vad har bildats i pmdd flaskan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    vad har bildats i pmdd flaskan?

    Hej!
    För några veckor sedan började jag med pmdd i mitt akvarie. Allt har funkat bra men nu har något konstigt börjat "växa" i ena flaskan.

    Det är i nutrisi flaskan som något har bildats. Vet inte riktigt hur man ska förklara det. Kolla på bilden


    Kan nämna att det är bara denna flaskan det blivit såhär i och inte i de andra två. Flaskorna står i ett svalt, mörkt rum. Det är inte kolsvart men får aldrig direkt solljus på sig.

    Någon aning vad det är, vad som har hänt och om det är farligt för akvariet?

    MVH Janson
  • Skiren
    • December 2005
    • 749

    #2
    Det är mycket vanligt förekommande i NutriSI-flaskan och är inget farligt. Vill du inte ha de i karet så går det bra att sila bort i t.ex. ett kaffefilter. För att mildra tillväxten kan man ställa flaskan i kylskåpet.
    Om du sökt på det så hade det dykt upp många liknande trådar dessutom så du är inte ensam.
    http://skiren.blogspot.com

    Kommentar

    • myslas
      • February 2008
      • 672

      #3
      Hände mig också första gången. Sedan dess har jag flaskan i kylskåpet och har inte haft några problem.

      Kommentar

      • janson
        • July 2009
        • 300

        #4
        Tack för svaren. Får väl sätta den i kylskåpet nästa gång. Får nog ta bort cideretiketten så man inte börjar dricka någongång när man är trött.

        Kommentar

        • Don Kiwin
          • April 2007
          • 114

          #5
          Det hjälper föga att ställa den i kylskåpet.
          Möjligtvis kan det minska på problemet men det förekommer även där.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Det kan vara utfällningar, dvs kristaller; de kan se ut så där också, så det behöver inte nödvändigtvis vara bakterier. Testa att värma upp lite lösning och se om utfällningen löser sig igen.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Skiren
              • December 2005
              • 749

              #7
              Men när det är mycket vanligt med "amöban" i NutriSI-flaskan så får man ju utgå ifrån att det är det i detta fall. Utfällningar är ju inte speciellt vanligt.
              Att ställa flaskan i kylskåpet förhindrar inte att det dyker upp men det går långsammare/tar längre tid då.
              http://skiren.blogspot.com

              Kommentar

              • myslas
                • February 2008
                • 672

                #8
                Det kan ju varit så också att flaskan inte var helt ren och att det blev någon reaktion första gången jag blandade. Men eftersom jag inte sett tillstymmelse till sådant efter att jag började ha flaskan i kylskåpet så fortsätter jag ha den där, för säkerhets skull.

                Kommentar

                • Sleep
                  • December 2008
                  • 246

                  #9
                  Jag har samma sak i mina flaskor. Märkte att det kom när man blanda ut det med batteri vatten.
                  Dom första gångerna som jag blanda mina flaskor så hade jag bara batteri vatten i nutrisi.
                  Men sist hällde jag ner batteri vatten i alla mina flaskor och fick precis samma sak i alla 3.
                  Så det måste vara batteri vattnet.
                  Mvh Glenn.

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Eller inte... snarare beror det på att dina flaskor inte är sterila(vilket du aldrig kan få i hemmet). Sedan så är doseringssprutan en källa med. Men det är som sagt vanligt förekommande och inget farligt varken i flaskan eller i karet. Gjordes en studie på plantswap som visade att mörkt och svalt var det bästa för att minska tillväxten.
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • micket
                      • February 2008
                      • 256

                      #11
                      Beror ju absolut inte på det destillerade vattnet, det kan jag lova dig Jag har mina flaskor i kylen sen jag fick samma utfällningar som du. nu får jag det inte mer. Men en flaska räcker ju bara tre veckor...

                      Kommentar

                      • Sleep
                        • December 2008
                        • 246

                        #12
                        Jag inte om det kommer ifrån destillerade vatten. Men tyckte det va konstigt att jag fick det när jag använde destillerade vatten i alla flaskor.
                        Och innan fick jag det bara i Nutrisi. Och jag har samma flaskor sen innan. och jag ställer dom i mitt skafferi varje gång.
                        Har haft dom där sen jag börja med Pmdd. Sen vet jag ju inte om det kan vara något annat som fick det att bli som det blev. Men trodde självklart på att det va det destillerade vattnet eftesom det inte har hänt förut.
                        Mvh Glenn.

                        Kommentar

                        • Skiren
                          • December 2005
                          • 749

                          #13
                          Om det var samma flaskor så kan det vare nått som legat och växt en längre tid utan att synas för blotta ögat. Men det finns så många olika parametrar som kan spela in att det är omöjligt att säga vad. Men det destillerade vattnet är nog den minst troliga.
                          http://skiren.blogspot.com

                          Kommentar

                          • Sleep
                            • December 2008
                            • 246

                            #14
                            Ursprungligen postat av Skiren
                            Om det var samma flaskor så kan det vare nått som legat och växt en längre tid utan att synas för blotta ögat. Men det finns så många olika parametrar som kan spela in att det är omöjligt att säga vad. Men det destillerade vattnet är nog den minst troliga.

                            Ja det har du säkert rätt i. Men man undra ju när det inte har hänt tidigare gånger efter som jag har haft vanligt kran vatten i då. Och nu när jag hällde i destillerade vatten så vart det precis som det alltid blir i Nutrisi flaskan som alltid har destillerade vatten. Så det va så jag tänkte.
                            Mvh Glenn.

                            Kommentar

                            • micket
                              • February 2008
                              • 256

                              #15
                              Kan det vara så att du fått tag i en gammal flaska som stått och skräpat i garaget massa år med dest vatten som kanske inte varit stängd eller att det kommit ner skit i den som börjat gro redan innan du blandade? Eftersom du fått skit i alla flaskorna?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...