Trådalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Trådalger

    Hej!

    Jag har aldrig haft trådalger på några växter förut men sedan jag började med pmdd så frodas dom både i diskus och apistokaret. Fast såklart kan jag ju inte påstå att det beror på pmdd. Dom finns främst på anubias och vallisneria. Har även fått en pytteliten fläck cyano i diskuskaret som jag suger bort med jämna mellanrum men samma lilla fläck kommer ständigt tillbaka.
    Vad kan det bero på tror ni?

    /Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Okey inget som kan svara så jag försöker igen. Bör jag tillsätta EC tillsammans med pmdd?

    /Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • classekoi
      • March 2007
      • 325

      #3
      japp ec eller co2 via mäsk eller tub!!!!!!!!

      Kommentar

      • classekoi
        • March 2007
        • 325

        #4

        Kommentar

        • micket
          • February 2008
          • 256

          #5
          Jag har exakt samma problem, men jag körde med EC redan innan och fortsatte med det när jag började med PMDD och ändå har jag MASSOR med trådalger. Så jag är inte så säker på att EC funkar, men klart värt ett försök. Jag ska nog satsa på co2 nu.

          Kommentar

          • micket
            • February 2008
            • 256

            #6
            Hur går det för dig med algerna?

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Hej micket!

              Jag har fortfarande trådalger, eller kanske är det skäggalger.
              Efter att ha sett biler på olika alger så liknar dom faktiskt det senare alternativet.
              Jag är livrädd att alla andra växter ska bli angripna, så jag tror jag ska plocka bort alla "skäggiga".
              Co2 känns för mig så himla bökigt och krångligt. Måste man verkligen ha det för att allt ska fungera som man vill?

              /Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • micket
                • February 2008
                • 256

                #8
                Nej jag har aldrig gjort det , men kul att prova. Mina alger har kommit efter semestern, då jag var borta och inte kunde pytsa i EC. Sen började jag med det igen efter semestern. Kanske var denna svängning som startade alghelvetet. Nu kör jag utan och ska se vad som händer, väntar med co2 till vintern då jag har mer tid att vara inne

                Kommentar

                • Skiren
                  • December 2005
                  • 749

                  #9
                  Det växer inte alger på växter som trivs och mår bra. Det finns ju en anledning till att trådalgerna trivs så bra. De kan triggas av ojämna näringsnivåer, framförallt med mikrogödningen. Men det är inte säkert att förhållandena är så gynsamma längre, så mekanisk rensning är det som gäller. OBS det försvinner inte på några dagar utan det tar veckor.

                  Micket
                  Dina alger kom med säkerhet eftersom du inte gjorde de vanliga vattenbytena och pyttsade i pmdd. Så fortsätt med rutinerna så löser det sig. EC har ingen större effekt vad jag vet på annat än toffsalger och Cyano. (däremot dör ju allt som får koncentrerad EC på sig).

                  CO2 har en enorm fördel förutom det uppenbara med finare växter. Det är så att när man har stor växtmassa med välmående växter så är akvariet inte så känsligt mot oregelbundenheten. Du kan missahandla skiten ur det (ursäkta språket) så länge växtmassan är stor och trivs.
                  http://skiren.blogspot.com

                  Kommentar

                  • Sleaper

                    • September 2008
                    • 2883

                    #10
                    Ursprungligen postat av gullefjun
                    Hej micket!

                    Jag har fortfarande trådalger, eller kanske är det skäggalger.
                    Efter att ha sett biler på olika alger så liknar dom faktiskt det senare alternativet.
                    Jag är livrädd att alla andra växter ska bli angripna, så jag tror jag ska plocka bort alla "skäggiga".
                    Co2 känns för mig så himla bökigt och krångligt. Måste man verkligen ha det för att allt ska fungera som man vill?

                    /Inger
                    Easy Carbo har fungerat väldigt bra för mig mot alla typer av gröna alger. Även cladophora har jag lyckats bekämpa med EC. Smått förvånad över hur snabbt och bra det fungerat.

                    Kommentar

                    • Inger H

                      • December 2008
                      • 11247

                      #11
                      Hade tänkt skaffa otocinclus som gillar dom här algerna men såg att dom skulle ha ganska så svalt vatten så dom funkar inte hos diskusarna.
                      Jag får ha tålamod så kanske dom försvinner med EC.

                      /Inger
                      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                      Kommentar

                      • Skiren
                        • December 2005
                        • 749

                        #12
                        Ottosar äter tyvärr inte någon form av trådiga alger.
                        http://skiren.blogspot.com

                        Kommentar

                        • Inger H

                          • December 2008
                          • 11247

                          #13
                          Jag hade kollat på fel fisk. Läste att guppyn gillar den här algen. Någon som har erfarenhet av den?
                          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                          Kommentar

                          • Skiren
                            • December 2005
                            • 749

                            #14
                            guppy, platy, black molly och en del barber kan knapra lite om de vill. Men har du stora angrepp så rensar de inte karet direkt. De gillar de nya färska algerna.
                            http://skiren.blogspot.com

                            Kommentar

                            • micket
                              • February 2008
                              • 256

                              #15
                              Ursprungligen postat av Skiren
                              Det växer inte alger på växter som trivs och mår bra. Det finns ju en anledning till att trådalgerna trivs så bra. De kan triggas av ojämna näringsnivåer, framförallt med mikrogödningen. Men det är inte säkert att förhållandena är så gynsamma längre, så mekanisk rensning är det som gäller. OBS det försvinner inte på några dagar utan det tar veckor.

                              Micket
                              Dina alger kom med säkerhet eftersom du inte gjorde de vanliga vattenbytena och pyttsade i pmdd. Så fortsätt med rutinerna så löser det sig. EC har ingen större effekt vad jag vet på annat än toffsalger och Cyano. (däremot dör ju allt som får koncentrerad EC på sig).

                              CO2 har en enorm fördel förutom det uppenbara med finare växter. Det är så att när man har stor växtmassa med välmående växter så är akvariet inte så känsligt mot oregelbundenheten. Du kan missahandla skiten ur det (ursäkta språket) så länge växtmassan är stor och trivs.

                              Mina algproblem minskar nu när rutinerna blivit bättre! Hoppas dom är helt borta snart!!!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...