Allt är grönt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Puff
    • June 2006
    • 32

    Allt är grönt!

    Mitt 300l (L 150, B 45, H 45) startades upp för 4 veckor sedan, efter konstens alla regler. Nu är är allt täckt av ett lager av gröna alger (inga trådar).
    Jag planterade 15 krukor med snabbväxande växter för att motverka algtillväxt, limnophilia. egeria densa, cardamine, hygrophilia difformis och polysperma, . Dessutom har jag en stor rot med anubias och en del vallisineria och 8 cryptocoryne.
    Köpte en ny lampa till uppstarten Aquastarlight med fyra 80w T5rör, 2 6500K och 2 10000K.
    Jag göder med PMDD två ggr/vecka och EC varje dag (glömmer i bland tyvärr) Byter 25-30% varje vecka.
    Vad har jag gjort för fel???
    //Inger
  • karrokaja
    • March 2006
    • 5388

    #2
    2 ggr/vecka pmdd verkar lite mycket i början.
    Jag körde med halv dos i veckan i kanke nån vecka. nu har jag gått upp till full dos
    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

    Kommentar

    • Puff
      • June 2006
      • 32

      #3
      Jag kunde ana att det kanske var något i den stilen. När karet var i gång innan flytten doserade jag som jag gör i dag men då var det naturligtvis inkört.
      //Inger

      Kommentar

      • Rossi
        • June 2009
        • 18

        #4
        Japp, troligtvis så är det för mycket näring i vattnet, och således trivs algerna fint!
        Så innan karet är riktigt inkört så skulle jag råda dig att köra ungefär 30ml EN gång i veckan till att börja med, och om du ser tecken på näringsbrist i växterna så är det bara att öka dosen något, men håll dig iaf till gödning 1ggr/7 dagar!

        Kommentar

        • Nilsrolf
          • November 2006
          • 549

          #5
          Hur länge är ljuset på?

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kanske en dum fråga, men det är alger så det inte är cyano du drabbats av?
            Tycker även det ser ut att vara ganska mycket ljus i ett såpass nystartat akvarium, och innan du fått balans är det ganska stor risk att det blir algodling i karet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Puff
              • June 2006
              • 32

              #7
              Jag har tänt alla fyra rören 7½ tim, där efter två rör 4½ tim.
              Skall jag minska ljustiden och göda bara en gång i veckan?
              Cyano, är inte det något som flyter runt i vattnet också?
              //Inger

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Cyano brukar oftast vara en mörkgrön, ibland svartaktig, matta som lägger sig över inredningen i karet och ligger hyffsat löst.
                Det går ganska lätt att suga upp den, och luktar du på den är det en ganska stark doft av jord som slår upp i näsan.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Ancristus <3
                  • July 2009
                  • 277

                  #9
                  Så det enda sättet att få bort den är att slamsuga?
                  I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                  Kommentar

                  • karrokaja
                    • March 2006
                    • 5388

                    #10
                    nej man mörklägger väl akvariet. är det så löst att det går att slamsuga så är det cyano, det var nog så han menade.
                    Jag tror det finns nåt medel mot cyano, det är inte vanliga alger (mikroskopiskt små växter) utan en bakterie om jag fattat det rätt.
                    Men vi ska inte förhasta oss!
                    Skicka in en bild på karet så kan någon kunnig avgöra om det är cyano eller vanligt alger.
                    ´
                    Men dra ner på gödningen. om du kör dubbel dos nu så är det alltså 60 ml.
                    halvera detta! alltså 30. egentligen mindre...
                    Skippa dom där sista 4 ljustimmarna också.
                    Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                    kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                    Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                    I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Du får tillfälligtvis bort merparten, men måste ta reda på roten till det onda för det kommer tillbaka.
                      Det finns några olika sätt att få bukt med cyano, och det lättaste är att utarma den med KNO3 som är en av ingedienserna av PMDD. Även att mörklägga karet eller/och dosera med General Tonic är ett par andra sätt som ofta funkar.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Puff
                        • June 2006
                        • 32

                        #12
                        Har grejat lite i akvariet nu på morgonen och, till min glädje, konstaterat att det gröna i mitt kar sitter fast det går inte att suga upp.
                        Jag har minskat ljustiden från 12 tim till 9 och jag kommer att halvera gödningen till karet är stabilt.
                        Jag tackar för alla svar.
                        //Inger

                        Kommentar

                        • addo
                          • January 2007
                          • 609

                          #13
                          Är det gröna prickalger sånna som sitter stenhårt? Då är dom lätta att bli av med genom att dosera mer fosfor.

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2883

                            #14
                            Växer växterna tillfredställande? Mycket ljus är ju bra, men utan tillsatts av CO2 kan det lätt bli att alger tar överhanden. Vattnet blir ju snabbt utarmat på CO2 genom fotosyntesen vilket skapar högt pH osv. Detta gynnar algerna och begränsar växternas möjligheter. För övrigt är ju risken för alger alltid större ett nystartat akvarium.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...