Vilken alg och hur få bort??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peacefrogh
    • June 2009
    • 52

    Vilken alg och hur få bort??

    Tanken på 20L har nu varit i gång några veckor och jag har haft både trådalger och gröna punktalger som jag har tycks ha fått bukt med. Algerna i nålgräset vet jag inte ens vad det är för något och därför inte heller hur jag ska bli av med?? Kör med 2x8w powerglo, PMDD och mäsk.
    Bifogade filer
    180L 120L 54L 20L 120L

  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Svårt att se på bilden, men kan det vara cladophora?
    Korta trådar (om man jämför med trådalger) som känns sträva om man gnider dom mellan fingrarna?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Peacefrogh
      • June 2009
      • 52

      #3
      Ja det verkar stämma med din beskrivning! Hur blir jag enklast av med dessa? Det verkar knepigt att få bort det helt med handkraft. Kan det vara brist på något näringsämne?
      180L 120L 54L 20L 120L

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Jag har haft problem med cladophora själv och någon patentlösning har jag tyvärr inte kommit fram till.

        Jag plockar bort så mycket jag kan vid VB. Ligger i princip bara på botten men lindar sig gärna runt växternas bas.

        Jag har tyckt mig se en liten minskning på sista tiden. Förändingar som är gjorda är ökad syresättning samt att jag kört lite GH-boost.

        En bra sida om alger för övrigt: http://aquariumalgae.blogspot.com/
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Kan det funka med Easy Carbo, månne?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Vad jag har förstått så ska punktbehandling med EC, eller väteperoxid, kunna fungera.
            Amanos ska visst äta cladophora också.

            Jag har inte provat någon av metoderna själv dock.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • Peacefrogh
              • June 2009
              • 52

              #7
              Ok, jag klippte ner gräset rejält för att få bort det värsta, det verkar som amanoräkorna tyckte det blev mer intressant att ge sig på algerna då för nu går dem uppe på stubben och påtar=). I länken du skickade (tack!) rekomenderas klippning, ökad co2 tillförsel och ökad vattencirkulation. Tror jag provar med lite EC ändå för jag har bra cirkulation och co2 redan tycker jag.
              180L 120L 54L 20L 120L

              Kommentar

              • mange993
                • April 2004
                • 372

                #8
                kan vara förmycket järn jag blandade dubbel dos och då kom dom som ett brev på posten. gick tillbaka till vanliga dosen då försvann dom på nån vecka

                Kommentar

                Arbetssätt...