Co2 från fiskar? samt andra frågor :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Storkas
    • August 2009
    • 33

    Co2 från fiskar? samt andra frågor :)

    Hej!

    Har grindat ganska länge här på zoopet utan att bli medlem så tyckte det va dags nu! Dessutom samlar man på sig många frågor när man är relativt ny akvarie ägare, som man inte riktigt lyckas hitta ordentliga svar på.

    Har ett 120l juwel lido som varit igång 1½ år och det fungerar bra såhär långt, men som ni vet vill man alltid förbättra det man kan styra över.

    info:
    Fiskar
    Ett par Sajica,
    10 Citrontetra
    2 Ancistrus

    Växter
    1 Stor anubias
    3 Javaormbunkar
    1 Crypta
    1 Hygrophila

    Övrig inredning:
    3 rötter, 2 stora och 1 mindre. samt lite stenar.

    Frågor:
    1. Angående Co2. Kan man räkna med att Co2 från fiskarna/bakterier är nog till växterna? tillför man Co2 i vattnet när man gör delvattenbyte? Ser inte det som ett alternativ att tillsätta Co2 via tub eller mäsk till ett 120l när chansen att sabba PH eller rentav förgifta akvariet känns onödig, och jag vill verkligen inte att fiskarna ska må dåligt. Detta leder till nästa fråga!

    2. Antal fiskar i ett kar. Läste någonstans att det funkade bra med 1cm fisk per liter, på ett annat ställe att man skulle ha 1 inch fisk per gallon som blir typ 2.5 cm fisk per 4.5 liter vatten. Vad är sant? Jag tänker så här; om inte fiskarna stör varandra borde man kunna ha lite fisk till än jag har (ca 55 cm på 120 liter) Kanske någon botten fisk som inte vill ha samma yta som sajica eller citrontetrorna. Ett förslag på sådan?

    Min tanke generellt är mer fisk = mer Co2. Om inte fiskarna mår dåligt av att dem är många såklart.. baksidan är mycket fisk bajs osv, men förhoppningsvis kan växterna ta nytta av det.

    3. Gödning. jag har planterat laterit kulor vid rötterna vid mina plantor. De tillsätter järn över tid samt några andra ämne som ska va bra. Som jag ser det räcker detta som gödning då växterna verkar må bra. Är det något jag behöver tänka på här? är det möjligt att övergöda med laterit kulor?

    4. Köpte en Vallesneria som va ganska stor och fin. Efter ca 3 dagar hade bladen börjat bli bruna och lossnat på mitten. Jag fick slänga hela plantan då den verkade må riktigt riktigt dåligt. Enligt beskrivningen skulle detta va en tålig och enkel växt, så självklart undrar jag varför den inte mådde bra i mitt akvarium?

    Skulle va mycket trevligt att få svar på dessa frågor!
    Det blev rätt mycket på en gång, hoppas någon orkar!
    /Storkas
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2880

    #2
    Koldioxid produceras i princip aldrig i tillräcklig mängd genom fiskar eller processer i akvariet för få "riktig fart" på växterna. Definitivt inte för ett växtakvarium. Med en bra CO2-anläggning finns inga större risker att förgifta fisk eller att pH rasar till skadliga nivåer. CO2 tillför man akvarievattnet kontinuerligt och inte speciellt vid vattenbyten.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Det finns metoder att låta nedbrytningen i bottensubstratet producera den mängd koldioxid som behövs även för ett bra växtakvarium - går under beteckningen Low-Tech och använder jord i under ett täckande akvariegruslager men annars är det som sleaper säger ganska svårt att på "naturlig" väg få in tillräckligt med koldioxid. Ett bra sätt att mäta om koldioxiden räcker till eller inte är att ta pH på morgonen innan ljuset tänds och sedan ta ett nytt värde på kvällen innan det släcks. Är det stor variation mellan dessa pH värden så har man ett klart underskott på produktionen av koldioxid i burken.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        2. Antal fiskar i ett kar. Läste någonstans att det funkade bra med 1cm fisk per liter, på ett annat ställe att man skulle ha 1 inch fisk per gallon som blir typ 2.5 cm fisk per 4.5 liter vatten. Vad är sant?
        Inget av detta är sant. Det går inte att jämföra på det viset. En fisk som är 10 cm är inte dubbelt så stor som en som är 5 cm. En 10 centimeters fisk är mycket grovt räknat 8 ggr så stor som en 5 centimeters (2 ggr längre, 2 ggr högre, 2 ggr bredare - dvs 2x2x2=8). En 10 centimeters skitar alltså återigen mycket grovt räknat ner lika mycket som 8 st 5 centimeters fiskar om alla kriterier i övrigt är lika (äter t.ex. samma typ av foder).
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Storkas
          • August 2009
          • 33

          #5
          Tack för era svar!

          Low tech verkar mycket intressant om det blir en omstart såsmåningom. Att bara lägga till ett lager jord i botten. Finns det något negativt med att göra det igentligen?

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Low tech är nog till för den som är intresserad av växter och har mindre fiskar. Att ha ciklider som gräver det minsta lilla är ingen bra ide.

            Dessutom kan man inte plantera om växter hur som helst eftersom man aldrig får röra upp jordbotten.

            Men det var inte det jag skulle skriva om egentligen

            När jag läste ditt första inlägg så blev jag glatt överraskad av de fiskar du har i karet. I vanliga fall brukar man få läsa om en salig fisksoppa, men du har en bra sammansättning som ger möjlighet för fiskarna att agera på ett bra sätt.

            Dessa måttenheter på hur mycket fisk man kan ha, skulle jag snarare kalla en måttenhet på hur många fiskar du kan förvara i ett akvarium.

            Färre fiskar ger utrymme till ett mer naturligt beteende och intressantare akvarium i längden.

            Sen lite om växter.

            Om du har en hyfsad belysning så kan du har stor nytta av att göda med PMDD. Även om du inte har CO2.
            Jag har ett kar med CO2 där jag kör med fulldos PMDD, men även i mitt 540 kar utan CO2 göder jag med PMDD, dock bara med halv dos.

            Sök på forumet efter PMDD! Billigt och effektivt
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Storkas
              • August 2009
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Dessutom kan man inte plantera om växter hur som helst eftersom man aldrig får röra upp jordbotten.

              Om du har en hyfsad belysning så kan du har stor nytta av att göda med PMDD. Även om du inte har CO2.
              Jag har ett kar med CO2 där jag kör med fulldos PMDD, men även i mitt 540 kar utan CO2 göder jag med PMDD, dock bara med halv dos.
              Varför får ingen jord komma upp?
              men om man tänker ca 1 cm jord med 5 - 8 cm grus över borde det va ok för fiskar att gräva en hel del iaf (dvärgciklider eller liknande som jag gillar). Tar bara växterna nytta av jorden om deras rötter når ner till den? min tanke var att nyttiga bakterier va där och gjorde gott, ökade Co2 bland annat! Vet inte rikigt hur det där fungerar.

              Har den vanliga ljusrampen som är till Lido men har satt på reflektorer för att det ska bli lite starkare samt satt in bättre ljusrör.
              Ska testas! tack för tipsen!

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Denna länk kan kanske ge lite svar.

                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                Arbetssätt...