Gråa tussar på bladen.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    Gråa tussar på bladen.

    Hej!

    Mitt akvarium har varit igång i ungefär 8-9 dagar och på runt 2 av växterna har det bildats grå väv/bomulls liknande material på dom växterna. Jag har ingen aning vad det är och jag märkte det just nu när jag kollade runt på alla växter.

    Kan vara värt att tillägga att jag använder Happy-plant medel varje vecka vid ett vattenbyte och att många av mina växter väger så att det knakar.

    Bilder kommer snart.

    Tack.
  • travianplayer
    • October 2009
    • 1201

    #2
    det är nog tofsalger en bild underlättar
    Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

    Kommentar

    • Andrém
      • October 2009
      • 1247

      #3
      Japp, det verkar vara tofsalger som du sa. Har kollat runt och läst lite på nätet och det verkar som att det inte är en rolig alg att ha då många fiskar äter inte det. Jag är faktiskt väldigt förvånad att jag har blivit drabbad av det då jag har extrem koll på allt jag gör i akvariet samt att jag inte lämnar något extra skott av näring till något av växterna, och växterna växer så att det knakar.

      Hur blir jag av med dom? Just nu verkar det finnas på en gräsliknande växt (5cm hög, som långt gräs) och så verkar det finnas väldigt lite på en rot i närheten.

      Tack.

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Siamesiska algätare på svältdiet äter tofsalger, jag vet inte om det finns någon annan som gör det.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Andrém
          • October 2009
          • 1247

          #5
          Har du några exempel på siamesiska algätare Jens A.? eller är det bara ett finare namn för fiskar/skaldjur som äter alger?

          Tack.

          Kommentar

          • myslas
            • February 2008
            • 672

            #6
            http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1

            Där har du siamesisk algätare. Finns i stort sett varenda zoobutik som säljer akvariefisk. Små exemplar är att föredra om man vill att de ska äta alger, jag har en stor en som mest äter den vanliga fiskmaten.

            Kommentar

            • Andrém
              • October 2009
              • 1247

              #7
              Ah, är det "bara" dom som skulle kunna ordna problemet? Har nämligen satt in mig på att ha afrikanska jättefilter räkor och några corydoras som mina främsta algätare men dom kanske inte går på tofsarna.

              För övrigt så verkar algerna har dödat lilla växten, bladen är grå/bruna (nej det är inte algerna).

              Kommentar

              • karrokaja
                • March 2006
                • 5388

                #8
                siamesisk algätare http://zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=270&SOK=1 mycket effektiv algätare. dock måste understrykas att den är effektiv när den är ung.
                En fullvuxen fisk 10-15 cm är blir ganska lat med tiden. mina 2 siameser är vuxna och dom ligger bara och slappar och äter av fiskmaten.
                Sköna fiskar. kan mucka lite med varnadra så man kan tror att dom är olämpliga tillsammans men så är inte fallet, (om man inte har ett allt för litet akvarium) utan en liten grupp är att föredra.
                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                Kommentar

                • Andrém
                  • October 2009
                  • 1247

                  #9
                  Som jag skrev innan, är dom fiskarna det "ända" valet jag har emot tofsalgerna? Det strider nämligen emot vad jag hade för plan i mitt akvarium. Äter vanliga algätare också tofsalger eller struntar dom i det helt? Just nu har jag ju 4 segelfens mollys och dom äter ju inte av tofsarna men dom är ju s.k "allätare"

                  Kommentar

                  • myslas
                    • February 2008
                    • 672

                    #10
                    Ursprungligen postat av Andrém
                    Som jag skrev innan, är dom fiskarna det "ända" valet jag har emot tofsalgerna? Det strider nämligen emot vad jag hade för plan i mitt akvarium. Äter vanliga algätare också tofsalger eller struntar dom i det helt? Just nu har jag ju 4 segelfens mollys och dom äter ju inte av tofsarna men dom är ju s.k "allätare"
                    Mollys brukar iofs äta en del på tofsalger. Vad jag vet är det endast den siamesiska algätaren som sätter i sig tofsalger av algätarna.

                    Sedan är det lite så att i ett nyuppstartat akvarium får man alltid en del alger. Ser man till att sköta det bra så försvinner det mesta med tiden. Efter 3-4 månader så försvann alla tofsalger jag fick i början i mitt kar.

                    En del växter kan må lite dåligt i början när de flyttat in i ett nytt kar också men de brukar också repa sig med tiden.

                    Kommentar

                    • Andrém
                      • October 2009
                      • 1247

                      #11
                      Jorå, alger är ju inget jag inte var överraskad över att jag fick, bara vilken typ av alger.
                      Mina mollys brukar gå på lite alg jakt då och då men det är ytterst sällan vad jag har märkt.

                      Tänkte kolla eftersom en rätt stordel av växterna jag har verkar vara under alg attack och vissa frödar som aldrig förr. Bla finns det ett par dvärgsvärdsplantor som har tappat många blad dom senaste dagarna och även hornsväv som har börjar bli brun-aktig på toppen. Har ju spenderat en del på växter så jag vill ju inte behöva kasta dom några veckor senare.

                      Tack.

                      Kommentar

                      • myslas
                        • February 2008
                        • 672

                        #12
                        Echinodorus tenellus? Den hade jag med ett tag men gav upp efter ett tag. Fick aldrig dem att trivas trots att jag har rejält med belysning och göder på bra.

                        Nu vet jag inte riktigt vad Happy plant innehåller men jag skulle tro att PMDD är ett bättre alternativ, det innehåller allt dina växter behöver och är billigt och lättdoserat.

                        Kommentar

                        • Andrém
                          • October 2009
                          • 1247

                          #13
                          Ja, dom och sedan några andra som liknar svärdsplantor fast dom finns inte med i registret. Happy-plant vad jag vet, ska vara som PMDD förutom att det kanske inte inehåller lika mycket av "the good stuff" men många av mina växter har växt väldigt mycket och vissa sprötar nya blad då och då.

                          Kommentar

                          • Nubi
                            • March 2009
                            • 9026

                            #14
                            Är det många toffsalger i ditt kar eller bara på enstaka växter?
                            jag skulle nog knippsa av vart toffalgerna fanns på växten och slänga den delen av växterna och se om det kom tillbaka.

                            Har du skärpsnäckor i karet? Testa att slänga ner ett par i karet och se om problemet finns kvar
                            Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                            Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                            Fiskbloggen

                            Kommentar

                            • Andrém
                              • October 2009
                              • 1247

                              #15
                              Bara på enstaka växter vad jag kan se. Dom växter som växer bra har inga alger alls (än sålänge)

                              Ja, problemet är att växten är så kort så att klippa av något skulle inte lösa något direkt utan det skulle vara effektivare att bara kasta växten vilket det börjar luta till tyvärr. Jag har inga snäckor i akvariet, bara 4 mollys då akvariet är under "uppstart" tiden.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...