Co2 styrning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    Co2 styrning

    För att renodla trådar gör jag en ny, förstörde delvis en, bättre att ta den intressenta diskussionen här i stället: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=133995
    Senast redigerad av Nilsrolf; 19 September 2009, 10:11.
  • Nilsrolf
    • November 2006
    • 549

    #2
    Ursprungligen postat av Skiren
    Inte alls. pH varierar rätt mycket över dagen beroende på hur mycket växterna käkar. Med en controller kan man få ett näst intill konstant pH över hela dagen, vilket inte är möjligt annars.
    Javisst, exakt lyckas man inte, men med timer kommer man en bit på vägen, jag är inte rätt person att säga konskvenserna för växterna om co2 nivån svajar lite. Skall kolla noggrannare i mitt akvarie hur det diffar över dygnet.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #3
      Det är uppenbart att många kör med timerstyrning med fullgott resultat.
      Själv kör jag med kontroller och tycker att det fungerar bra men den är inte heller perfekt.

      Frågan är om det krävs exakta nivåer, tror inte det.

      Det som jag tror mest på är bubbeltakten, nu har jag svårt för att få det att fungera pga stort behov (läs: svårt att räkna 10 bubblor / sec) och en strypning som varierar.

      Vad jag gillar mest med kontrollern är att jag har onlinemätning av pH men antagligen är det bara att lura sig, jag har råkat ut för mindre missvisning.

      Som komplement till det har jag en "drop checker" med indikatorvätska i som ger en trygghetskänsla.

      Funderar på att testa den med exaktare indikatorvätska, typ ph 6-7,6
      JBL ProAqua Test KH Carbonate Hardness,4014162241108,JBL,2411000,,carbonate hardness quick-test,aquarium,aquaristic,aquaristik,aquaristikshop


      [IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Olofsson/LOKALA%7E1/Temp/moz-screenshot.png[/IMG][IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/Olofsson/LOKALA%7E1/Temp/moz-screenshot-1.png[/IMG]
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Nilsrolf
        • November 2006
        • 549

        #4
        När jag skriver co2 nivåer utgår jag från sambandet mellan kh och ph. Har försökt använda co2 mätning, men jag ser inte någon "skillnad". Jag går på ph:t och min syn: tycker mig se på växterna om det är mkt eller lite via "bubblandet", stämmer hyfsat mot ph nivåerna tycker jag.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #5
          Ursprungligen postat av Nilsrolf
          När jag skriver co2 nivåer utgår jag från sambandet mellan kh och ph. Har försökt använda co2 mätning, men jag ser inte någon "skillnad". Jag går på ph:t och min syn: tycker mig se på växterna om det är mkt eller lite via "bubblandet", stämmer hyfsat mot ph nivåerna tycker jag.
          Jo där är jag med, sänker pH med 0,9 från det skulle varit under dagen (med ljuset på) utan CO2.

          Håller med om att det syns på växterna men då på em/kvällen då fotosyntesen verkligen är igång.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Tycker att man kan få rätt koll genom att använda timer och permanent CO2/pH-test. Efter justering så verkar värdena kunna bli stabila över tiden. Med viss erfarenhet så fungerar det ganska bra bara genom att se på växterna hur läget är vilket nämnts tidigare.

            Kommentar

            • Nilsrolf
              • November 2006
              • 549

              #7
              Mäter nu ph:t ett antal ggr om dygnet för att se ev flukationer, hitills verkar de vara minimala. Om ph differenser över dygnet på 0,08 har någon betydelse. Är ingen expert, men min slutsats om säg 0,25 i svängning är för mkt har jag fel. Verkar i så fall att bra ögon och timer räcker långt. Kommer med rapport om mina mätningar, kör två dygn så får vi se.

              Kommentar

              • Nilsrolf
                • November 2006
                • 549

                #8
                Kom att tänka på en annan tråd på annat ställe: http://www.plantswap.se/forum/viewto...ghlight=#48165

                Kommentar

                • Nilsrolf
                  • November 2006
                  • 549

                  #9
                  Har kollat ph under ett dygn, mätte precis kh, det var 4. Ph:t ser ut som följer:

                  kl
                  10.00 6,40
                  12.00 6,42
                  13.30 6,39
                  22.30 6,36
                  8.45 6,52
                  10.00 6,44
                  12.00 6,44

                  Är ungefär som jag antagit sjunker lite under dagen ökar under natten, skiljer 0,16 mellan högsta och längsta jag mät. Konsekvenser av det för fiskar och växter? Hade jag kört controller hade det väl möjligen blivit något jämnare, men är detta för stor variation? Sedan ser jag när jag tittar i den tabeller jag har att med kh 4 ligger jag på kanske 35-40 ppm (heter väl så) co2, är väl i överkant. Justerar ner nålventilen lite.

                  Kommentar

                  • flygrc
                    • June 2006
                    • 2755

                    #10
                    Om pH sjunker under dagen antar jag att du kör CO2 med timer?
                    För annars får jag inte till logiken att pH sjunker.
                    Ja 35-40 ppm låter att vara i överkant. Siktar själv på 20-25, tycker att om jag driver på för hårt blir vissa växter för glesa och lite blekare (röda växter)

                    0,16 låter inte så mycket har jag ofta mer i skillnad fast jag kör med kontroller
                    anledningen till detta är att min strypventil/kran är lite tempkänslig och sitter för nära magnetventilen som ger värme.
                    Det enda jag fått mig till livs om svajiga CO2 nivåer är att man får toffsalger.

                    Hoppas någon som vet kommer med lite mer info här.

                    När jag fått toffsalger så har det suttit på stenar och rötter vilket jag bara tycker är snyggt. De försvann när jag började med EC.
                    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                    Kommentar

                    • Nilsrolf
                      • November 2006
                      • 549

                      #11
                      Ursprungligen postat av flygrc
                      Om pH sjunker under dagen antar jag att du kör CO2 med timer?
                      Ja

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2876

                        #12
                        Man kan ju konstatera att pH och CO2 blir betydligt jämnare över dygnet med just tillsats av CO2 även om denna styrs via timer. Utan tillsatt CO2 i ett växtkar så kan pH pendla rätt friskt mellan morgon och kväll. Dock har jag aldrig sett fiskar lida av sådana pH svängningar.

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13
                          Det låter i mina öron som att det fungerar utmärkt utan kontroller
                          Får fixa en regulator till och dra igång CO2 i mitt 200l med
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            • November 2006
                            • 549

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Man kan ju konstatera att pH och CO2 blir betydligt jämnare över dygnet med just tillsats av CO2 även om denna styrs via timer. Utan tillsatt CO2 i ett växtkar så kan pH pendla rätt friskt mellan morgon och kväll. Dock har jag aldrig sett fiskar lida av sådana pH svängningar.
                            Har jag inte tänkt på, d v s att det t o m blir jämnare än verkligheten. Jag stänger av en halvtimma innan ljuset går av och den går på 2,5 timmar innan ljuset tänds. Har mät lite mellan varven och skruvat, nu skruvar jag ned den lite så ph går upp/co2 ner, ser på växterna att de sprakar av syre

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2876

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nilsrolf
                              Har jag inte tänkt på, d v s att det t o m blir jämnare än verkligheten. Jag stänger av en halvtimma innan ljuset går av och den går på 2,5 timmar innan ljuset tänds. Har mät lite mellan varven och skruvat, nu skruvar jag ned den lite så ph går upp/co2 ner, ser på växterna att de sprakar av syre
                              Jag gör på samma sätt, stänger också av ca. halvtimma innan släckning osv. precis som du. Verkar fungera väldigt bra.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...