Belysning för överlevnad.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Triggerhappy
    • April 2007
    • 377

    Belysning för överlevnad.

    Vad är den minimala ljusmängden man kan ha för att växterna ska överleva?

    hur få ljustimmar om dagen kan man sänka sig till i ett "normalbelyst" akvarium?

    antar att det skiljer sig en hel del beroende på vad man har för växter, men generellt eller lite olika exempel kanske?
    Lyssna inte på mig
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    ett exempel är min 150 liters kub, 50x50x60cm, hade 0,18W/liter, tänt 8-9 timmar
    per dag, anubias och diverse cryptos gillade livet där.


    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #3
      Ursprungligen postat av Triggerhappy
      Vad är den minimala ljusmängden man kan ha för att växterna ska överleva?
      Jag kan inte låta bli att svara lite teoretiskt. Den minimala ljusmängden som växter behöver är den mängden som gör att fotosyntesen kan kompensera för respirationen. Växter förbrukar syrgas och producerar koldioxid i sin respiration. Samtidigt (åtminstone på dagen eller när lampan är tänd) producerar de syrgas och förbrukar koldioxid i sin fotosyntes. Om fotosyntesen förbrukar mer koldioxid än vad respirationen konsumerar då tillväxer plantan. Det blir kol över för tillväxt kan man säga. Sänker man ljusmängden så mycket att fotosyntes och respiration tar ut varandra har man växtens ljuskompensationspunkt. Hur mycket man måste sänka ljusmängden är väldigt olika för olika växtarter. I naturen är det mossorna som har lägst ljuskompensationspunkt och därför lägst behov av ljus. De växer därför djupast där det är mörkast.

      Du får testa med dina växter. Kolla om du får någon tillväxt med 5 timmars ljus och sänk sedan och kolla hur det går med 4. Vissa arter sträcker på sig utan att egentligen tillväxa så det är inte helt lätt att mäta tillväxt. Jag har 0,7 W/liter i 12 timmar och en fruktansvärd fart på växterna. Känner inte för att testa var ljuskompensationspunkten ligger. Det skulle nog bli alger då och vissa arter skulle dö.

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        #4
        Det är nog ganska stor skillnad mellan överlvednadsnivån och vad som ser bra ut. Dvs växterna överlever men ser ut som skit... Jag menar varför vill du ha halvdöda växter i akvariet?
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • Triggerhappy
          • April 2007
          • 377

          #5
          Ursprungligen postat av petnym
          Det är nog ganska stor skillnad mellan överlvednadsnivån och vad som ser bra ut. Dvs växterna överlever men ser ut som skit... Jag menar varför vill du ha halvdöda växter i akvariet?
          fast ser dom halvdöda ut är dom nog på god väg att dö helt =) då kanske man ska öka lite =)


          tanken var mest att jag har en helvettes massa mer växter än vad jag orkar ha igång kar. men jag vill inte slänga . så "spara" dem på något sätt.
          Senast redigerad av Triggerhappy; 05 October 2009, 15:19.
          Lyssna inte på mig

          Kommentar

          • flygrc
            • June 2006
            • 2755

            #6
            Ursprungligen postat av Triggerhappy
            fast ser dom halvdöda ut är dom nog på god väg att dö helt =) då kanske man ska öka lite =)


            tanken var mest att jag har en helvettes massa mer växter än vad jag orkar ha igång kar. men jag vill inte slänga . så "spara" dem på något sätt.
            Håll hjulet igång, bättre slänga så kan man behålla det friskaste.
            jag drog ner på co2 i somras just med samma tänk, det gör jag inte om...
            eller sälj det..
            https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
            Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #7
              Ursprungligen postat av Triggerhappy
              tanken var mest att jag har en helvettes massa mer växter än vad jag orkar ha igång kar. men jag vill inte slänga . så "spara" dem på något sätt.
              Ja i teorin kan det nog funka att spara dom genom att dra ner på ljuset. Testa att dra ner på ljustiden långsamt i så fall. Du ska nog dra ner på gödning och koldioxid i samma grad samtidigt. Fast det finns en ganska stor risk att du får problem med alger om inte växterna har bra tillväxt. Slänga växter måste man... Ett kilo i veckan slänger jag.

              Kommentar

              • Triggerhappy
                • April 2007
                • 377

                #8
                Ursprungligen postat av Krax
                Ja i teorin kan det nog funka att spara dom genom att dra ner på ljuset. Testa att dra ner på ljustiden långsamt i så fall. Du ska nog dra ner på gödning och koldioxid i samma grad samtidigt. Fast det finns en ganska stor risk att du får problem med alger om inte växterna har bra tillväxt. Slänga växter måste man... Ett kilo i veckan slänger jag.
                med dålig belysning brukar man väl klara sig rätt bra från alger? =)

                har ett 60L kar hos föräldrarna där det bara sitter en vanlig lågenergilampa på skruvsockel. där har inte funnits en tillstymmelse till alger någonsin och det har varit igång i ett par år nu. men dom enda växterna som trivs är anubias och liknande, valisneria etc ruttnar sakta.
                Lyssna inte på mig

                Kommentar

                Arbetssätt...