Alger på rot?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eric_H
    • June 2009
    • 87

    Alger på rot?

    Har fått en grå/vit hinna på rötterna i mitt nya kar, har läst att det kan hända när det är nystartat. Tycker det är konstigt iaf för rötterna har vart med ett tag i ett annat kar.
    Nu till frågan, hur blir jag av med dom?
    Läste en bra tråd här men hittar den inte igen.

    /Eric
    Senast redigerad av Eric_H; 31 August 2009, 21:53.
  • Eric_H
    • June 2009
    • 87

    #2
    Nu har det även börjat krypa ut på sanden samt satt sig på några växter.. Ser nästan lite luddigt ut och svajar med strömmen i karet, roten är köpt i butik.

    Ingen som vet nåt? Farligt? Hur bli av med?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Det låter inte riktigt som böset som kommer på nya rötter, du kan inte lägga in en bild på tex www.photobucket.com och länka hit?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Eric_H
        • June 2009
        • 87

        #4
        Ne tyvärr.. Jag blev så j***a less så jag slängde ur rötterna, dammsög sanden lite lätt och spolade av växterna och satte i dem igen. Hade nya större rötter som skulle fylla upp lite men bytte bara ut de som var i ist. Hoppas jag slipper se det mer.

        Ingen som har haft såna alger på rötter och har bild på det eller vet vad det heter så man kan söka upp någon?

        Bara haft strul sen jag började med den här hobbyn, måste gör nåt STORT fel nånstans..

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Låter som du är lite rastlös.
          Det är annars en av de viktigaste ingredienserna med akvaristik, skynda långsamt...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13110

            #6
            Ursprungligen postat av Eric_H
            Nu har det även börjat krypa ut på sanden samt satt sig på några växter.. Ser nästan lite luddigt ut och svajar med strömmen i karet, roten är köpt i butik.

            Ingen som vet nåt? Farligt? Hur bli av med?
            Antar att det är bakterietillväxt som ibland uppstår på rötter i början och det försvinner efter ett tag! brukar inte heller leda till några problem!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Grothras
              • July 2009
              • 401

              #7
              Japp fick precis samm fenomen på min savannrot eller vad den nu hette. Blev ett tjockt lager på den. En av mina större ancistrus(ca 10 cm) käkade kanske upp en femtedel av det men tröttnade väl och lät det vara. Skrubbade några dagar senare av hela böset som sitter relativt lös i akvariet vilket gav upphov till en snöstorm utan dess like. Nu några dagar senare så är det har det mesta sugits upp av filtret och jag hoppas att det bruter ner det fint

              Bästa är väl annars helt enkelt att plocka upp roten oh gnugga bort skiten och sätta i den igen.

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #8
                Jo den skiten sitter på rötterna, men i Erics fall gav det sig ut på sanden och växterna och det låter inte riktigt som bakterietillväxten som ofta nya rötter får, plus att de varit i vattnet i ett annat kar före.
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                Arbetssätt...