Blågrönalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lothar
    • February 2008
    • 30

    Blågrönalger

    Hej ! Jag har ett Juwel 240L och jag har ett "Aqua Glo" och ett Sera "Brilliant Daylight" lysrör. Det blir ett väldigt fint ljus som jag är mycket belåten med, men det bildas tyvärr mängder med blågrönalger. Hur kan man bli av med dessa utan att tillgripa kemiska medel, hjälper det kanske att byta vatten oftare ?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Blågrönalger får du förmodligen för att du byter vatten för ofta. Vattnet blir för rent enkelt uttryckt. Mer komplicerat uttryckt är kvävenivåerna förmodligen så låga att cyanobakterierna är de enda som kan överleva eftersom dom inte är beroende av kväveföreningar i vattnet.

    Har man mycket ljus och växterna trivs bra under en längre period utan att man doserar mer kväve via PMDD så kommer växterna och algerna tillslut göra slut på kvävet och när en algtrigger kommer (ammoniumspik pga lite för mycket överbliven mat) så brukar Cyano blomma upp.

    Räta upp kvävenivåerna antingen genom att ge mer kväverikt foder (mer protein) eller börja med PMDD. Sedan är det dags att döda cyanon.

    De två enklaste sätten att döda cyano är att dosera Tetramedica GeneralTonic enligt anvisning på dess förpackning eller göra en total mörkläggning av akvariet 4 dagar. Mörkläggningen kan vara svår att få till ordentligt om akvariet står i ett ljust rum - t ex funkar inte svarta sopsäckar då dom släpper igenom förvånansvärt mycket ljus. Däremot brukar papp och gaffatejp gå bra.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    Arbetssätt...