Få bort gröna missfärgningar på slangar & dyl.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matthu
    • August 2007
    • 11

    Få bort gröna missfärgningar på slangar & dyl.

    Undrar om det finns någon bra metod, eller medel att få bort de gröna missfärgningar (antar att det är någon form av algtillväxt) som misspryder mina utblås och insug och delvis även slangar. Har försökt skrubba med en liten borste men det verka sitta ordentligt.

    Tack på förhand!
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Det kommer ändå bara tillbaka igen så det är knappt lönt att rengöra mer än en gång om året.
    Du skulle kunna köra med grövre borste kanske ? Eheim har en bra borste till sina slangar som jag har som e kanon.
    Ta och rengör dom i badkaret eller duschen och spola med hett vatten först så brukar det lossa för mig iaf.
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • matthu
      • August 2007
      • 11

      #3
      Problemet är inte inne i slangarna utan utanpå, värst är de svarta plastdelarna som utblås och inblås består av, dessa är täckta av en grönaktig hård beläggning.

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Aha...hmm det är inte såna icketrevliga svarta tofsalger på dom ? Det brukar jag få på mina nämligen.
        Häller man kokande vatten på dom när man ska rengöra så blir dom klargröna och ancistrusarna brukar kalasa på det till dess att det är rent igen.
        Hård beläggning har jag aldrig fått på mina under alla 20+ år som man haft akvarie.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag kör 1/3-del klorin och 2/3-delar vatten i vattenspruta. Kräver inte många minuter innan alger både invändigt och utvändigt är döda och mycket enkla att få bort.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...