Växtätande larv?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockePQ
    • January 2009
    • 14

    Växtätande larv?

    Hej,

    Växterna i mitt akvarium har äntligen börjat vinna över algerna och se snygga ut igen. Därför har jag med förvåning noterat att ett antal fräscha blad flutit omkring, och sett avbitna ut. Har bara småfiskar och ett par små ancistrus, de bör inte bita av vallisneria och svärdsplantor.

    Idag hittade jag en "klump" av växtdelar i toppen av en växt, och när jag pillade isär den låg en centimeterlång vit larv inuti. Någon som har en gissning vad det kan vara? Jag misstänker att det är dess ovälkomna gäster som gnager av växterna. Planterade några nya för några veckor sedan så jag tror att jag vet källan.

    Vad kan det vara, och finns det något effektivt vapen? (Mina Pelvicachromis Taeniatus borde väl äta dem, om de får tag på dem?)

    //Johan
  • Krax
    • December 2005
    • 1329

    #2
    Det finns flugor och skalbaggar som lägger ägg och har larver i näckrosblad. Var det i flytblad som du hittade larverna?

    Kommentar

    • JockePQ
      • January 2009
      • 14

      #3
      Nja, det var i en Limnophila som iofs låg i ytan pga sin längd. Har en växtglad amazonasblad som skjuter mycket blad över ytan, så det är väl samma sak.

      Kan jag ha fått in skalbagge/fluga genom öppningen för foderautomaten? I så fall borde det väl lösa sig genom att manuellt rensa bort ev. kläckta djur?

      Kommentar

      Arbetssätt...