Mögel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • M-L
    • September 2009
    • 183

    Mögel?

    Hjälp, Jag har ett 100l kar med ancistrus och kakaduaciklid, har inte haft det så länge. Jag har bytt ca 15% vatten varje vecka, slamsugit botten samtidigt. Jag har 4 växter ikaret, några kol stenar (tror jag) och rot köpt i zooaffär. Nu har jag som gråvita tussar som ffra sitter på roten, den största tussen är ca 4mm, vad kan det vara??? Kan man få mögel i karet, ser nämligen ut som det???? Tacksam om någon kan svara. Lizz.
  • SimonSaysBaka
    • August 2009
    • 788

    #2
    har du någon bild? men kan vara mögel det händer med en del rötter i början men försvinner efter ett tag, om jag minns rätt så kan de vara svamp också?

    tror inte det är nå farligt för fisken dock, kan ha fel.
    Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

    Kommentar

    • exiton
      • July 2009
      • 121

      #3
      Köpte 3 nya redwood och alla fick SJUKT mycket Mögel/svamp vad det nu är tog upp dom och skrubbade direkt och upprepade detta 3 ggr för det kom tillbaka hela tiden men sen så ökade jag cirkulationen i karet(på grund av att fiskarna fick syrebrist) och då försvann de väldigt fort.
      sen såg ja mina malar började va på roten och käka också!

      Det måste haft någonting med cirkulationen(kanske beror på brist på syre?) och göra.
      Moderator @ mfksweden.se

      Kommentar

      • flocki
        • April 2008
        • 273

        #4
        Det är en sorts svamp som ger den vita beläggningen på Redmoor roten. En del malar är väldigt förtjusta i det likaså räkor. Det är inget att oroa sig för, det försvinner med tiden.

        Kommentar

        • M-L
          • September 2009
          • 183

          #5
          Siameser?

          Hej och tack för snabba svar. Jag avvaktar nog lite, men däremot har jag 1 ancistrus i karet och funderar på att köpa några siamesiska algätare oxå. Lizz

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            hej


            det räcker med din ancistrus, de är väldigt duktiga algätare . och luddet försvinner som sagt efterhand och vissa fiskar gillar att äta det .
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            Arbetssätt...