Peppad!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    Peppad!!


    Jag är barnsligt peppad. Fick precis min första blandning PMDD och är så sjukt peppad på att se det grönska.
    Har blandat vätskorna nu och blev förståss paranoid och inbillar mig att jag blandade fel pulver i micro+flaskan.
    Det här är egentligen en sjukt onödig tråd, men jag blev så glad eftersom jag har haft sjukt mycket otur med växterna i ett av mina kar och är snål och hatar att köpa nytt hela tiden.
    Hur lång tid tror ni det tar tills man börjar märka resultat?
    Kan jag sätta i PMDD i ett kar som bara är 1½ vecka gammalt. Jag tänker alltså inte göra några vattenbyten på 3 veckor ungefär. Kan man ändå tillsätta det varje vecka? Eller ska jag köra en dos nu och vänta i tre veckor tills nästa?

    ÅÅÅH! Nu hoppas jag att det ska grönska till ordentligt. Heja heja!
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    #2
    Ursprungligen postat av snagge
    Hur lång tid tror ni det tar tills man börjar märka resultat?
    Kan jag sätta i PMDD i ett kar som bara är 1½ vecka gammalt. Jag tänker alltså inte göra några vattenbyten på 3 veckor ungefär. Kan man ändå tillsätta det varje vecka? Eller ska jag köra en dos nu och vänta i tre veckor tills nästa?

    ÅÅÅH! Nu hoppas jag att det ska grönska till ordentligt. Heja heja!
    Vad har du för lysrör, och hur många, och hur mycket watt, och hur stort är karet? Svårt att svara på, men ca en månad bör du ha märkt skillnad.

    Byta vatten kan du göra varje vecka från start, det brukar jag alltid göra. Vissa förespråkar emot det men jag har inte haft problem med det i mina kar. Receptet bygger på en metod som kallas EI (Estimative Index), där man doserar ett överflöd av samtliga näringsämnen så det inte tar slut under veckan, därefter gör man ett 50% vattenbyte och på så vis så får man aldrig för höga eller för låga näringsnivåer.

    Välkommen till växtträsket, snart är du också och skaffar co2-grejer för tusentals kronor bara för att få se växterna bli glada

    MVH Johan

    Kommentar

    • snagge
      • September 2009
      • 101

      #3
      Usch, jag har en benägenhet för att fastna för saker. vill helst INTE fastna i CO2-träsket också. Ibland kan man ju köpa kol i akvarieaffärer? Kan man inte bara kötta ner en sån där kolbit och så är allt bra sen?

      Jag har tagit över akvariet med alla tillbehör och har försökt utröna vad det var för styrka på lysrören men kunde inte hitta det.

      Det är i alla fall två lysrör. Det främre har vitt sken och det bakre lite turkos-ljusgrönt. Akvariet är på 112l.

      Tänkte även stoppa ner lite växtnäring hemma hos pojkvännen. Där finns ännu ett 112l med ett lysrör som vi fick med (köpte beggat av en arbetskamrat) hon sa att hon hade köpt ett speciellt som skulle vara extra bra för växter. Vet inget om styrkan, men där är skenet lite blå-aktigt.
      Hos honom finns även ett 25-liters, där vi har en vanlig skrivbordslampa som akvarielampa. Där växer det ironiskt nog bäst.

      Jag har precis tillsatt en grunddos här hemma hos mig och sitter och stirrat på akvariet. Förväntar mig att se det växa så det knakar med en gång
      Jag sitter och pluggar egentligen, men det går dåligt för jag är så peppad på den här växtligheten.

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Haha, nej, det funkar inte på det viset. Växterna består till stor del av kol, därav behöver man tillföra co2 för att dem ska växa snabbt. Givetvis kan man få fina växter utan det, men inte LIKA fina

        Det står ingenting på lysrören?

        Kommentar

        • snagge
          • September 2009
          • 101

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Haha, nej, det funkar inte på det viset. Växterna består till stor del av kol, därav behöver man tillföra co2 för att dem ska växa snabbt. Givetvis kan man få fina växter utan det, men inte LIKA fina

          Det står ingenting på lysrören?
          Det gör det säkert. Men jag fattar inte VAR det skulle stå? Behöver jag ta ur lysrören för att hitta det kanske?

          Just det. En sak till. Fick ju som sagt akvariet förra helgen och då följde det även med en plastklippa (inget jag skulle köpt själv, men när jag ändå fick den fick den stå i akvariet, sugmalarna gillar hålen i den) Den har i alla fall små fula plastväxter på sig här och där och på dom sitter någon slags brun luddig alg. Kanske tofsalg? De har inte vuxit/spridit sig något sen jag startade akvariet. Kan den vara död kanske? Bör jag oroa mig för dess spridning nu när jag börjar göda, eller ska jag bara köpa en siamesisk algätare?

          Angående kolen... Varför kan man köpa kol i zooaffärer då?
          Hmm.. Sodastreamer kanske? Kan bli spännande

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Kolla också upp Easy Carbo. Bra om du inte har känsliga varelser som t ex äppelsnäckor i akvariet, men överdosera inte det.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • FiaLotta
              • August 2009
              • 219

              #7
              50% vattenbyte i veckan är som jag har förstått bara om man kör med co2, annars kan man byta lika mycket som man brukar.

              Kommentar

              • snagge
                • September 2009
                • 101

                #8
                Ursprungligen postat av FiaLotta
                50% vattenbyte i veckan är som jag har förstått bara om man kör med co2, annars kan man byta lika mycket som man brukar.
                så tolkade jag det med.... tänkte i alla fall testa det i början.

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Det har ingenting med co2 att göra. Co2nivån hålls konstant med en anläggning. Det jag skrev i första inlägget stämmer.

                  Kommentar

                  • FiaLotta
                    • August 2009
                    • 219

                    #10
                    Ursprungligen postat av Johanski
                    Det har ingenting med co2 att göra. Co2nivån hålls konstant med en anläggning. Det jag skrev i första inlägget stämmer.
                    på haaks hemsida står det att 50% vattenbyte är om man kör hightech kar.
                    man ska kunna pytsa i hur mycket man vill hela veckan för att sedan nollställa men ett 50% vattenbyte.

                    Kommentar

                    • snagge
                      • September 2009
                      • 101

                      #11
                      Ursprungligen postat av Johanski
                      Det har ingenting med co2 att göra. Co2nivån hålls konstant med en anläggning. Det jag skrev i första inlägget stämmer.
                      "Måste jag ha CO2 och göra stora vattenbyten för att använda PMDD!? Svar : Nej. Anledningen att man ser och hör den rekommendationen nämnas är för att den kommer från en metod för high-tech-växtakvarier. Metoden kallas för "Estimatinve Index" aka EI och går ut på att man varje vecka nollställernäringsvärdena i akvariet med ett stort vattenbyte så att man under hela veckan kan dosera nästan hur mycket gödning som helst utan risk för övergödning. Tyvärr så funkar det bara i akvarier som får CO2 och mycket ljus, och mindre bra i sällskapsakvarier utan CO2. Sällskapsakvarier utan CO2 får ofta toffsalgsproblem om man gör stora vattenbyten en gång i veckan. Ett betydligt bättre alternativ om man inte kan köra CO2 fullt ut är att köra sk "low-tech". Man gör en jordbotten och slutar i princip göra vattenbyten helt och sedan doserar man bara PMDD när växterna ser ut att behöva det (när dom blir bleka). Om du inte gillar vattenbyten och inte håller på med CO2 så är det senare alternativet i princip perfekt. (Daniel Larsson) www.defblog.se"

                      Sådär står det på Peter Haacks sida i alla fall. Men du tycker alltså att jag ska byta 50% i veckan?

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Har aldrig upplevt de problem som står på haacks hemsida. Oavsett så tycker jag ett 30% vb i veckan räcker, bara man inte har för hög belastning på karet. Oavsett vad så är det alltid bäst att byta vatten regelbundet en gång Per vecka.

                        Fialotta, du som kan det här:

                        om du inte gör de veckovisa vattenbytena, var tar då all näring man pytsar i vägen då? Eftersom ni citerar haacks hemsida så antar jag att vi utgår från hans recept, vilket som bygger på ei. Utan co2 så äter ju inte heller växterna lika mycket näring, och då torde näringsnivåerna bli ännu större i slutet av veckan gentemot ett High tech-kar. Rätta mig gärna om du anser jag har fel.

                        Ursäkta om det blev luddigt. Skriver från telefonen.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          • February 2007
                          • 3044

                          #13
                          Man måste givetvis ta hänsyn till hur mycket växter man har, samt om de är snabbväxare eller ej.

                          Vet att han som skrivit ovanstående kör en riktigt high tech-burk med co2 och hög ljusmängd. Han kör dock bara en enkeldos i veckan och klarar sig på det. Det borde betyda att det finns ett rätt stort överskott i enkeldosen.

                          Kommentar

                          • snagge
                            • September 2009
                            • 101

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Har aldrig upplevt de problem som står på haacks hemsida. Oavsett så tycker jag ett 30% vb i veckan räcker, bara man inte har för hög belastning på karet. Oavsett vad så är det alltid bäst att byta vatten regelbundet en gång Per vecka.

                            Fialotta, du som kan det här:

                            om du inte gör de veckovisa vattenbytena, var tar då all näring man pytsar i vägen då? Eftersom ni citerar haacks hemsida så antar jag att vi utgår från hans recept, vilket som bygger på ei. Utan co2 så äter ju inte heller växterna lika mycket näring, och då torde näringsnivåerna bli ännu större i slutet av veckan gentemot ett High tech-kar. Rätta mig gärna om du anser jag har fel.

                            Ursäkta om det blev luddigt. Skriver från telefonen.
                            Jag tror hon menade att man inte behöver byta 50% Utan kanske 30% som man annars brukar byta. Men jag vet inte. Jag får väl testa mig fram och se...

                            Kommentar

                            • FiaLotta
                              • August 2009
                              • 219

                              #15
                              Ursprungligen postat av Johanski
                              Har aldrig upplevt de problem som står på haacks hemsida. Oavsett så tycker jag ett 30% vb i veckan räcker, bara man inte har för hög belastning på karet. Oavsett vad så är det alltid bäst att byta vatten regelbundet en gång Per vecka.

                              Fialotta, du som kan det här:

                              om du inte gör de veckovisa vattenbytena, var tar då all näring man pytsar i vägen då? Eftersom ni citerar haacks hemsida så antar jag att vi utgår från hans recept, vilket som bygger på ei. Utan co2 så äter ju inte heller växterna lika mycket näring, och då torde näringsnivåerna bli ännu större i slutet av veckan gentemot ett High tech-kar. Rätta mig gärna om du anser jag har fel.

                              Ursäkta om det blev luddigt. Skriver från telefonen.
                              haha, åkte man på den ja!

                              jag kan inte, jag har bara läst på lite innan jag skulle börja med PMDD förra månaden eftersom jag inte är intresserad av några 50% vattenbyte.
                              och allt jag har läst pekar på att så mycket som 50% vattenbyte inte är nödvändig med normaldos PMDD. kan söka här på forumet bland annat.

                              med lowtech gör man ju inget vattenbyte alls, och då tillför man bara PMDD när det ser ut att behövas om man vill.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...