Vilken akvarieväxt syresätter vattnet mest?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Vilken akvarieväxt syresätter vattnet mest?

    Som rubriken lyder alltså...jag vill hitta särskilt syreproducerande växter bland de man hittar i zoobutiken.
  • Lasse
    • October 2002
    • 1965

    #2
    Leta efter den mest snabbväxande växten - då får du automatiskt den som per storlek producerar mest syre. Alger (iofs inga växter) växer väldigt snabbt och de producerar också mycket syre. Sedan är det ju så att en större växt automatiskt producerar mer syre än en liten.

    MVH Lasse
    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

    Kommentar

    • Fuzzop
      • July 2007
      • 2380

      #3
      en som väl borde avge en hel del iaf är riccian, alltid den första att bubbla i karet men det kanske har mer med formen att göra?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Syre produceras via fotosyntesen som omvandlar koldioxid till syre. Vissa använder även bikarbonat. Växter är uppbyggda till nästan hälften av kol så det du egentligen letar efter är de växter som växer snabbast.

        Andmat och andra ytväxter är diskvalificerade eftersom dom har stomata ovanpå bladen och alltså avger syre till luften, även om en liten del även trycks ner i rötterna. Ytväxter blockerar även ytrörelse och gasutbytet med luften så det du letar efter är undervattensväxter.

        De undervattensväxter som jag sett vuxit absolut snabbast utan CO2 är L. sessiflora och H. polysperma "rosanervig", men även javaormbunke och javamossa när dom fått rejält med storlek.

        Riccia kräver CO2-tillsats för att överleva under vattnet, men bubblar otroligt mycket syre om man gör det.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Oj, mitt inlägg var ju en kopia av Lasses svar hehe.. sorry 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Fuzzop
            • July 2007
            • 2380

            #6
            Nja riccia måste inte ha co2 för att överleva men det bubblar garanterat inte utan men har haft en tuss i ett kar nu som inte varit uppe vid ytan på ett halvår (och ingen co2 tillsats)(ihopväxt med en tuss javamossa) och den ökar sakta i storlek hela tiden så överlever utan co2 gör dom absolut

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Tackar för bra svar : )

              Jag anade "snabbväxande"-typer, men tänkte om det kanske fanns även någon bredbladig historia som tack vare ytarea levererade lika mycket syre.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                har med haft riccia utan co2 (har haft då jag tog veck den för att den blev för mycket och jag tröttnade på utseendet).

                Kommentar

                • perfetto
                  • March 2008
                  • 1593

                  #9
                  Är det per automatik så att ju mer syre en växt producerar, desto mer kväveprodukter/skit renar den karet ifrån också?

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Syret är växtens avfallsprodukt från produktionen av biomassa och sin egen metabolism så svaret är ett 97 % Ja

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lasse
                      Syret är växtens avfallsprodukt från produktionen av biomassa och sin egen metabolism så svaret är ett 97 % Ja

                      MVH Lasse
                      - Mina aningar besannade alltså. Tack för svar : )

                      (..som undrar vad de resterande 3% består av?)

                      Kommentar

                      Arbetssätt...