375l som behöver kärlek

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • laidback
    • September 2009
    • 2

    375l som behöver kärlek

    Hej,

    Vi har ett 375l akvarium på mitt kontor som en anställd har lånat ut till företaget. Akvariets invånare är listade nedan.

    • 5-6 praktbotia
    • 3-4 skunkbotia
    • 2 black ghost
    • ett gäng med endlers guppy
    • en ensam kardinaltetra och en ensam kejsartetra
    • ett gäng ancistrus

    Eftersom arbetskamraten som har tagit dit akvariumet är väldigt tungt belastad med arbetsuppgifter har skötseln av akvariumet blivit lite förbisedd den senaste tiden. Jag har kommit överens med honom om att hjälpa till så gott det går med att få ordning på det, eftersom jag själv planerar på att skaffa ett akvarium inom en nära framtid så vill jag få lite rutin på skötseln av ett akvarium samt lite mer koll.

    Akvariumet har alltså stått igång någon månad eller lite mer utan vattenbyte eller städning. Matningen av fiskarna har skötts. Det har heller inte funnits några växter i akvariet bortsett lite flytväxter (någon form av pistia tippar jag på att det är) och lite cyanobeklädd vattenpest.

    Problemet som känns som störst i akvariumet just nu är en beläggning av cyanobakterier som vägrar att ge med sig. I fredags gjorde jag ett vattenbyte på ~20% och slamsög upp alla cyanobakterier samt införskaffade ett par svärdplantor, två anubias och en cryptocoryne och satte ned i akvariumet, samt rengjorde och satte ner vattenpesten i sanden, trodde att växterna skulle ta "algernas" näring (läste senare att det handlar om bakterier).

    Hur som helst så har cyanon satt sig på merparten av växterna, några av svärdplantorna har klarat sig rätt bra men de övriga växterna blir man tvungen att rensa från grönt slem. Cyanon verkar växa fortast på vattenpesten vilket känns lite underligt eftersom jag har läst här på forumet att vattenpesten utsöndrar antibiotika (eller något sånnt). Jag slamsög upp all cyano från gruset igårkväll, samt fyllde på med färskt vatten (det blev kanske 30l) och när jag gick från jobbet för någon timma sen så var det på gång att ta över gruset fläckvis igen.

    Jag testade vattnet och det visar
    • pH: 8 (inte oväntat eftersom vattnet från vattenverket håller 8.4 i pH)
    • KH: 3 (kan ha gjort fel med testet eftersom det var svårt att se om det kom någon droppe i eller om ythinnan på en bubbla sprack)
    • NO2: 0
    • Temperatur: 27C

    Vad kan jag göra för att få bukt med cyanon, jag vet att det redan finns ett antal trådar om det här problemet men det är väldigt spridda åsikter om hur man bäst gör, har även läst algbekämningsschemat. Jag vågar inte göra stora vattenbyten nu eftersom det inte har gjorts stora vattenbyten tidigare och är rädd att det kommer att chocka fiskarna. Mörkläggning av akvariumet är inte heller ett alternativ.

    Jag vill gärna ta bort anledningen till att de har dykt upp från första början istället för att som nu gå och rensa ur symptomen på ett okänt problem. Så min fråga är, varför får jag cyano och vad är det bästa sättet att bekämpa det på?
    Senast redigerad av laidback; 29 September 2009, 18:37.
  • laidback
    • September 2009
    • 2

    #2
    cyanon har lugnat ner sig nu. tråden kan kastas..
    Senast redigerad av laidback; 01 October 2009, 12:47.

    Kommentar

    Arbetssätt...