Växt till aquaterrarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chainy
    • February 2007
    • 405

    Växt till aquaterrarium

    Tänkte ha växter på landdelen. Jag vet att Hemigraphis colorata, Dracaena och Fredskalla vill vara på land men ha rötterna i vatten. Vad finns det mer för såna växter?
    Bilder på mina fiskar finns på;
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363
  • addo
    • January 2007
    • 609

    #2
    Cryptocoryne, svärdplantor, nästan alla förgundsväxter, javaormbunke,alla akvariemossor, ehm det är nog lättare att säga att i princip alla akvarieväxter utom vallisneria, sagitaria och några till kan växa både ovan och under ytan. De ser ofta inte lika dana ut i emers och submers form dock.

    Kommentar

    • Lowa
      • February 2008
      • 595

      #3
      du kan spana in på blomstersidor om vilka växter som tål att stå ständigt blött. Jag har själv ett sketet akvaterrarium som inte blev som tänkt hehe, det läckte in på landdelen så det är ett träsk i princip men de växter jag använt verkar tåla det då de stått i vatten i flera månader. Vet dock inte vad de heter :/ men ja länkar bilder på dem iaf så kanske någon växtkunnig kan tala om vad det är. Den enda ja kan är bambun :P Den kan ju stå i vatten helt utan problem.





      180l Guldfisk
      220l clarias

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Lowa
        du kan spana in på blomstersidor om vilka växter som tål att stå ständigt blött. Jag har själv ett sketet akvaterrarium som inte blev som tänkt hehe, det läckte in på landdelen så det är ett träsk i princip men de växter jag använt verkar tåla det då de stått i vatten i flera månader. Vet dock inte vad de heter :/ men ja länkar bilder på dem iaf så kanske någon växtkunnig kan tala om vad det är. Den enda ja kan är bambun :P Den kan ju stå i vatten helt utan problem.





        Palmen är en Bergspalm - Chamaedorea elegans

        den på sista bild är en Paraplyaralia - Schefflera arboricola

        ''Bambun'' är ingen Bambu utan en - Dracaena braunii ( synonym - Dracaena sanderiana ) den heter på svenska Buskdracena och Bambudracena.

        Ormbunken är en Fågelbobräken - Asplenium nidus

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          som skrivits innan nästan alla ''akvarieväxter'' kan växa på land eller delvis.

          Kommentar

          • Lowa
            • February 2008
            • 595

            #6
            stod iaf bambu på den då ja köpte dem :P
            180l Guldfisk
            220l clarias

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              Ursprungligen postat av Lowa
              stod iaf bambu på den då ja köpte dem :P
              lånade bilder från nätet

              riktig bambu ser ut såhär


              det du har är en som jag skrev innan - Dracaena braunii (Dracaena sanderiana) - svenska Buskdracena och Bambudracena.



              säljs undernamnet ''Lucky Bamboo'' det svenska korrekta namnet är Buskdracena eller Bambudracena.

              Kommentar

              • Lowa
                • February 2008
                • 595

                #8
                men va inte så petig, samam sak iaf
                180l Guldfisk
                220l clarias

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lowa
                  men va inte så petig, samam sak iaf
                  nej det är inte samma sak, helt olika familjer och släkten.

                  Ordning: Poales
                  Familj: Gräs Poaceae
                  Underfamilj: Bambusoideae
                  Övertribus: Bambusodae
                  Tribus: Bambuseae

                  Ordning: Asparagales
                  Familj: Stickmyrtenväxter Ruscaceae
                  Släkte: Dracenasläktet Dracaena

                  Kommentar

                  • chainy
                    • February 2007
                    • 405

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lowa
                    du kan spana in på blomstersidor om vilka växter som tål att stå ständigt blött. Jag har själv ett sketet akvaterrarium som inte blev som tänkt hehe, det läckte in på landdelen så det är ett träsk i princip men de växter jag använt verkar tåla det då de stått i vatten i flera månader. Vet dock inte vad de heter :/ men ja länkar bilder på dem iaf så kanske någon växtkunnig kan tala om vad det är. Den enda ja kan är bambun :P Den kan ju stå i vatten helt utan problem.





                    Vackert
                    Bilder på mina fiskar finns på;
                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                    Kommentar

                    • chainy
                      • February 2007
                      • 405

                      #11
                      Ursprungligen postat av Lowa
                      du kan spana in på blomstersidor om vilka växter som tål att stå ständigt blött. Jag har själv ett sketet akvaterrarium som inte blev som tänkt hehe, det läckte in på landdelen så det är ett träsk i princip men de växter jag använt verkar tåla det då de stått i vatten i flera månader. Vet dock inte vad de heter :/ men ja länkar bilder på dem iaf så kanske någon växtkunnig kan tala om vad det är. Den enda ja kan är bambun :P Den kan ju stå i vatten helt utan problem.
                      Problemet är bara att jag inte vet vilka växter som kan vara giftiga ifall jag tittar i vanlig blomsteraffär.
                      Bilder på mina fiskar finns på;
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                      Kommentar

                      • daniel_i_malmö
                        • April 2002
                        • 1103

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flaxss
                        som skrivits innan nästan alla ''akvarieväxter'' kan växa på land eller delvis.
                        En bra generalisering är att alla akvarieväxter som är styva nog att inte falla samman när man håller dem ovan vattenytan fungerar som sumpväxter helt eller delvis ovanför vattenytan. Det är just för att klara av att vara ovan vattenytan de måste vara styva.

                        Växter som aldrig befinner sig ovan vattenytan och behöver inte vara styva eftersom de hålls uppe av sin flytkraft.
                        Malmö Akvarieförening
                        no hope, no harm, just another false alarm

                        Kommentar

                        • Lowa
                          • February 2008
                          • 595

                          #13
                          Ursprungligen postat av chainy
                          Problemet är bara att jag inte vet vilka växter som kan vara giftiga ifall jag tittar i vanlig blomsteraffär.
                          man frgåar dem i blomsterbutiken så klart, elelr skriver ner de växter du gillade å sök på internet efter den.

                          http://www.odla.nu/ är en bra sida som man kan söka efter växter, se bilder och beskrivning på hur de ska skötas och hållas, det ska även finnas en lista på om de är giftiga eller ej.
                          180l Guldfisk
                          220l clarias

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            En bra generalisering
                            jo det är en bra generalisering.

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av chainy
                              Problemet är bara att jag inte vet vilka växter som kan vara giftiga ifall jag tittar i vanlig blomsteraffär.
                              dom förgiftar inte vattnet, bara om dom blir tuggade på eller rörda. dock dom flesta är inte giftiga. dessa är några som du kan ha

                              Venushår,Groddbräken,Fågelbobräken,Kaladium,Ampell ilja,Cyperus,Mahoniabräken,Hängficus,Spjutbräken
                              Penningbräken,Kantbräken,Vingbräken,Fredskalla,
                              Syngonium,Krypgunnera(Gunnera magellanica)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...