Riccia till matta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #16
    ok ungefär som jag gissade då, fast om det blir brunsvart så ser det inte heller nåt vidare ut

    Kommentar

    • Skiren
      • December 2005
      • 749

      #17
      Egentligen ja. Men det finns dom som nöjjer sig med växthastigheten/kvaliteten som man har. Dessutom kostar det en del.
      http://skiren.blogspot.com

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #18
        Ursprungligen postat av simondaman
        Vad är egentligen CO2? Har aldrig fattat det nått med att växterna blir finare Men måste ha mer tips om mina ricicia
        CO2=koldioxid är en gas som ger växternas byggstenar som i grunden är kol, fiskarna producerar co2 och det tas upp från luften men för maximal tillväxt på växterna så får man tillsätta det i akvariet på egen hand och vissa växter kräver högre nivåer än vad som fås utan extra tillsats

        Kommentar

        • Fuzzop
          • July 2007
          • 2380

          #19
          Ursprungligen postat av Skiren
          Egentligen ja. Men det finns dom som nöjjer sig med växthastigheten/kvaliteten som man har. Dessutom kostar det en del.
          ett mäsk setup kostar en hundring eller 2 så inte så farligt dyrt

          Kommentar

          • Skiren
            • December 2005
            • 749

            #20
            Men mäsk går inte att jämföra med Tub riktigt. Är bara de få riktigt duktiga som kan få en nivå som liknar tubens.
            http://skiren.blogspot.com

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #21
              Ska väl ta det som en komplimang men riktigt så krångligt är inte mäsk, så länge det gäller relativt små kar funkar mäsk ofta bra men många ger tyvärr upp i inkörningsfasen när man får massa alger och allt ser ut att gå åt skogen, om man bara kör på så brukar algerna snart försvinna och växterna tar över så totalt att algerna inte ens kommer tillbaka om man börjar slarva med mäsk pmdd och vattenbyten som jag gjort senaste tiden (nybliven husägare med lite för många bollar i luften).

              Kommentar

              • Skiren
                • December 2005
                • 749

                #22
                Det som gör mäsk sämre är att det inte går att kontrollera och till viss del är temperaturberoende. Men som sagt det finns dom som klarar det ok
                http://skiren.blogspot.com

                Kommentar

                • simondaman
                  • October 2007
                  • 236

                  #23
                  Ursprungligen postat av Skiren
                  Det som gör mäsk sämre är att det inte går att kontrollera och till viss del är temperaturberoende. Men som sagt det finns dom som klarar det ok
                  Jag fick min riccia fluitans idag och satte fast 2 bitar på 2 stenar med fiskelina runt < + att mina kakaduor lagt rom
                  180L
                  75L
                  20L

                  Kommentar

                  • Skiren
                    • December 2005
                    • 749

                    #24
                    Tänk på att fisklinan behöver täcka hela stenens bredd för när riccian växer kommer den att släppa i de ändar som inte sitter fasst
                    http://skiren.blogspot.com

                    Kommentar

                    • simondaman
                      • October 2007
                      • 236

                      #25
                      JA men jag får fixa det iefterhand men hur snabb växter riccia? per vecka tex?
                      180L
                      75L
                      20L

                      Kommentar

                      • Fuzzop
                        • July 2007
                        • 2380

                        #26
                        Ursprungligen postat av simondaman
                        JA men jag får fixa det iefterhand men hur snabb växter riccia? per vecka tex?
                        utan extra co2, ja det beror på ljus och gödning men inte så fort om man inte låter det ligga och flyta lite vid ytan.
                        däremot brukar riccia ha en ful ovana att relativt fort lossna från nät/linor oavsett tillväxt, skulle du bara få en bunt små bitar så låt dom största ligga och flyta på ytan ett tag så växer dom snart till sig igen

                        Kommentar

                        • simondaman
                          • October 2007
                          • 236

                          #27
                          Men om riccian sitter fats på en sten växter den vidare ner i sanden och blir en matta då?
                          180L
                          75L
                          20L

                          Kommentar

                          • vargunge
                            • August 2009
                            • 214

                            #28
                            Ursprungligen postat av Fuzzop
                            fiskelina funkar oxå, personligen tycker jag riccia är väldigt jobbigt att hålla på med och kör själv med nålgräs som enkelt ger en fin gräsmatta
                            ja det är inte det lättaste
                            Jag är inte dum det blir bara fel när jag tänker!

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #29
                              Ursprungligen postat av simondaman
                              Men om riccian sitter fats på en sten växter den vidare ner i sanden och blir en matta då?
                              du kanske kan få den att fästa på en sten men det är ganska svårt och att växa ner i sand vet jag inte om det är möjligt men jag har inte lyckats så jag kan säga att om det går är det extremt svårt att lyckas med, finns några som kombinerat riccia och nålgräs just för att låta nålgräsets rötter hålla riccian, har själv bara provat detta lite kort och min riccia ville bara flyta upp så nu är det bara nålgräs som matta men den kombinationen är säkert fullt möjlig att lyckas med om man bara orkar pilla med den länge nog

                              Kommentar

                              • Skiren
                                • December 2005
                                • 749

                                #30
                                Riccian blir bara en matta om det är förankrad i nått i botten, den växer aldrig så av sig självt. Enklast är att lägga den under ett plastnät som täcker hela botten.
                                http://skiren.blogspot.com

                                Kommentar

                                Arbetssätt...