Vad för alger?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #16
    Det stämmer bra att mer ljus och gödning ger mindre alger. Generellt sett så har alla sällskapsakvarier så dåligt ljus att växterna ligger på gränsen till att kunna växa. När man skaffar pmdd och slänger i det till sina 2 svärdsplantor som står under ett magert lysrör så är det som gjort för att alger ska titta fram. växterna kan inte tillgodoräkna sig så mycket av näringen vilket ger ett överskott i vattnet som algerna kan triggas av.

    Toffsalger brukar i "low tech's/sällskapsakvarium" komma för att CO2 nivåerna är ojämna. Det blir de om man byter mycket vatten. Så jag rekommenderar dig att dra ned på mängden vatten vid vattenbytet(eller lufta det ett dygn innan, men med 150 blir det en del). EC har för vissa haft effekt på toffsalger.
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • Enola
      • November 2007
      • 660

      #17
      Tack för svaren Frågan är fortfarande om man kan skaffa små siamesiska algätare utan att Eldbuken går på dem??
      Nytt 375 liters mix
      Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

      Kommentar

      • Skiren
        • December 2005
        • 749

        #18
        SAE ska vara fredliga så de e ingen skillnad mot att ha andra fiskar tillsammans med eldbuken
        http://skiren.blogspot.com

        Kommentar

        • Nubi
          • March 2009
          • 9026

          #19
          Du kan säkert ha en grupp siameser som små i ditt 150l. De brukar vara rätt så elaka mot varandra när de blir fullvuxna. Fick sära på mina två i 225l. Mina siameser är ca 10cm långa. Såg en som vart 20 cm lång!

          Flyttade en siames till 310l. han älskar det, där finns det gott om alger, men när de blir stora så slutar de att äta alger och ligger mest på en bland eller på en rot och kollar läget. Det har mina börja göra.
          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
          Fiskbloggen

          Kommentar

          • Enola
            • November 2007
            • 660

            #20
            Ursprungligen postat av Skiren
            SAE ska vara fredliga så de e ingen skillnad mot att ha andra fiskar tillsammans med eldbuken
            Tänker mest tvärt om, att Eldbuken skall gå på Siameserna.
            Nytt 375 liters mix
            Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

            Kommentar

            • Enola
              • November 2007
              • 660

              #21
              Provade att köpa tre siameser. Men direkt när jag lade i de små rackarna i 150 litarn var alla efter dom som mat. Eldbuken, Blå thomasin och även palettcikliden. En slank ner i Eldbuken de andra två räddade jag fort och lade i mitt precis nystartade 375 liters akvarium. Nu har de varit där i sex dagar varav de sista dagarna med lite nyinköpta invånare och de mår finfint.
              Men tillbaks till 150 litarn. Har klippt bort de två stora bladen med tofsalger och det har inte dykt upp mer. Men skulle gärna ha något som hjälper mot lite alger i största almänhet. Vad fyller äppelsnäckor för funktion?? Hjälper de bara till att hålla rent på botten eller gör de bladen lite mer fria från alger också?? Har sådana där små gröna prickar på växterna men inte så jättemycket.
              Nytt 375 liters mix
              Byte från Ciklid till chokladgurami!! 150 liters med Ctenopomer

              Kommentar

              • snellman
                • July 2009
                • 2

                #22
                Köpte för en tid tillbaka 3 siameser men dom blev genast bortjagade av alla de andra trots att jag endast har fredliga fiskar. Men när jag köpte fyra till bildade dom stim och tuffade till sig och äter nu alger och simmar glatt omkring. Har också äppelsnäckor 2 st och som äter bl.a. döda blad, död fisk om det finns, alger, matreter mm.

                Kommentar

                • Ancristus <3
                  • July 2009
                  • 277

                  #23
                  Välkommen till zoopet (Eller ditt första inlägg ^^
                  I China och Ost Indjen hålles den tam i husen. Och hafwa de den framme i rummen i stora Porcellains kärl, då de lägga lite gräs åfwan på wattnet till skuga, och går då fisken der. Och när solen skinner på honom lyser den rätt wakert.- Carl Von Linné

                  Kommentar

                  Arbetssätt...