Hur länge klarar sig en växt i påse?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janson
    • July 2009
    • 300

    Hur länge klarar sig en växt i påse?

    Hej! Jag är nu lite längre iväg och hittat akvarieväxter som är finare än de djuraffärer hemma säljer.
    Dock är det ett antal timmar hem. Hur länge klarar sig en växt i en påse som de ofta lägger den i?

    MVH Janson
  • rödtoppen
    • June 2006
    • 3148

    #2
    Några timmar tål de
    Har du AC i bilen så är det absolut inga problem.
    / dtoppen /

    Kommentar

    • Pickabuu
      • August 2009
      • 73

      #3
      Ursprungligen postat av janson
      Hej! Jag är nu lite längre iväg och hittat akvarieväxter som är finare än de djuraffärer hemma säljer.
      Dock är det ett antal timmar hem. Hur länge klarar sig en växt i en påse som de ofta lägger den i?

      MVH Janson
      Jag köpte växter den dagen innan jag fick mitt akvarium, mina växter klarade sig i den oöppnade påsen under natten men jag är absolut inte säker på att alla klarar sig.
      150 liter akvarium

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Tror de flesta sorter klarar det, annars så återhämtar de sig så småningom.
        Har skickat efter växter på nätet och de har klarat sig bra
        / dtoppen /

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #5
          snabba svar

          Har ac i bilen, de vill vara i akvarietemp eller lägre va? Svalt och skönt uppfattar jag de som. Bara de inte fryser, haha

          Kommentar

          • rödtoppen
            • June 2006
            • 3148

            #6
            Ha samma temp som du trivs i
            / dtoppen /

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              De klarar flera dagar i påse utan problem.

              Kommentar

              • janson
                • July 2009
                • 300

                #8
                Tack för alla svar! Kommer nog köpa en växt om jag kommer ner dit igen.

                Kommentar

                • simondaman
                  • October 2007
                  • 236

                  #9
                  Jag köpte 3 växter på dagen sen startade jag akvariet dagen efter och stoppade ner dem och jag hade bara i lite vanlig vatten i påsen
                  180L
                  75L
                  20L

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #10
                    Växterna klarar upp till en vecka i en påse. Några dagar är absolut inte några problem. Tänk på alla oss på plantswap som skickar växter på posten utan problem.
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      jag harv haft olika växter i en platspåse med vatten i över en månad. mjuka stängelväxter som Gälört ruttnade helt. men lite tuffare stängelväxter tappade bara bladen och klarade sig. andra tåliga växter behöll bladen men dom så lite medtagna ut.

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        jag har själv haft crypto i påse i upp till en vecka, de tog inte så mkt stryk. återhämtade sig snabbt i akvariet.
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • janson
                          • July 2009
                          • 300

                          #13
                          Ursprungligen postat av Anettejt
                          Fast den som posten slarvade bort o som kom fram efter 3 månader såg inte nått vidare fräsch ut.

                          Som sagt en vecka är inga problem, så länge tempen ligger mellan 15-25º.
                          3 veckor? haha ja posten kan vara roliga ibland. Du tog inte bild på växdten va:P?

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Jag har haft Anubias coffefolia i påse en eller kanske ett par månader och den såg fortfarande ok ut. De flesta stängelväxter brukar klara 4-5 dagar innan de ruttnar. Rotala macrandra är den växt som enligt min erfarenhet klarar sig kortast tid. Den brukar bli slemmig och dålig redan efter en dag.
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Guest

                              #15
                              Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
                              Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 02:03.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...