Flytta växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Spongeduck
    • June 2009
    • 366

    Flytta växter

    Jag vet att Cryptocoryne arterna mår dåligt av att flyttas runt.
    Men om jag skulle få för mig att flytta på min osiris svärdplanta till en annan plats i akvariet, skulle den vissna då eller t o m och dö?
  • myslas
    • February 2008
    • 672

    #2
    Jag har flyttat runt på alla mina växter minst en gång och ingen har dött. Flytta på du bara.

    Kommentar

    • Nilsrolf
      • November 2006
      • 549

      #3
      Ursprungligen postat av Spongeduck
      Jag vet att Cryptocoryne arterna mår dåligt av att flyttas runt.
      Men om jag skulle få för mig att flytta på min osiris svärdplanta till en annan plats i akvariet, skulle den vissna då eller t o m och dö?
      Ingen aning om Cryptocoryne, men svärd inga problem.

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Problemet med Cryptocoryne-arter är lite överdrivet tycker jag. Att flytta runt i samma kar är inget problem. (Ska vara om plantan redan är väldigt hårt medtagen isf.)

        Enda gången det är problem är om man flyttar plantor mellan väldigt olika förhållanden. Det gäller väl förövrigt alla växter, men kanske främst Crypts. Det ska dock väldigt mycket till att dom dör helt. Den sk. Cryptocorynesjukan, när bladen tycks "smälta bort", tar inte nödvändigtvis död på plantan även om det kan tyckas så. Ofta blir lite rotdelar kvar som tar sig med tiden.

        Just rotdelar som finns kvar kan börja spira långt senare. Jag har varit med om att en Crypt, som inte funnits i karet på flera månader, helt plötsligt dykt upp igen.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Spongeduck
          • June 2009
          • 366

          #5
          Härligt! Tack för svaren

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Problemet med Cryptocoryne-arter är lite överdrivet tycker jag. Att flytta runt i samma kar är inget problem. (Ska vara om plantan redan är väldigt hårt medtagen isf.)

            Enda gången det är problem är om man flyttar plantor mellan väldigt olika förhållanden. Det gäller väl förövrigt alla växter, men kanske främst Crypts. Det ska dock väldigt mycket till att dom dör helt. Den sk. Cryptocorynesjukan, när bladen tycks "smälta bort", tar inte nödvändigtvis död på plantan även om det kan tyckas så. Ofta blir lite rotdelar kvar som tar sig med tiden.

            Just rotdelar som finns kvar kan börja spira långt senare. Jag har varit med om att en Crypt, som inte funnits i karet på flera månader, helt plötsligt dykt upp igen.

            jag hade just "cryptosjukan" för några månader sedan.
            flyttade ett gäng på 12-15 st mediumplantor från ett
            kar till ett annat. efter 3 veckor såg det ut som om de var döda hela högen. men efter 2-3 månader kom de igång ordentligt.
            så, rensa inte bort rotstockar, de kommer oftast igen.

            just svärdisar kan faktiskt må bra av att flyttas på ibland.
            de är en av de plantor (om jag har fattat rätt) som tar upp näring
            dels ur vattnet, dels ur botten via rötterna. om området de står i
            är näringsfatigt, så kan de må bra av att komma till ett mer
            näringsrikt område.

            man kan bättra på förutsättningen med att trycka ner en lerkula
            eller liknande bottennäring, och sedan plantera blomman prexis
            bredvid eller rakt ovanför.


            funkar här iaf.


            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Guest

              #7
              Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
              Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 03:06.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                jag fick cryptosjukan när jag köpte nya, dom blev väldigt fula i 2-3månader både rötter och blad ruttnade. men det var bara dom nya som fick det. efter åt kom det nya blad.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anettejt
                  så är detta med Cryptos lite överdrivet. Jag drar ofta upp mina, delar och planterar om, jag hör ju t.o.m till de som ansar rötterna med, så eg borde mina Cryptos varit sjuka många gånger om.
                  ja det är en konst ha få cryptos att trivas när man rycker upp dom ofta.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...