Nybörjare med Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    • June 2005
    • 159

    Nybörjare med Co2

    Hej. Jag har ett 240L akvarium och jag har tänkt att göra det så enkelt som möjligt för mig att införa co2.

    Jag vill inte att det växter så mycket så att jag måste rensa varje vecka, utan jag vill att växterna ska överleva och se fina ut.

    Jag har en nålventil, bubbelräknare, slang och (regulator?) med 2 tryckmätare. Det va ett tagsen jag beställde detta. Jag vill ha ett ytterfilter som reaktor, vad ska jag fylla den med?

    Vad behöver jag mer? En tub, ph controller och vad mer? Tester? Något mer jag har glömt?

    Mvh Lucas
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    En tub från din lokala brandtubsleverantör (runt 600-1000:-) och en nålventil+regulator från någon favoritakvarieshop (runt 800:-). Riv ur alla filtermattor ur filtret och kör enbart keramik (rör eller liknande).

    Stoppa in CO2-slangen i insuget och ställ in typ en bubbla/sek.

    Eftersom du bara ska få växterna att växa lite bättre behöver du ingen controller då du inte kommer köra så det ryker (bubblar höhö) om växtera. Men ett lättavläst pH- och KH-test kan vara bra i början för att hålla lite koll på CO2-nivån.

    Du behöver även skaffa PMDD eftersom näringsåtgången kommer öka runt 5-10 ggr med CO2-anläggning. Enbart fiskar och fiskmat kommer *inte* kunna tillgodose det ökade behovet.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Lucas_magi
      • June 2005
      • 159

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      En tub från din lokala brandtubsleverantör (runt 600-1000:-) och en nålventil+regulator från någon favoritakvarieshop (runt 800:-). Riv ur alla filtermattor ur filtret och kör enbart keramik (rör eller liknande).

      Stoppa in CO2-slangen i insuget och ställ in typ en bubbla/sek.

      Eftersom du bara ska få växterna att växa lite bättre behöver du ingen controller då du inte kommer köra så det ryker (bubblar höhö) om växtera. Men ett lättavläst pH- och KH-test kan vara bra i början för att hålla lite koll på CO2-nivån.

      Du behöver även skaffa PMDD eftersom näringsåtgången kommer öka runt 5-10 ggr med CO2-anläggning. Enbart fiskar och fiskmat kommer *inte* kunna tillgodose det ökade behovet.

      Funkar det att köra eheim Mech och Eheim substrat pro blandat eller är det bäst att fylla upp med enbart Mech och anta att växterna sköter det som Eheim substrat pro annars sköter?
      Är det inte något rör, eller minns jag fel, som man ska be dom ta bort ifrån tuben?

      Mvh Lucas

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Jag kör Ehfiemech och Ehfisubstrat pro, funkar fint. Hade förmodligen även funkat med Ehfimech. Dom är mest för att lösa upp gasen, och har inte så mycket annan betydelse när man har växter (även om det är en bra backup om växterna strejkar).

        Är det inte något rör, eller minns jag fel, som man ska be dom ta bort ifrån tuben?
        Jupp du ska be om en tub utan stigarrör för användning i växtodling. Dom bör veta precis vad du menar när du frågar om det.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        Arbetssätt...