Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ancristus <3
    • July 2009
    • 277

    Pmdd

    Har bestämt mig för att beställa PMDD, vet inte dock vad det är jag ska beställa eller hur jag ska blanda åsånt!

    Har bara mitt 60liters och 25liters igång nu då mitt rum inte har plats för mitt 120liters.

    Men prövade på en:
    PMDD-kalkylator för dummies


    Akvariets volym liter/ 60 liter
    Gödningsflaskornas volym ml/flaska 500ml



    Recept

    Tre stycken 500 ml flaskor
    Blanda 39,1 gram KNO3 i den första flaskan (ca 6,8 tsk)
    Blanda 3,8 gram KH2PO4 i den andra flaskan (ca 3,1 krm)
    Blanda 7,7 gram NutriSI Mikro i den tredje flaskan (ca 9,8 krm)

    Dosering

    För ett akvarium med 60 liter vatten ska du en gång i veckan:
    1) göra ett 25%-50% vattenbyte, dvs byt 15-30 liter vatten
    2) dosera 6 ml från var och en av flaskorna (10 ml/100 liter)

    Information

    Flaskan med NutriSI ska förvaras mörkt ej under +4 C. Håller sig bättre i kylskåp men märk då flaskan väl så att ingen får för sig att dricka av den. Övriga flaskor kan förvaras i rumstemperatur.

    Men fattar fortfarande inte vad jag ska beställa.

    Så det vore snällt om nån utav er säger hur mycket och vad jag ska beställa på HacksPMDD.se
    I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

  • janson
    • July 2009
    • 300

    #2
    Är det http://www.haack.se/pmdd/ du menar? Där finns färdigblandade recept, Nutrisi och micro.
    Rätta mig om jag har fel men
    Nutrisi är till för sura vatten under KH 7
    Och annars micro

    Men vad jag förstått från andra trådar ska det inte spela så stor roll. (Rätta mig om jag har fel)


    Själv kör jag nutrisi.

    Kommentar

    • Ancristus <3
      • July 2009
      • 277

      #3
      Oh shit, tack så mycket måste missat det.
      I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

      Kommentar

      • snagge
        • September 2009
        • 101

        #4
        Hej Ancistrus!
        Jag har också kollat in det där och tänkt beställa, men jag fattar inte heller ett smack. Skriv gärna om du får någon klarhet i det och ni andra som kan tänkas se det här: nu är vi två som undrar. Alltså är det dubbelt så viktigt och bråttom att svara

        Kommentar

        • Paracheirodon axelrodi
          • September 2009
          • 85

          #5
          För er som inte orkar/kan läsa i länken som postats.
          Saxat från länken ovan:
          "NutriSi är till för del för Mjuka vatten under KH7.
          Micro+ är en flytande micronäring och är till fördel för hårda vatten över KH7"
          Mao bara att kolla/mäta upp kH värdet på erat vatten & beställa

          Kommentar

          • Johanski
            • February 2007
            • 3044

            #6
            Vet man inte sitt KH så kör micro+, är tydligen bättre på alla sätt och funkar även under KH 7.

            Kommentar

            • patdah
              • November 2007
              • 659

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Vet man inte sitt KH så kör micro+, är tydligen bättre på alla sätt och funkar även under KH 7.
              Om man inte har ork eller kunskap nog att ta reda på vad man har för KH eller PH så kan man lika gärna skippa det där med att göda växterna. Det finns så jäkla mycket info om det här med PMDD så det är riktigt löjligt... att ingen har sammanställt en enkel guide för det här med PMDD här på zoopet är för mig en stor gåta... dom som säljer portionsförpackad PMDD borde ju verkligen skriva barnsligt enkla guider och förklaringar... det lär ju öka försäljningen ordentligt.

              Jag föreslog för Peter Haack att han skulle göra det så barnsligt enkelt som att till och med skriva siffrorna 1, 2 och 3 på dom påsarna som ska ner i respektive flaska... jag vet inte om han har gjort det nu men hur svårt kan det då bli? Om man sen hade problem med matten i plugget så kan man ju använda en simpel kalkylator... http://www.pmdd.se/calc.asp

              Jag börjar tro att det är ren lathet som gör att folk ställer dom här frågorna om och om igen... hur tusan tog man reda på information innan google fanns???
              /Patrik

              I Sverige är tryckfriheten en grundlagsskyddad rättighet som regleras i tryckfrihetsförordningen.

              Kommentar

              • Paracheirodon axelrodi
                • September 2009
                • 85

                #8
                ... hur tusan tog man reda på information innan google fanns???
                SRY OT men tror inte världen funkade före internet och mobiltelefonen
                Jag borde veta bättre men...

                Kommentar

                • snagge
                  • September 2009
                  • 101

                  #9
                  Ursprungligen postat av Paracheirodon axelrodi
                  tror inte världen funkade före internet och mobiltelefonen
                  Kan den knappast ha gjort. Folk måste ständigt ha gått omkring i ovisshet.
                  Skönt att det numera finns google och forum på internet för vartenda ämne och om det inte hjälper kan man smsa 118100

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Jag rekommenderar att alltid välja micro+. Jag tycker att det är en bättre utformad microgödning och är lite, lite enklare att använda. Den funkar dessutom i alla vatten.
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Ancristus <3
                      • July 2009
                      • 277

                      #11
                      Jag tog och beställde Micro+ så der var tur :P
                      I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                      Kommentar

                      • gäst
                        • June 2009
                        • 66

                        #12
                        Ursprungligen postat av Skiren
                        Jag rekommenderar att alltid välja micro+. Jag tycker att det är en bättre utformad microgödning och är lite, lite enklare att använda. Den funkar dessutom i alla vatten.

                        jag har kh 5 och ph 7.. ska jag välja micro+ då..?

                        Kommentar

                        • Skiren
                          • December 2005
                          • 749

                          #13
                          Micro+ funkar i alla vatten!
                          http://skiren.blogspot.com

                          Kommentar

                          Arbetssätt...