Bottensubstrat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lucas_magi
    • June 2005
    • 159

    Bottensubstrat!

    Hej

    Jag har tänkt att ha jord/torv eller liknande i botten. Jag har köpt en Aquatic Nature Fertiplant ABF 0,6 L jord, hur mycket mer behöver jag och vad behöver jag under gruset tillsammand med det jag har köpt? Behöver jag samma produkt eller blanda med något annat för bästa resultat? Jag läste att någon hade blandat med torv, är det något och var finns det isf?
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Det räcker förmodligen, men visst kan du blanda ut med torv om du vill. Kom bara ihåg att torv är näringslös och Fertiplant-substratet kommer inte kunna tillgodose dina växters näringsbehov speciellt länge när du börjar med CO2.

    PMDD är ett måste.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      i mitt första jordakvarie som jag haft i 2-3månader växer det så det knakar, har ett low-tech då. använde vanlig krukväxtjord i botten och ett lager med grus på det och har planterat olika växter dock lätta än så länge. och satte det i soligt fönster. inte mycket alger och växterna är gröna och fina änsålänge.

      vanlig jord är billigare än Nature Fertiplant ABF och kan kanske vara ett alt.

      Kommentar

      • Lucas_magi
        • June 2005
        • 159

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Det räcker förmodligen, men visst kan du blanda ut med torv om du vill. Kom bara ihåg att torv är näringslös och Fertiplant-substratet kommer inte kunna tillgodose dina växters näringsbehov speciellt länge när du börjar med CO2.

        PMDD är ett måste.
        Jag glömde skriva att jag har ett 240 L akvarium.

        Då ska jag inte blanda ut med torv.
        Jag har tänkt att köra med PMDD också, tror du jag inte behöver CO2 om jag gör jordbotten? Jag vill inte ha dom mest krävande växterna, utan jag vill att mina svärdsplantor ska bli fina och inte dö ut som dom alltid gör när jag brukar ha dom...

        Funkar blomjord eller är inte det jag har bättre?

        Mvh Lucas

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          tror du jag inte behöver CO2 om jag gör jordbotten?
          Ska du bara köra vanliga enkla växter så behövs inte CO2, men då bör du kolla in en skötselmetod som brukar benämnas "low-tech". Den går ut på att man har ganska mycket välmatad fisk och gör väldigt få vattenbyten.

          Jord är mest torv, speciellt om du väljer en näringsfattig jord som brukar rekommenderas till växtakvarier. Dvs kan du få tag på torv enklare så kör med det.

          Torven är till för att skapa bra förhållanden för mineraliseringsbakterier som bryter ner döda växtdelar och fiskskit till kemiska ämnen som växterna kan ta upp, så det är ganska viktigt att du inte stör bottnen med slamsugning och att du inte gör alltför mycket vattenbyten. Den ska få stå och puttra och gosa till sig av sig själv helt enkelt.

          Denna mínserlising kan ta ganska lång tid att få igång så då kan du stödgöda med PMDD tills att allt hoppar igång. Enklast är att köra 50% vattenbyte med PMDD i några månader som om du körde med CO2, och sedan allteftersom dra ner både vattenbytesstorlek och vattenbytesfrekvens.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Ursprungligen postat av Lucas_magi
            Jag glömde skriva att jag har ett 240 L

            Funkar blomjord eller är inte det jag har bättre?

            Mvh Lucas
            blomjord funkar hos mig iallafall.

            det du köpt är väl lergranulat+plus näring det är väl utan kväve för att inte gynna alger. som det brukar va i andra näring för akvarieväxter.



            så ser mitt ut ett 54L med 8st kilfläcksrasbora och ungdjur av makropod. jag fick ta ut Barclaya longifolia och Cryptocoryne crispatula var. balansae för att dom växte ur det rätt så snabbt. har kvar näckros och några andra lättskötta växter. matar normalt och ger ingen extra näring eller c02 och fyller bara på när det behövs. har fått lite alger där det blev tomt efter när jag tog ur dom två växterna. men den lilla algmängden jag fått är inget som stör mig. och det har funkat förvånansvärt bra. det är ju inget ''co2-kar'' med storvuxna pråliga och perfekta växter. men jag är nöjd som det är och jag vill ju ha biotop akvarium så dessa växterna räcker tillräckligt.

            och sedan så växer ju stjälkväxterna ovanför ytan och får därigenom co2 lika så näckrosen får ju det igenom ytbladen. sedan bildas det väl lite co2 igenom botten.

            har dock fuskat lite med att ha en liten pump i ena hörnet dock på svag utflöde.

            knepet är blomjorden och att plantera mängder med växter i början.

            fast det var kanske inte ett sådant kar du menade att du ville ha.

            Kommentar

            • Lucas_magi
              • June 2005
              • 159

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Ska du bara köra vanliga enkla växter så behövs inte CO2, men då bör du kolla in en skötselmetod som brukar benämnas "low-tech". Den går ut på att man har ganska mycket välmatad fisk och gör väldigt få vattenbyten.

              Jord är mest torv, speciellt om du väljer en näringsfattig jord som brukar rekommenderas till växtakvarier. Dvs kan du få tag på torv enklare så kör med det.
              Jag har ju inte tänkt att ha så jätte mycket fisk, men man kan kanske trycka i lite mer utfyllnadstetror? Aven med "lowtech" så funkar det bra med en 2217 med eheim mech och substrat pro eller sätter det ner "lowtech" funktionen?

              Jag vet inte hur näringsrik/fattig som den 0.6 L som jag har är, men när jag redan har den Nature Fertiplant ABF 0,6 L jord så kan jag lika gärna köpa till en till så jag har lika dant och köra lowtech isf. Bör jag köpa till 1.2L eller 2.5? Priset spelar ingen roll utan det som är bäst kör jag på, kanske bättre med för mycket än för lite?

              Jag vill ha ett akvarium med fina växter, inte enbart växter.

              Min tanke är mycket rötter i botten, många små som ligger lite huller om buller och skapar grottor till dvärdciklider sen vill jag ha växter på dom platser som gruset är synligt. Tror jag vill ha vanliga växter som t.ex. svärdsplanta och andra från det släktet, sen vet jag inte om polysperma är en lätt växt? Ge gärna förslag på lätta och fina växter.

              Tack så mycket för att ni svarar på mina frågor!

              Mvh Lucas

              Kommentar

              Arbetssätt...