Växer

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xlnt
    • October 2009
    • 13

    Växer

    hej.

    Skaffade ett akvarie för 3 dagar sen, vissa av växterna har fåt lite bruna blad och några blad har trillat av (har inga fiskar än), är detta normalt?

    Växterna satt fast i gul typ, skummgummi ska den sitta kvar?
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    #2
    Hej och välkommen till zoopet!

    I akvarieaffärerna sitter växterna i krukor med isoleringsfiber, de ska tas bort innan du planterar växten, då får plantan mkt lättare att rota sig.
    Att bladen börjar bli bruna beror oftast på kiselalger som är vanligt förekommande i ny uppstartade akvarium. De försvinner oftast av sig själv.

    Det är viktigt att du göder dina växter för att de ska trivas och konkurrera ut algerna annars kan det bli algerna som konkurrerar ut växterna, och det är inte kul!
    Det bästa gödnings medlet är PMDD som innehåller alla viktiga näringsämnen som växterna behöver.
    Du kan beställa PMDD på PMDD.se och där står det mer om hur du ska göra.

    Och kom ihåg att det bara är att fråga om det är ngt!
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

    Kommentar

    • xlnt
      • October 2009
      • 13

      #3
      Tack

      Har just nu planterat dem med isolerings fodret ska ta bort det nu ja!
      Sälajren prackade på mig något som heter easycarbo och något som heter plantnäring från aquacare, kan lämna tillbaka dessa då jag inte har använt dem än?

      Ska filtret bara cirkulera vatten eller bör man justera "slangen" så det kommer in luft med?

      Kommentar

      • alg_oa1
        • May 2007
        • 473

        #4
        Att tillsätta extra syre behövs inte än då du inte har några fiskar än.

        Du kan nog lämna tillbaka produkterna om dom inte är öppnade än.
        Annars är Easy Carbo tillsammans med PMDD ganska bra eftersom Easy Carbo innehåller koldioxid som växterna också behöver.
        "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

        Kommentar

        • Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

          #5
          ta det försiktigt med Easy Carbon, tar man höga doser eller slarvar med hur mycket eller hur ofta man göder kan det uppstå massa alger och skit, jag fick trådalger och cyano i ett kar som vart igång i 3 år efter att jag började med EC, dock gav jag bara någon gång ibland då =/
          Lyssna inte på mig

          Kommentar

          • alg_oa1
            • May 2007
            • 473

            #6
            Ursprungligen postat av Triggerhappy
            ta det försiktigt med Easy Carbon, tar man höga doser eller slarvar med hur mycket eller hur ofta man göder kan det uppstå massa alger och skit, jag fick trådalger och cyano i ett kar som vart igång i 3 år efter att jag började med EC, dock gav jag bara någon gång ibland då =/

            Ja, man måste vara noga om man ska göda med det och inte överdosera,
            helst ska man använda en doseringsspruta.
            "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

            Kommentar

            • flygrc
              • June 2006
              • 2755

              #7
              Ursprungligen postat av Triggerhappy
              ta det försiktigt med Easy Carbon, tar man höga doser eller slarvar med hur mycket eller hur ofta man göder kan det uppstå massa alger och skit, jag fick trådalger och cyano i ett kar som vart igång i 3 år efter att jag började med EC, dock gav jag bara någon gång ibland då =/
              Alger älskar förändringar, jag har provat perioder både med och utan EC men helt klart, det blir i förlängningen mindre alger med EC än utan.
              https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
              Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

              Kommentar

              • cattus
                • August 2007
                • 167

                #8
                Använder man EasyCarbo skall man vara noga och använda det varje dag, samt helst sätta till det på morgonen när man tänder belysningen. Är man inte noggrann med att ge varje dag så kan man lika gärna vara utan!
                EC kan även hjälpa till att hålla borta en del alger, men man bör akta sig för att överdosera.
                Kombinera gärna med EasyLife´s Profito också. Doseras 1 gång per vecka. Har du mycket växter kan man ge 2 ggr/vecka.

                Att växterna har blivit dåliga kan ju bero på flera faktorer. Dels beroende på vad det är för växter. Det kan vara sumväxter, vilka inte brukar klara sig så bra/länge i akvarium, de kan ha blivit frostskadade(hur transporterades de hem?), det kan vara Echinodorus-arter, de skall byta blad i akvariet innan de blir riktigt fina. De odlas ovan vatten så de gamla bladen skall bytas ut till nya "undervattens"-blad. Man kan gärna plocka bort de största bladen på en gång när man kommer hem. De står bara och stjäl näring för ne nya som skall komma. Det viktiga när blad blir dåliga är att plocka bort de bladen, så att de inte stjäl näring från de nya bladen.
                Allt går om man vill...

                Kommentar

                • Johanski
                  • February 2007
                  • 3044

                  #9
                  Ursprungligen postat av cattus
                  Använder man EasyCarbo skall man vara noga och använda det varje dag, samt helst sätta till det på morgonen när man tänder belysningen. Är man inte noggrann med att ge varje dag så kan man lika gärna vara utan!
                  EC kan även hjälpa till att hålla borta en del alger, men man bör akta sig för att överdosera.
                  Kombinera gärna med EasyLife´s Profito också. Doseras 1 gång per vecka. Har du mycket växter kan man ge 2 ggr/vecka.

                  Att växterna har blivit dåliga kan ju bero på flera faktorer. Dels beroende på vad det är för växter. Det kan vara sumväxter, vilka inte brukar klara sig så bra/länge i akvarium, de kan ha blivit frostskadade(hur transporterades de hem?), det kan vara Echinodorus-arter, de skall byta blad i akvariet innan de blir riktigt fina. De odlas ovan vatten så de gamla bladen skall bytas ut till nya "undervattens"-blad. Man kan gärna plocka bort de största bladen på en gång när man kommer hem. De står bara och stjäl näring för ne nya som skall komma. Det viktiga när blad blir dåliga är att plocka bort de bladen, så att de inte stjäl näring från de nya bladen.
                  Att bara ge profito och easy carbo är som att be om döda växter, då profito ej är komplett. Det kommer visa sig bristsymptom på växterna, och med EC kommer de ännu snabbare.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Easylife EasyCarbo och Tropica Aquacare funkar utmärkt att använda för växterna.
                    Dosera enligt förpackningarna.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • Skiren
                      • December 2005
                      • 749

                      #11
                      Förtydligande! Easy Carbo innehåller INTE Koldioxid. Koldioxid är en gas som bara finns i vätskeform under högt tryck.
                      EC är en giftig kemikalie som växterna kan få kol ifrån.

                      Har du köpt produkterna ska du använda dem. Är bra grejjer!
                      http://skiren.blogspot.com

                      Kommentar

                      Arbetssätt...