Växtbrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Växtbrist?

    Kör co2, 2 1/2 pmdd/vecka och ljus närmare 150 w. Är 260 l.
    Bifogade filer
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Hittade ett papper som någon som heter Greger Lindstrand (2006-08-07)skrivit om brister. Det som verkar ligga närmast är kalciumbrist: förvrängd bladtillväxt, bladen mer skålade än flata m m. Kalcium finns i pmdd tro? Mer av någon flaska? Eller annat att göra?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Om jag inte minns fel så hade jag detta problem och defdac hjälpte mig med detta. Du hittar vad du söker här på brister samt vilken av ingredienserna du behöver öka eller köpa om du inte har det hemma:

      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        Har beställt kalcium från Haack. Så får vi se om det hjälper problemet.

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Börjat tillsätta, men dosering. Är 260 l, började med en tesked. Försökt läsa mig till dosering, men hittar inget särskilt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Det gjorde inte jag heller så jag bara höftade till, och med gott resultat.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Ursprungligen postat av Nilsrolf
              Börjat tillsätta, men dosering. Är 260 l, började med en tesked. Försökt läsa mig till dosering, men hittar inget särskilt.
              Jag har en rekommendation (från Tom Barr) i min kalkylator, men den bygger på förhållandet Ca:Mg samt totalt GH.
              Ca:Mg = 4:1
              GH > 3
              Vilket betyder totalt ca 16ppm Ca (inkl vad som ev finns i kranvattnet)

              I ett 260l kar motsvarar det runt en matsked (men då endast om alla 16ppm ska doseras från CaCl2.2H2O)
              Akvariekalkylatorn - beräknar ditt akvarium. Beräkna volym och närings/gödningsnivåer för ditt akvarium.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                Då skulle mitt antagande om två teskedar per vecka kanske stämma på 260 l. I mitt kranvatten fick jag 80 mg/l ca när jag dropptestade. I akvariet var det nästan obefintligt, kanske 20. GH var 6-7. Kör vattenbyte med 25% i morgon kör i en matsked då.

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Hm, 20ppm Ca är ju inte "obefintligt" utan snarare ungefär vart man bör ligga som minst.
                  Däremot har du inte ett förhållande Ca:Mg = 4:1 om du samtidigt mäter upp ett GH på 6-7, så av den anledningen är det nog vettigt att pytsa i lite Ca för att få ett bättre förhållande Ca:Mg
                  Finns iofs andra tvåvärda metalljoner som skulle kunna vara bidragande till GH, tex Na (Natrium). Men det är inte så troligt att Na skulle utgöra en betydande del av GH om du nu inte saltar karet eller liknande.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Nilsrolf
                    • November 2006
                    • 549

                    #10
                    Tack för hjälpen, med obefintligt menade jag att det var på gränsen, lite svårt med de exakta färgerna, heller inte van att försöka mäta ca. Saltar inte. Då kör jag på med ca vid vattenbytet i dag. Tog i en tesked härom dagen, kan kanske skönja en viss förbättring redan.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Som med gödning i stort så är inte heller Ca noga på grammet. En tesked eller en matsked är inte så noga. Det är ju att du ser en förbättring som är huvudsaken.
                      Och har du ett GH på 6 och Ca 20ppm så ligger Mg runt 10-15ppm så att öka på Ca skadar nog inte.
                      Tänk på att GH ökar så du inte blir förvillad av mätresultaten bara.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      Arbetssätt...