växterna dör bara

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amoramir
    • December 2007
    • 212

    växterna dör bara

    hej har två akvarium den stora som e 110l överlever inte en enda växt i, med tanken på att jag köpte väldigt bra lamper till den, (såna färgade) och har lampan på under nästan 12 timmar

    medan den andra akvariet som e en 6 kantig 30l. som har en jätte liten lampa. där lever växterna hur bra som helst. de växer väldigt snabbt oxå.
    undrar vad det kan bero på???

    har testat flera olika växter men det verker inte funka
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Ljus är naturligtvis en viktig sak för växter. "sådana där färgade" låter dock lite knepigt i mina öron.

    Om du bara har möjlighet till glödlampor med vanlig skruvsockel så är det Lågenergilampor som kommer ge dig bäst resultat. Och då gärna så stor effekt du får tag i. 11W med E14 sockel brukar vara ganska lätt att få tag i.

    Om det nu är så att du faktiskt har lysrör över ditt 110l så är det ju bättre i det avseendet att du får mer ljus än vad du får av LE-lampor.

    Men sen kommer nästa fråga. Hur göder du växterna? Mycket ljus och lite/ingen gödning kommer att ge sämre resultat än lite ljus och lite/ingen gödning.

    En enkel tumregel är att man bör ha minst 0.3W lysrörsljus av bra kvalté per liter vatten för att kunna köra även lite svårare växter, riktigt ljus hungriga växter kräver mer.
    Men som sagt glöm inte en bra växtnäring.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • amoramir
      • December 2007
      • 212

      #3
      Idag gick jag o köpte växtnäring, OJJJJ va dyrt det va. men hoppas att det funkar. finns det något annat jag borde tänka på?

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Du skulle ha köpt PMDD, då hade du sagt, "OJ vad billigt det var!".
        (http://pmdd.haack.se/index.php?optio...&id=5&Itemid=2)
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • amoramir
          • December 2007
          • 212

          #5
          Ursprungligen postat av heeke
          Du skulle ha köpt PMDD, då hade du sagt, "OJ vad billigt det var!".
          (http://pmdd.haack.se/index.php?optio...&id=5&Itemid=2)
          jasså e den bra o billuigt????? alltså det kändes som att de rånar mig i butiken haha

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            jag undrar verkligen över vilket ljus du har



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • amoramir
              • December 2007
              • 212

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              jag undrar verkligen över vilket ljus du har



              .
              ja du svårt fråga... alltså sådana långa...jag har två stycken en som e helt vit och den andra som e lila färg typ. de sa i affären att de ger bra ljus till växter o bla bla (väldigt dyra oxå)

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Låter ju som lysrör, och är det ena lite åt det lila hållet så låter det som ett Aquarelle, Aquastar eller liknande. Dvs ett strålande växt rör.

                Två rör över 110l skulle mycket möjligt kunna vara 2st 18/20W rör vilket ger hyfsade förutsättningar nu när du dessutom skaffat växtgödning.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • amoramir
                  • December 2007
                  • 212

                  #9
                  Ursprungligen postat av heeke
                  Låter ju som lysrör, och är det ena lite åt det lila hållet så låter det som ett Aquarelle, Aquastar eller liknande. Dvs ett strålande växt rör.

                  Två rör över 110l skulle mycket möjligt kunna vara 2st 18/20W rör vilket ger hyfsade förutsättningar nu när du dessutom skaffat växtgödning.
                  det hoppas jag verkligen att det funkar med växterna nu. jag har haft denna problem i nästan ett år börjar tröttna. men vilka växtnärnigar e de bästa som inte kostar jätte myckte heller?

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    Pmdd
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    Arbetssätt...