger och kan det vara skadligt för ynglen?

    Tacksam för svar.

    Klicka på bilden för större version

Namn: P1050781.jpg
Visningar: 1
Storlek: 126,2 KB
ID: 2179524
    Klicka på bilden för större version

Namn: P1050780.jpg
Visningar: 1
Storlek: 129,7 KB
ID: 2179525
    __________________________________________
    Mitt 720L projekt
    375L Inbyggt i väggen-projekt
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Ser onekligen ut som det och isf. är det helt ofarligt. Släpp i en ancistrus så slipper du snart titta på det. Annars försvinner det av sig själv så småningom men trist att behöva glo på det undertiden
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • thobiastt
      • September 2009
      • 149

      #3
      Jag har samma alg i mitt akvarium , och det skumma är att jag ser ut att ha exakt samma slags sten i mitt kar som du har i ditt.. till en början hade jag kristallklart vatten men när jag la dit de stenarna tog det inte lång tid förens jag började se bruna "prick" liknande alger som senare spred sig ser nu ut som det gör hos dig. Mina har varit där i 2 veckor nu och verkar inte försvinna , har gjort vattenbyten och även skrubbat av allt som algerna har fäst på men de kommer fortfarande tillbaka..

      Hur blir man av med dom?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Är akvariet nystartat? I nystartade kar är det mycket vanligt med kiselalger och jag tror inte vi har startat något kar utan att få en släng av denna alg.
        Har man ancistrus i karet märker man knappt av det eftersom de älskar kiselalger. Men annars försvinner de av sig själv och ju mindre man håller på att rengöra i karet desto snabbare försvinner det. Med andra ord försvinner det när karet börjar bli inkört, efter ett par månader.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • thobiastt
          • September 2009
          • 149

          #5
          Karet har varit igång i ca 3 månader, 3 första veckorna utan fisk.
          Känns oxå som om det har blivit värre, vattnet i karet har blivit dimmigt och lägger sig inte. bytte 1/3 del av vattnet för 4 dagar sen och till en början var vattnet klart men är nu dimmigt igen.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av thobiastt
            Karet har varit igång i ca 3 månader, 3 första veckorna utan fisk.
            Känns oxå som om det har blivit värre, vattnet i karet har blivit dimmigt och lägger sig inte. bytte 1/3 del av vattnet för 4 dagar sen och till en början var vattnet klart men är nu dimmigt igen.
            Ja, då är det inte bara kiselalgproblem.
            De 3 första veckorna räknas bort. Karet är inte igång förrän första fisken är i
            Finns mycket fakta här i forumet om dina problem, så sök rundor lite så kommer du nog hitta en del...
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            Arbetssätt...