Röd Lotus - Ytblad

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Röd Lotus - Ytblad

    Min Röda Lotus har skickat upp 3 ytblad som börjar täcka stor del av ytan och skugga växter. Bladen är gröna med nyanser av rött till skillnad från dess vanliga blad som är röda.

    Varför skickar den upp dessa blad och kan man knipsa av dem ?
  • Junros
    • November 2007
    • 144

    #2
    ingen fara, om dom blir för många på ytan (och det kommer dom tillslut att bli =P ) så är det bara att knipsa på...får rensa min en gång i veckan/9 dag ungefär....vet inte vad som triggar den att ta sig upp till ytan, växten verkar ha en viss period (under några månader) med riktigt kraftig tillväxt för att sedan inte växa på lika friskt...vissa perioder verkar den ha stannat i tillväxt dessutom, killen jag köpte den av hade aldrig fått den att växa, men i mitt kar ( med lerjord underst ) växer den som ogräs..

    vet inte varför, men jag antar att det har med fotosyntesen att den ändrar färg på ytan/på väg upp mot ytan..

    Ruskigt fin växt, och önskar dig lycka till =)

    Mvh//chrille

    Kommentar

    • Lilla Damen
      • February 2008
      • 2649

      #3
      Tror de är näckrosor, därför vill de ha blad på ytan...

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Om man låter Lotusen skicka upp ytblad så kommer den efter ett tag att ha i princip bara ytblad (nya blad sticker fort upp).
        Om man däremot alltid håller efter blad som är på väg att nå ytan så kommer nya blad inte sticka upp lika fort och man får en lägre, "buskigare", tillväxt.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          vill man att den ska blomma är det bra att den får bilda ytblad. dock så skuggar ytbladen andra och bryr man sig inte om blomningen eller har ett litet kar så ska/kan man knipsa veck dom.

          Kommentar

          • nils_sverker
            • June 2007
            • 395

            #6
            ... och min akvariehandlare säger att om man inte knipsar av ytbladen så vill den blomma, och blommar den så går den i vila sedan och skjuter inga nya blad alls på länge. Vet inte om det stämmer, men släng den inte om den tappar alla blad alltså :-)

            Kommentar

            • addo
              • January 2007
              • 609

              #7
              Ursprungligen postat av nils_sverker
              ... och min akvariehandlare säger att om man inte knipsar av ytbladen så vill den blomma, och blommar den så går den i vila sedan och skjuter inga nya blad alls på länge. Vet inte om det stämmer, men släng den inte om den tappar alla blad alltså :-)
              Det stämmer med vad jag har hört iaf

              Kommentar

              • Riddaren
                • June 2009
                • 126

                #8
                Jag köpte själv en av dessa över tradera, och när jag fick den så hade den fyra ytblad som var rätt höga, sådär 40-70 centimeter långa stänger, dessa dog dock ut efterhand och ersattes av lägre blad.
                Sen dess har den växt enormt fort, men aldrig går bladen högre än 10 upp och bildar istället buskage. Den har till och med delat sig och nu blivit till två plantor, alltså enorm tillväxt.
                Varför hade ägaren före mig ytblad, och jag buskage?
                Jag är inte missnöjd alls, tvärtom, jag tycker det är väldigt tjusigt som buskage. Men jag är nyfiken!
                ______________________________________________
                540 L + 540 L + 47 L
                Entusiastisk amatör

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Olika förutsättningar ger olika tillväxt.
                  Det kan handla om ljus, gödning, cirkulation, mm, mm
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  Arbetssätt...