Trådalger (och en skön blandning av andra alger)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vance
    • December 2004
    • 872

    Trådalger (och en skön blandning av andra alger)

    Hej

    Har i mitt kar problem med alger. Det är framförallt trådalger men även lite andra gröna och bruna alger.

    Det är ett 54l med ett aquarelle+reflektor, uppsatt för en dryg månad sedan ungefär.

    Veckovisa vattenbyten och då tillsätter jag 5ml PMDD. Har ganska mycket växter, mest olika stängelväxter.

    Vad ska jag hitta på för att få bort algerna?

    Tack på förhand
    Bara döda fiskar simmar med strömmen
  • icefudge
    • August 2009
    • 177

    #2
    hur många ljustimmar per dag?
    Malar is the shit

    Kommentar

    • Svetsaren
      • July 2009
      • 193

      #3
      Har du hornsärv? Hornsärv tycker jag funkar bra som alghämmande. Ceratopteris (flytormbunke) är också en höjdare för att konkurrera ut alger, när den skjuter fart. Trådalger får man annars plocka ur manuellt, då jag upplever dem som seglivade . Men jag hade nog låtit växterna komma igång innan jag pytsade i PMDD, men å andra sidan är jag ingen erfaren växtgödare. (Har litat på fiskgödsel sedan 80-talet, fram till nyligen). Och hur mycket fisk har du i?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag tror du råkade ut för en klassiker när man snabbt gör akvariemiljön mycket bättre för växter som innebär en ganska stor miljöförändring. Alger brukar reagerar på stora förändringar och om det kan vara någon tröst så brukar just trådalger vara snabbast upp på plan när förhållandena i övrigt är bra för växter.

        Jag är ganska säker på att om du håller ut ett bra tag och fortsätter normaldosering kommer växterna snart börja ta ordentligt med fart, och då kan du börja ansa algangripna växter - och då tar det inte lång tid innan algerna börjar ge upp.

        När jag gör om i min växtburk så brukar det bli en trådalgsodling. Det jag gör är att ha is i magen och låta dom vara tills innan veckovattenbytet då jag rullar upp alla trådalger jag kan se på ruggad grillpinne, trimmar bort de värst angripna växterna och skrubbar rent rutorna. Sedan stort vattenbyte.

        Detta brukar kunna få bukt på trådalgsodlingen inom 2-5 veckor beroende på hur mycket jag låter växterna skugga. Det är svårare och tar längre tid om man har en väldigt öppen design med stora upplysta ytor utan skugga.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Peacefrogh
          • June 2009
          • 52

          #5
          Jag har samma algproblem (tror jag), algerna ser ut som nystan av tunna trådar som snor in sig i alla växter. Hjälper det något att minska ljustimmarna? Jag vill helst inte skugga mossan i vilken algerna växer som bäst.
          180L 120L 54L 20L 120L

          Kommentar

          • andersfiskar
            • March 2007
            • 384

            #6
            Som sagt så kommer trådalgerna när det är lite obalans i karet. Ta det lugnt, ändra inte på ljuset, fortsätt göda med pmdd, överväg att börja med en kolkälla.
            //
            Mvh
            Anders

            Kommentar

            • MattiasL
              • September 2006
              • 1479

              #7
              Det lustiga är att i karet där jag har en "algboll" blir det ofta trådalger som liksom liknar algbollens hår, fastän mycket längre. De bildar nya "nystan" här och var. En gissning
              är att algbollen sprider sig. Kan det stämma?
              Qui audet adipiscitur!

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Det är inte omöjligt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • MattiasL
                  • September 2006
                  • 1479

                  #9
                  Då trivs min algboll! Men det blir lite "stökigt". Den kanske ska få bo i en egen glasburk i stället?
                  Qui audet adipiscitur!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...