Grönaprickalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amazon77
    • July 2008
    • 129

    Grönaprickalger

    Jag har problem med grönaprickalger på rutan och undrar hur man blir av med det utan att skrapa bort det varje vecka, någon som har något tips? Jag har hört att dom kommer pga av att det är brist på något.
    54L
    175L Sällskap
  • Storkas
    • August 2009
    • 33

    #2
    Ursprungligen postat av Amazon77
    Jag har problem med grönaprickalger på rutan och undrar hur man blir av med det utan att skrapa bort det varje vecka, någon som har något tips? Jag har hört att dom kommer pga av att det är brist på något.

    Jag hade bruna alger, prickar som satte sig på rutorna osv. Bytte ljusrör, ökade ljus timmarna samt satte på reflektorer nu får jag gröna precis på samma sätt som jag fått bruna innan. Jag antar att det har med ljus att göra, om du har gröna är det antagligen för mkt eller starkt ljus.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Det är brist på fosfat som kan uppkomma i växtakvarier som gör att prickalgerna är de enda alger som är konkurrenskraftiga. De som göder med PMDD kan testa att öka dosen lite.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Amazon77
        • July 2008
        • 129

        #4
        Ok, då ska jag testa med att öka dosen lite. Hur mycket tror du att man ska öka kör nu med 17,5 ml på 175 L
        54L
        175L Sällskap

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          kanske en 1,5 dos?
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Amazon77
            • July 2008
            • 129

            #6
            ok, då testar jag det och hoppas på resultat
            54L
            175L Sällskap

            Kommentar

            • Peacefrogh
              • June 2009
              • 52

              #7
              Jag hade samma problem och ökade dosen KH2PO4 till det dubbla. Jag har inte sett några gröna alger sen dess.
              180L 120L 54L 20L 120L

              Kommentar

              Arbetssätt...