gulnar trots pmdd+co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils_sverker
    • June 2007
    • 395

    gulnar trots pmdd+co2

    Mina växter växer så det knakar med pmdd och co2. Men de senaste veckorna har de börjat gulna (anubias och crypto), och tappa blad (vallis och crypto). Javamossan ser fin ut, liksom en röd näckrosgrej.

    Två bilder på hur det ser ut:

    http://i33.tinypic.com/2zrqhxh.jpg (syns inte så jättetydligt)

    Vallisen gulnar inte, men bladen "ruttnar av" vid botten, ett i taget. Samtidigt växer de friska bladen som tusan.

    Anubiasen är planterat på rot, övriga i sanden, alla har trivts ("som fisken i vattnet") i mer än ett år.

    Vad kan jag göra åt detta? Värden mm nedan.

    150 liter
    50 % vb, 1 g/v
    PMDD heldos 2 ggr/v.
    CO2 från mäsk, rätt jämn bubbeltakt, ca 45 bubblor/min.
    pH ca 7 (8 utan mäsk), kH 6
    23.5 grader ( - är det kanske för kallt??? Jag tänker på att fiskarna också vägrar att växa - några magrar faktiskt fast de äter friskt)
    täckglas över halva karet, dunstar/fyller på ca 2 liter/vecka
  • Andrém
    • October 2009
    • 1247

    #2
    Har samma problem som dig, använder dock inte PMDD utan ett annat medel som näring för fiskarna (Happy-plant) och ingen CO2.

    Det jag undrar dock, varför byter du så mycket vatten varje vecka? Är det pga PMDD?

    Tyvärr har jag ingen lösning på problemet :/

    Kommentar

    • nils_sverker
      • June 2007
      • 395

      #3
      Ursprungligen postat av Andrém
      Det jag undrar dock, varför byter du så mycket vatten varje vecka? Är det pga PMDD?
      Ja, precis, pga PMDD. På så sätt "nollställer" man näringsvärdena en gång i veckan. Ungefär. Börja med PMDD - jag gissar att Happy Plant är färdigblandad näring som du köper i butik? PMDD är både billigt, bra och roligt.

      Men - mitt problem kvarstår. Någon annan?

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2886

        #4
        Brist på järn och mikronäring?

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ja, Greger Lindstrands beslutsträd säger också järn. Är det möjligen Nutrisi som du använder som mikro i PMDD?

          Överlag tycker jag växterna ser väldigt friska och blanka och fina ut. Om du ändå vill få bort mellanvensklorosen kan du antingen öka hela PMDD-dosen eller skaffa Mikro+ istället för NutriSi och droppa ner några droppar ren NutriSi då och då.

          2 fulldoser i veckan borde räcka, men ibland biter inte mikrogödningen riktigt pga högt pH. 7 i pH är inte jättehögt men NutriSi med EDTA/DTPA-kelat funkar bäst under pH 6.

          Det är många komersiella akvariegödningar som kör just EDTA/DTPA-kelat så det är möjligt att "Happy Plant" gör det också...
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #6
            Ursprungligen postat av defdac
            Greger Lindstrands beslutsträd
            Wow, det lät fint. Hittade det på din blogg nu! Vem är Greger Lindstrand?

            Ursprungligen postat av defdac
            Är det möjligen Nutrisi som du använder som mikro i PMDD?
            Hm, nu sitter jag inte hemma, men jag vet att jag förut hade det ena och nu har det andra av NutriSi och Micro+.

            Ursprungligen postat av defdac
            Överlag tycker jag växterna ser väldigt friska och blanka och fina ut.
            Tackar! Det tycker jag också, förutom just det här problemet då. Jag har en del tofsalger (tror jag) också, men det kanske kan bero på den inte helt jämna (men ganska jämna) bubbeltakten på mäsken?

            Ursprungligen postat av defdac
            Om du ändå vill få bort mellanvensklorosen kan du antingen öka hela PMDD-dosen eller skaffa Mikro+ istället för NutriSi och droppa ner några droppar ren NutriSi då och då.
            Provar det (om det nu är NutriSi jag har nu... jag tror att det är det)!

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Vem är Greger Lindstrand?
              En duktig växtakvarist som var aktiv när jag började med växtakvaristik i början av 2000-talet. Han liksom jag skrev lite artiklar åt Kenneth på Hjortgatanszoo som var en (numera saknad) akvarieväxtnätbutik.

              Hm, nu sitter jag inte hemma, men jag vet att jag förut hade det ena och nu har det andra av NutriSi och Micro+.
              NutriSi är ett pulver och Mikro+ en röd vätska.

              Det tycker jag också, förutom just det här problemet då. Jag har en del tofsalger (tror jag) också, men det kanske kan bero på den inte helt jämna (men ganska jämna) bubbeltakten på mäsken?
              +1, det tror jag med.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • nils_sverker
                • June 2007
                • 395

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                NutriSi är ett pulver och Mikro+ en röd vätska.
                Mmm, då var det nog NutriSi jag blandade senast. Första gången jag köpte frågade jag Haack vad jag skulle ha, då sa han Micro+, senaste gången tog jag eget initiativ... och det skulle jag kanke inte ha gjort Men men, ingen katastrof, det är dags att skaffa nytt snart igen.

                Du tycker alltså att man kan köra både NutriSI och Micro+? Hur mkt NutriSi isf - "några droppar"?

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Ja jag kör både NutriSi och Mikro+ mest därför att jag gjorde en sk "torrmix" av alla pulver till en enda mix jag doserar 1 krm av efter vattenbyte vilket ger mig en normaldos PMDD.

                  Men utöver det så droppar jag även ner några droppar Mikro+ då och då när jag kommer ihåg/matar fiskarna.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • nils_sverker
                    • June 2007
                    • 395

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Ja jag kör både NutriSi och Mikro+ mest därför att jag gjorde en sk "torrmix" av alla pulver till en enda mix jag doserar 1 krm av efter vattenbyte vilket ger mig en normaldos PMDD.
                    Verkar ju enkelt. Alla pulver i en burk, rör om ordentligt, strös ut i akvariet efter vb, helt enkelt? Har du en lathund för hur man räknar ut dosen, mått per 100 liter eller så..?

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ja det är riktigt smidigt. Men det kräver lite räknande, och den jag gjort är anpassad för min lilla 60-litrare så att ett krm ska bli en fulldos.

                      Dosen funkar fint rent tillväxtmässigt, men jag är fortfarande osäker på om jag räknat rätt:
                      31 tsk KNO3 (1 dl + 11 tsk)
                      2.5 tsk KH2PO4
                      13 tsk K2SO4
                      21 tsk MgSO4 (1 dl + 1 tsk)
                      6 tsk NutriSi
                      =
                      73.5 tsk

                      1 tsk av denna mix innehåller:

                      6/73.5 delar av en tesked NutriSi = 0,0816 => 0.23 ppm Fe i 60 liter
                      31/73.5 delar av en tesked KNO3 = 0.422 => 22.4 ppm NO3 i 60 liter
                      13/73.5 delar av en tesked K2SO4 = 0.1769 => 7.93 ppm K i 60 liter
                      21/73.5 delar av en tesked MgSO4 = = 0.2857 => 2.54 ppm Mg i 60 liter
                      2.5/73,5 delar av en tesked KH2PO4 = 0,034 tsk => 2.21 ppm PO4 (1.39 K2HPO4)

                      (delar man alla ppm på 5, dvs så att man får ett krm istället så blir det nära en normal PMDD-fulldos för 60 liter)
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • nils_sverker
                        • June 2007
                        • 395

                        #12
                        Tack! Ska räkna på det där när jag får en eftermiddag ledigt :-)

                        Kommentar

                        Arbetssätt...