PMDD Doser

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Constantine
    • September 2009
    • 431

    PMDD Doser

    tjenis gott folk.


    Jag undrar lite angående hur man ska dosera pmdd på bästa sätt (har precis börjat). Vad jag har förstått så ska man göra ett vatten byte i veckan på 25% - 30% och till sätta 10ml av varje flaska ( 112L kar) men vad jag undrar är om jag kan dosera mer i veckan eftersom jag anser att jag har rätt mycket växter som jag gärna vill att det ska växa lite extra mycket tex att jag tillsätter 10ml vid vattenbytet och sedan tillsätter jag 5ml två gånger i veckan?

    är detta okej, eller finns dett några risker att göra på detta visset.


    Tack på förhand.
    450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
    170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel
  • battle_royal
    • March 2008
    • 60

    #2
    så kan man göra så gör jag! bara man håller vattenbytena så är det inga problem..om du tom använder Co2 så tar ju växterna upp näringen ännu snabbare då får man tillsätta mer..lycka till!

    Kommentar

    • Constantine
      • September 2009
      • 431

      #3
      Okej tack......jag använder också Easy Carbo, kanske inte samma sak men ändå
      450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
      170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

      Kommentar

      • Zarp
        • January 2009
        • 27

        #4
        PMDD i min balja

        Ursprungligen postat av Constantine
        tjenis gott folk.


        Jag undrar lite angående hur man ska dosera pmdd på bästa sätt (har precis börjat). Vad jag har förstått så ska man göra ett vatten byte i veckan på 25% - 30% och till sätta 10ml av varje flaska ( 112L kar) men vad jag undrar är om jag kan dosera mer i veckan eftersom jag anser att jag har rätt mycket växter som jag gärna vill att det ska växa lite extra mycket tex att jag tillsätter 10ml vid vattenbytet och sedan tillsätter jag 5ml två gånger i veckan?

        är detta okej, eller finns dett några risker att göra på detta visset.


        Tack på förhand.
        Har kört PMDD ett tag, relativt nytt för mig också, hållt på i 6 mån med PMDD. Byter 30% vatten per vecka och doseringsanvisningen lyder 10 ml per 100L. Jag gjorde så och fick rejäla problem med trådalger. Det kan väl handla lite om tolkningen av doseringen tänkte jag; en tolkning är 10 ml/100L per vattenbyte. Dvs 10 ml varje vecka i 100L balja. En annan tolkning är 10 ml/100L TOTALT i baljan, dvs byter man 30% = 30L varje vecka så ska man tillsätta 3 ml för att ersätta det man tog ut med bytet. Å andra sidan så förbrukas ämnen också.

        Enligt min erfarenhet i min balja så leder 10 ml varje vecka i 100L balja till kraftig tillväxt av trådalger. I grunden finns ju en konkurrens om näringsämnen, teorin är att växter-alger tävlar om ämnena. Antingen har man alger eller så har man växter är en gammal devis. Om man då tillsätter "för mycket" näring så får man både algtillväxt och växttillväxt tänkte jag. Detta gjorde att jag minskade till 3 ml /100L per 30% vattenbyte, dvs en tredjedel. Nu växer det som s-t-n (utan CO2) och varje månad avlägsnar jag minst 3-4 litermått med växter som jag gallrar. Och betydligt mindre trådalger. PMDD är rena raketbränslet enligt mig. Det vatten som jag byter varje vecka vattnar jag mina krukväxter med och det är rena krutet, det växter som !"##%# i krukorna mitt i hösten.

        Nån som kan sprida mer ljus i mörkret? Fler teorier nån?

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Man kan aldrig näringsbegränsa alger. Därför finns det heller ingen konkurrens om näringsämnena.
          En vanlig missuppfattning är att ett näringsöverskott ger alger. På sätt och vis är det väl riktigt, men det är inte för att algerna tidigare varit näringsbegränsade som dom börjar "blomma" när man får ett näringsöverskott.
          Algerna triggar på förändringen. Algerna ser ett näringsöverskott som att det inte finns någon konkurrans från växter, främst av ljuset.

          Beroende på hur mycket växter man har i karet så bör man göda olika mycket.
          "Standard" dosen fungerar oftas i ett "vanligt" akvarium.
          Det finns en liten hake med att bara göra 30% vattenbyte, och det är att om inte all näring går åt mellan vb så kommer näringsnivåerna undan för undan att stiga. Detta leder i förlängningen till att alger kan triggas av dena näringsökning.

          Byter man istället minst 50% vid varje vattenbyte så kommer näringsnivåerna som högst bli dubbelt så höga som den dos man doserar.

          Hur man än väljer att göra så är stabilitet det absolut viktigaste för att undvika alginvasion.
          Och med stabilitet menar jag allt från näringsnivåer, ljus, cirkulation, syresättning, CO2 mm mm.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Constantine
            • September 2009
            • 431

            #6
            hmm okej,..får väl tänka om lite då...jag har kört med PMDD nu i 2 veckor och ser redan nu en stor skillnad, växterna växer som det knackar t o m en växt som jag har haft i snart två månader som inte har rört sig 1 mm växer nu som s-t-n men några problem med alger har jag iaf inte än, kanske för att jag kör med Easy Carbo vem vet

            Dock för lite mer än 3 veckor sen fick jag en invasion av alger...va på semester i en vecka så det fanns ingen som kunde tillsätta den dagliga dosen av EC men nu så har jag absolut inga
            450L: 2st Scalare + 17st Corydoras aeneus + 10st Corydoras paleatus + 10st Rosentetror
            170L yngel kar: 4st Corydoras aeneus yngel, 2st .Ancistrus + X-antal yngel

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Funkar det så kör på! Det finns inga exakta svar.
              När något skiter sig ändra en sak i taget. (Dvs få inte för dig att ändra ljus, gödning och cirkulation samtidigt tex.)
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Zarp
                • January 2009
                • 27

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Man kan aldrig näringsbegränsa alger. Därför finns det heller ingen konkurrens om näringsämnena.
                En vanlig missuppfattning är att ett näringsöverskott ger alger. På sätt och vis är det väl riktigt, men det är inte för att algerna tidigare varit näringsbegränsade som dom börjar "blomma" när man får ett näringsöverskott.
                Algerna triggar på förändringen. Algerna ser ett näringsöverskott som att det inte finns någon konkurrans från växter, främst av ljuset.

                Beroende på hur mycket växter man har i karet så bör man göda olika mycket.
                "Standard" dosen fungerar oftas i ett "vanligt" akvarium.
                Det finns en liten hake med att bara göra 30% vattenbyte, och det är att om inte all näring går åt mellan vb så kommer näringsnivåerna undan för undan att stiga. Detta leder i förlängningen till att alger kan triggas av dena näringsökning.

                Byter man istället minst 50% vid varje vattenbyte så kommer näringsnivåerna som högst bli dubbelt så höga som den dos man doserar.

                Hur man än väljer att göra så är stabilitet det absolut viktigaste för att undvika alginvasion.
                Och med stabilitet menar jag allt från näringsnivåer, ljus, cirkulation, syresättning, CO2 mm mm.

                Mkt intressant, tack för synpunkter. Sammantaget borde det innebära att min minskning av dosen (med bibehållet 30% vattenbyte) skulle kunna förklara att algerna försvann? Eller tänker jag fel nu? Riskerar man ackumulering av näringsämnen även om man minskar dosen med en faktor 3? Eller ska man kanske gå upp till 50% vattenbyte?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Mkt intressant, tack för synpunkter. Sammantaget borde det innebära att min minskning av dosen (med bibehållet 30% vattenbyte) skulle kunna förklara att algerna försvann?
                  Nej. Dom är ju aldrig näringsbegränsade. Du kan aldrig näringsbegränsa alger i ett akvarium.

                  Riskerar man ackumulering av näringsämnen även om man minskar dosen med en faktor 3? Eller ska man kanske gå upp till 50% vattenbyte?
                  Du förändrar bara det asymptotiska maxvärdet av de näringsämnen du doserar om du förändrar dosen eller vattenbytet. Lite enklare uttryckt: Du har alltid en ackumulering av näringsämnen, det är därför du gör vattenbyten. Storlek på dosering och vattenbyten bestämmer bara var du vill sätta maxgränsen för nivåerna.

                  Ännu enklare: Kör du 50% vattenbyte så vet du att du aldrig någonsin kan kan komma över dubbla doserade näringsmängden.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...