Limegrönt lock på hela ytan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • S_sund
    • July 2004
    • 1904

    Limegrönt lock på hela ytan

    Hej, har ett allvarlig algbekymmer som jag brottats med i över ett år nu. Tar hjälp av er nu innan jag tröttnar.

    Fakta: 400L Juwel Rio kar, 2st större (ca 12cm) L-malar, 7st Corydas och 2st större ciklider. Har i dagsläget 2xGlopower 48W:s belysning. Omkring 25°C och pH 6,5-7. Juwels innerfilter med extra insatts av torv och filtervadd.


    På cirka en vecka täcks ytan av ett tunnt starkt ytskick, i det närmaste lime-grönt. Påminner nästa om en oljehinna. Låter man det vara bli det så tätslutande att vattnet hindras ifrån att cirkulera, det bildas små gasbubblor under som inte kommer igenom och maten ligger ovanpå utan att sjunka igenom.

    Om man "skummar" av ytan och bara byter ytvattnet (vilket jag gör en gång i veckan numera) blir hinken helt ljusgrön på insidan och måste skrubbas ren.

    Aldrig haft problem i karet (eller några av de andra karen) på detta sättet tidigare. Karet var i perfekt harmoni men så tog jag bort ett stim kardinaler och 5 större Skalarer och ersatte dem med två Laetacara thayeri. Plötsligt började små ljusgröna shok flyta runt på ytan och sedan var det kört... Påminner om en dålig B-skräckfilm ifrån 60- o 70-talet!

    Testat UV-ljus filter i drygt 1½ månad, algerna försvann omgående och var helt borta... kom tillbaka direkt när jag släckte UV-ljuset.
    Släckte belysningen i två dygn...ingen skillnad.

    Sänkt pH ifrån ursprungliga 7... höll det på knappt 6 under ca 2veckor men det gjorde ingen skillnad.
    Testat att göda och låta snabbväxande växter typ Cabomba suga i sig all näring. Växterna växer så det knakar men algerna lika så tills de skuggar växterna så att de börjar visna.

    Tycker jag testat det mesta men inget verkar ha effekt?! Någon som vet vad detta är för monster-alg?
    450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
    Min Blogg
    För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Låter som svävaralger (ta ett glas med det vattnet och håll upp mot ett vitt papper, bör vara grönt), du behöver ha släckt i 3-4 dygn och inget ljus får komma in i akvariet alls för att det ska fungera och ingen matning.
    För att få bort hinnan på ytan bör du använda en diffusor eller luftpump med sten (bubblerna bryter upp hinnan i normala fall). Finns andra sätt också för att få bort hinnan.

    Kommentar

    • S_sund
      • July 2004
      • 1904

      #3
      Om et skulle vara en svävaralg- vad är i så fall orsaken till att de kommer? Har som sagt mörklagt tidigare och så fort jag slutade kom den ljusgröna hinnan på ytan tillbaka.
      450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
      Min Blogg
      För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

      Kommentar

      • MVN
        • September 2009
        • 181

        #4
        Om det är svävaralger tyder det på att du har obalans i akvariet (uv-c hjälper mot svävaralger och infusior, därav att jag misstänker svävaralger), har för mig nitrat är en vanlig orsak. Kanske tänt för mycket, matar för mycket. Jag är ingen expert på svävaralger men vet att de är precis som cyano besvärliga att få bort.
        Hinnan kommer från mat, fiskar, växter och kanske även bakterier. Speciellt mat som är proteinrikt ger en kraftig hinna.

        Kommentar

        • S_sund
          • July 2004
          • 1904

          #5
          Hmm ok. Är inte övertygad ...men jag har testat så länge så nu är det er tur att exprimentera. Mörklägger från och med imorgon så får vi se.
          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
          Min Blogg
          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            Mörkläggning är ingen 100% lösning om du har något som göder algerna för då kommer de tillbaka till sist. Jag var tyvärr något otydlig ovan, mörkläggning i 2 dagar är för kort period för att ge effekt men är som sagt ingen 100% lösning.
            Senast redigerad av MVN; 25 October 2009, 22:39.

            Kommentar

            • SimonSaysBaka
              • August 2009
              • 788

              #7
              Kan ett ytterfilter kanske hjälpa om man ställer den att röra om ytvattnet mer, jag har mitt ytterfilter ställt så det är riktat mot baksidan på akvariet, och så är pumpen väldigt högt upp har så att utblåset är nästan över vattenytan, så de drar ner lite bubblor då och då, och jag har läst att en del säger att om man lägger i några black molly så försvinner det på några dager, vet inte varför dock, de kanske äter de eller nå?
              Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

              Kommentar

              • nesseman
                • December 2007
                • 362

                #8
                bytte du foder när du bytte fisk?

                Kommentar

                • Jens A.
                  • March 2007
                  • 5026

                  #9
                  Kanske du kunde prova med en ytavrinningsgrunka? Jag installerade en sådan i mitt kar och har inte haft problem sedan dess.
                  Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                  Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                  Kommentar

                  • CuRSeD
                    • April 2009
                    • 186

                    #10
                    kanske även lite flytväxter skulle kunna hjälpa, de snor ju åt sig mycket näring och kan på så vis kanske konkurrera ut algerna

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2891

                      #11
                      Som sagts tidigare i tråden, testa ett par Black Molly ifall dom klarar sig tillsammans med övriga invånare.

                      Kommentar

                      • S_sund
                        • July 2004
                        • 1904

                        #12
                        Oj, oj..skall beta av frågorna

                        MVN -> Påbörjat mörkläggning, kört ett dygn hittills. Kanhända att jag testat för korta perioder tidigare.

                        SimonSaysBaka -> Molly är liksom många andra växtätare och äter vissa sorters alger. De skulle dock inte passa in i just detta karet. Har haft ett litet extra innerfilter uppe i ytan som cirkulerat (och filtrerat) bara ytvattnet. Löser ju en del av symptomen men inte orsaken.

                        nesseman -> Klok fråga. Bytte inte foder när det hela hända, den enda (vad jag kan minnas) förändringen i samband med att detta kom var att jag minskade mängden fisk. Har till viss del bytt foder senare och ger mer fryst artemia nu vilket kanske bidrar till algerna?

                        Jens A -> Grunkor är ju alltid bra, till det mesta

                        CuRSeD -> Testat flytväxter (och snabbväxande andra växter som jag skrev tidigare)men de mörklägger mest akvariet i övrigt vilket gör attde andra växterna vissnar och börjar ruttna och så blir vattenkvalitén än sämre.
                        450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                        Min Blogg
                        För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                        Kommentar

                        • S_sund
                          • July 2004
                          • 1904

                          #13
                          Ursprungligen postat av Sleaper
                          Som sagts tidigare i tråden, testa ett par Black Molly ifall dom klarar sig tillsammans med övriga invånare.
                          Teoretiskt skulle jag kunna flyta upp ett av pojkens par men jag är tveksam till om de går ihop med mina Thayeri, hanen är stor och rätt så våldsam av sig.

                          Funderat på någon större filterräka? ...men den skulle nu bli kvällsmat den också förstås.
                          450L Sydamerika, 400L Sydamerika, 240L Asien/Sällskap, 120L Slöjstjärt/Sällskap, 90L Sällskap
                          Min Blogg
                          För övrigt anser jag att Stenungsund bör ha en egen akvariebutik!

                          Kommentar

                          • MVN
                            • September 2009
                            • 181

                            #14
                            Fryst artemia är rätt proteinrik och ger för mig tjockare hinna på ytan, och är också lätt att övermata med artemian. Jag kan tänka mig att du matar lite extra så att dina pansarmalar får lite mer av artemian då de gillar sån mat.
                            Ditt bästa val som jag ser det i längden är att prova dra ner lite på matningen och skaffa ytavrinning/diffusor eller vad du nu föredrar om du vill ha bort hinnan helt (en viss hinna har man oftast ju), vet inte vad du redan har men se http://www.plantswap.se/forum/viewtopic.php?t=6387 ifall den kanske fungerar bättre om du har grejer hemma och lite tid. Det är inte vackert men förvånansvärt effektiv.

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #15
                              Proteinhinna som blivit såpass tjock att det blir algbeläggning på den kanske? Råkade själv ut för detta i veckan, men tidningspapper på ytan sög upp den och efter några blad så var skiten borta...!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...