Vilken växt samt hur förökar den sig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snagge
    • September 2009
    • 101

    Vilken växt samt hur förökar den sig?

    SERP AI is an community-driven, collection of artificial intelligence, machine learning & data science tools, courses, information, data & more.


    Hos min pojkvän har vi en akvarieväxt som blivit för lång för det akvariet den fanns i, så vi klippte av topparna och sjösatte dom hos mig, ihopbundna med lite sytråd.
    Sen slog det mig att vi inte vet vilken växt det är, eller ens om den kan föröka sig på det här sättet. Den kanske bara ruttnar och förstör mitt vatten?
    Om någon kunde svara på dessa frågor skulle jag bli jätteglad.

    Jag har inget gödningsmedel för tillfället, men tänker beställa pmdd. Jag har bara inte fattat vilka pulver jag behöver dock. Vi har nämligen tre akvarier, två som det verkar växa relativt bra i och ett där växterna ruttnar (en har fallit sönder och en har fått en brunt hål i ett av bladen). Finns det kanske någon "grunddos" som är bra för lite allt möjligt?

    Bildlänken finns först i inlägget.
    Tack på förhand.
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • snagge
      • September 2009
      • 101

      #3
      Tack så jättemycket!
      Men då verkar ju allt vara frid och fröjd. Hoppas att den tar sig!
      Du vet inget om mina små bifrågor angående pmdd kanske?

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Vi beställer färdigdoser med pulver som blandas i halvlitersflaskor här: http://www.haack.se/pmdd/index.php?o...d=27&Itemid=81

        Om du inte vet riktigt vad du ska ha kan du maila haack och fråga, det gjorde vi
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Sultanen
          • January 2008
          • 2457

          #5
          300L Räkkar
          400L Växtakvarium
          220L Saltvatten - Under uppstart
          Intresserad av räkor? www.RedBee.se

          Kommentar

          • snagge
            • September 2009
            • 101

            #6
            jag funderade på en grej med sticklingar.
            När man tar sticklingar på vanliga växter så ställer man de ju i vatten först i några veckor, så att de ska få rötter.
            Finns det något man borde göra med sticklingar från akvarieväxter, eller ska man bara sticka ner dom i sanden och hoppas på att de får rötter?

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Dom står ju rätt bra i vatten i akvariet va? Även om de står i sand/grus
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • snagge
                • September 2009
                • 101

                #8
                Ursprungligen postat av Sultanen
                Dom står ju rätt bra i vatten i akvariet va? Även om de står i sand/grus
                hehe...
                Jo, men jag menade mer att kanske kan sanden "kväva" möjligheterna till ny rotbildning. Det kanske vore bättre om de fick flyta fritt ett tag och skaffa rötter innan man köttar ner dom i sanden?

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Generellt för alla stängelväxter så går det alldeles utmärkt att bara kapa och sätta ner i sanden/gruset.
                  Rossetväxter och lökväxter går naturligtvis inte att föröka på samma sätt.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Sultanen
                    • January 2008
                    • 2457

                    #10
                    Märkt att detta inte alls är lika bra som att stoppa ner dem direkt, snarare så att de inte bildar rötter om de inte stoppas ner =/
                    300L Räkkar
                    400L Växtakvarium
                    220L Saltvatten - Under uppstart
                    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                    Kommentar

                    • snagge
                      • September 2009
                      • 101

                      #11
                      Hur lång tid brukar det ta för sticklingar att få rötter? Den ser fortfarande pigg ut, men har inte skaffat sig en enda liten rot. Ställde ner den i torsdags. Det är fyra toppar, ihopbundna med sytråd.
                      En Alternantera som jag haft sen en vecka tillbaka har dock skaffat sig sjukt mycket nya rötter som sticker ut här och där. MAn kan nästan se rötterna växa.
                      Man vill ju liksom att det ska växa och frodas. Har i alla fall beställt pmdd nu. Kommer det hjälpa till med rotbildning kanske?

                      Kommentar

                      • Sultanen
                        • January 2008
                        • 2457

                        #12
                        Det kommer, trivs den rotar den sig, PMDD skadar verkligen inte!
                        300L Räkkar
                        400L Växtakvarium
                        220L Saltvatten - Under uppstart
                        Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                        Kommentar

                        • petnym
                          • May 2002
                          • 5028

                          #13
                          Eftersom den endå till största delen tar upp näringen genom bladen så är det inte särskilt kritiskt att den rotar sig snabbt...
                          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                          Kommentar

                          Arbetssätt...