Crytocoryne näring

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alg_oa1
    • May 2007
    • 473

    Crytocoryne näring

    Jag undrar vad jag ska göda Cryptocoryne med mer än bara PMDD, eftersom de tar upp näringen via rötterna mer än genom bladen (Eller hur?)
    Någon form av tabletter kanske?


    Vad tror ni?
    "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Ursprungligen postat av alg_oa1
    eftersom de tar upp näringen via rötterna mer än genom bladen (Eller hur?)
    Nej. Det är en myt.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      dom jag odlar i vattentäta krukor ( alla blad och tillväxtpunkter ovanför vattnet)

      ger jag vanliga närings kulor så att dom får näring. så finns där tillgång så tar dom igenom rötterna. det står i några böcker jag har att dom gärna vill ha näring i bottenlagret.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Det finns absolut ingen anledning att köra något annat än gödning i vattnet.
        Wendtiin på denna bild (strax vänster om mitten) har inte fått något annat än PMDD och lite mäsk-CO2.
        Klicka på bilden för större version

Namn: P1068393.JPG
Visningar: 3
Storlek: 334,3 KB
ID: 2109828
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          angående PMDD så behövs det inget annat då näringen är lösligt med vattnet. så växten tar ju näringen var den nu tar det. så trådskaparen behöver ju inget extra så sett. har man inget annat så dör dom inte heller av näringskulor eller nåt annat.
          Senast redigerad av Flaxss; 16 September 2009, 13:41.

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2876

            #6
            Senaste artikeln om Nature Aquarium av T Amano så verkar det handla väldigt mycket om näring i bottensubstratet just för växter som crypto mfl.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Största anledningen att Herr Amano pratar så mycket om näring i bottensubstratet vill jag påstå beror på att han har en ekonomisk vinning av att folk köper ADA's produkter.

              När man ser Amanos kar så blir man imponerad och vill veta "Hur har du gjort?"

              Det man ska tänka på är att det ofta finns många sätt att nå ett resultat. Inte bara ett sätt är det "rätta".

              Jag har aldrig kört bottengödning eller "specialsubstrat". Jag kör ren rådasand. (Jag ska erkänna att jag testat med lite jord en gång men inte mer än så)
              Det enda som har stoppat mig från att hålla växter vid god vigör är slarv från min sida. Dvs när man inte hållit sin gödningsregim osv.
              Till viss del har väl ljusbrist varit ett bekymmer med vissa arter också.

              Då kommer ju frågan, har Amano fel? Har jag Fel?
              Nä, båda sätten fungerar.

              Fördelen med att inte använda specialsubstrat är att man inte behöver byta ut det med tiden. Detta är dock inget problem för Herr Amano då hans kar i regel är show-kar med kort livsläng. För det kar som han ändå har igång längre tid så har han gott om medarbetare som inte gör annat än att underhålla karen.
              Då jag inte riktigt har samma personalstyrka och gärna gör så lite som möjligt för att nå resultat så har jag valt den enkla vägen att endast göda i vattnet.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • alg_oa1
                • May 2007
                • 473

                #8
                Tack så mkt för svaren, då fortsätter jag att göda som jag brukar...
                "Don't tell me I can't build Rome in a day just 'cause they couldn't do it" - Brandy

                Kommentar

                • flygrc
                  • June 2006
                  • 2755

                  #9
                  Ursäktar mig och smiter lite utanför ursprungsfrågan.

                  Jag tycker att tex min Lilaeopsis novae-zelindae växer mycket sämre nu än när akvariumet var "nystartat" och det (vad jag tror) fanns mycket näring i sanden från tiden innan när det gått som ciklidkar utan växter.

                  Samma med svärdsplantorna att de inte orkar hålla lika många blad som i början.(första månaderna)

                  Ännu en undran är att om man har näring i botten, får man inte mindre med luftrötter på tex växter som Rotala, jag vet inte men upplever som där är ett samband.

                  Jag har kört relativt (man är ju inte exakt) samma gödselsetup hela tiden

                  Så frågorna är:
                  hjälper det inte en del att ha näring både i vatten och i botten?
                  och är det inte fördel för växterna vs algerna att få ett övertag på näringskällan?
                  https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                  Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                  Kommentar

                  • heeke
                    • April 2003
                    • 5033

                    #10
                    Jag skulle tro att det egentligen inte handlar om att du hade gödning i just botten förut.
                    Snarare att du hade en bättre gödning totalt sätt.
                    Dvs, du kanske göder lite för lite.

                    Du säger ju också att du göder lika dant nu. Om då gottigheterna i substratet förbrukats så har du ju mindre total mängd gödning nu.

                    För algernas del spelar det ingen roll med gödning i substratet eller i vattnet dom har så dom klarar sig oavsett.
                    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                    Kommentar

                    • flygrc
                      • June 2006
                      • 2755

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Jag skulle tro att det egentligen inte handlar om att du hade gödning i just botten förut.
                      Snarare att du hade en bättre gödning totalt sätt.
                      Dvs, du kanske göder lite för lite.

                      Du säger ju också att du göder lika dant nu. Om då gottigheterna i substratet förbrukats så har du ju mindre total mängd gödning nu.

                      För algernas del spelar det ingen roll med gödning i substratet eller i vattnet dom har så dom klarar sig oavsett.
                      Där är en poäng i det. Har säkert också mer växter i karet i dag. Kanske dax att öka på(fast å andra sidan,det växer bra), kör 1,5 ggr pmdd efter vattenbyte och en dos till efter 3-4 dagar. Ibland slarvar jag med vb men då ger jag ändå en 1,5 dos. Försöker hålla 1 vecka mellan 50% VB

                      Ursprungligen postat av heeke
                      Det finns absolut ingen anledning att köra något annat än gödning i vattnet.
                      Wendtiin på denna bild (strax vänster om mitten) har inte fått något annat än PMDD och lite mäsk-CO2.
                      [ATTACH]23134[/ATTACH]
                      Är det ditt kar? Väldigt snyggt i alla fall
                      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Mitt kar, men gammal bild. Tack ändå.

                        Just nu är det långt ifrån i samma klass. Tänkte posta en bild i min blogg senare i kväll.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...