har cyano bakterier behöver hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • viggen_l
    • April 2002
    • 117

    #16
    GT fungera absolut har provat. Men se till att ha en god cirkulation eller genomluftning för det käkar syre. Hälften av mina fiskar dog av syrebrist på 1 dag efter att jag hade doserat. Var ingen kul syn att komma hem till.

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #17
      Att öka syresättningen generellt i karet har, enl. egen erfarenhet, god effekt på cyano också.

      Jag har blivit av med mindre, men ihärdig, mängd cyano enbart genom att förpättra syresättningen.

      Cyano, och alger också för den delen, har en tendens att triggas av låga syrenivåer bla.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • Carassius
        • January 2006
        • 81

        #18
        Jag har också haft problem med cyanobakterier och körde en egenkomponerad metod. (Provade först med mörkläggningsmetoden och den funkade inte) Enligt teorin att cyanobakterierna inte är begränsade av kväve, och faktumet att cyano var det enda som verkade trivas i mitt akvarium, så antog jag att kväve var tillväxtbegränsande hos mig. Därför tillsatte jag endast kvävedelen ur PMDD (och så mikronäringsämnena fast av annan sort) - dvs inget fosfor överhuvudtaget utöver vad som kommer med fodret. Detta i kombination med generösa vattenbyten (50% varje vecka) tänkte jag skulle kämpa ner fosforhalten såpass att cyanon åtminstone inte skulle ha en klar fördel mot andra alger och växter. (Det är ju så cyano växer till sig i naturliga sötvatten.)

        Huruvida detta stämmer med verkligheten i mitt akvarium vet jag inte eftersom jag inte mätt NO3 eller PO4, men helt klart har cyanoproblemet minskat. Jag har lite fläckar kvar än efter ca 2 månader, men jag har också en hel flora av andra alger som verkar trivas och mina växter ser också ut att må bättre. Detta var min erfarenhet som jag tänkte att jag kunde dela med mig. Det är givetvis möjligt att bara vattenbytena i sig givit denna effekt så gör som ni vill med denna information.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          körde en egenkomponerad metod.
          Därför tillsatte jag endast kvävedelen ur PMDD (och så mikronäringsämnena fast av annan sort) - dvs inget fosfor överhuvudtaget utöver vad som kommer med fodret. Detta i kombination med generösa vattenbyten (50% varje vecka)
          Det är så de flesta gör.. Inget nytt. Faktum är att det beskrivs mer i detalj i april 1996 på Aquatic Plant Digest:
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            (en rolig detalj är att det där inlägget myntar begreppet PMDD..)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • kaj.p
              • June 2002
              • 2952

              #21
              Ursprungligen postat av heeke
              Att öka syresättningen generellt i karet har, enl. egen erfarenhet, god effekt på cyano också.

              Jag har blivit av med mindre, men ihärdig, mängd cyano enbart genom att förpättra syresättningen.

              Cyano, och alger också för den delen, har en tendens att triggas av låga syrenivåer bla.
              Är det den ökade syresätttningen eller det ökade flödet somhar effekt.
              Jag brukar köra ner en powerhead som jag riktar mot cyanon och det försvinner inom rätt kort tid.
              Nordiska Diskus Sällskapet
              Hallandsakvaristerna
              BAK Gcg Maf NCS

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #22
                Jag skulle säga den ökade syresättningen eftersom jag bara dragit ner luft via venturin och inte ökat cirkulationen.
                Syrefattiga och stillastående vattendrag i naturen har ju en tendens att gro igen med alger så kombinationen syre och cirkulation kan ju inte vara fel iaf.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #23
                  Om sötvattenscyano kvävefixerar så är dom oerhört syrekänsliga och måste därför bilda slemlager för att artificiellt sänka syrenivåerna. Både cirkulation och syreökning skulle sabba detta, men kanske framförallt cirkulationen.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #24
                    Fachbereich Biologie, Studium, Biologie, Bachelor, Master, Biodiversität, Holzwirtschaft, Grindel, Klein Flottbek

                    "Oxygen-free compartments or zones are required, since nitrogenase is extremely sensitive towards oxygen."

                    Kan sötvattenscyano bilda slemklumpar som skyddar mot yttre gasnivåer borde cirkulation vara väldigt viktigt för att så att säga penetrera dess sköld.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Carassius
                      • January 2006
                      • 81

                      #25
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det är så de flesta gör.. Inget nytt. Faktum är att det beskrivs mer i detalj i april 1996 på Aquatic Plant Digest:
                      http://fins.actwin.com/aquatic-plant.../msg00009.html
                      OK, där ser man. Visste inte detta men det känns ju bra att man tänker rätt fast man är obildad inom akvaristiken.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...