Prickalger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _vinkelslip_
    • June 2009
    • 242

    Prickalger

    Börjat växa lite prickalger inne i mitt kar.
    Mestadels på bakrutan och några på framrutan. Inga på växter eller stenar.

    Har googlat lite, men kan inte hitta hur man ska bekämpa dessa rackare.

    Mitt ytterfilter är ju som tidigare nämnt helt nytt pga läckage.
    Det enda är innerfiltret som är med sen uppstart.

    Vad jag har förstått beror det på för hög ammonium?

    Och, jag gjorde så igår vid veckliga vattenbytet att jag tog ett kreditkort och skrapade rutorna med innan vattenbytet.
    Kan lova att bakrutan INTE var lätt i ett 540L kar......pust.

    Kör med PMDD, inne på andra veckan, och nystartat CO2. (Algerna var där sen innan)
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Prickalger är ett tecken på att du har bra vatten i ditt akvarium vad jag har hört. En sådan skrapa som man har till en keramikhäll på spisen är superbra för att skrapa bort dem, alternativt en bilskrapa. De är svåra att få bort på växter, dock...det enda som jag har hört som äter prickalager är zebrasnäckor. Men de lägger ägg som inte kläcks i sötvatten, och de är inte så fina de heller. :/
    Möjligen kan EasyCarbo fungera, i annat fall får du göra på det långsamma gammaldags sättet...att få så bra snurr på växterna att de tar all näring innan algerna gör det.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Guest

      #3
      raderat
      Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 02:08.

      Kommentar

      • _vinkelslip_
        • June 2009
        • 242

        #4
        okej.
        Om ditt talesätt stämmer blir jag väldigt glad att höra att jag har bra vatten, är som sagt helt ny på det här med akvaristik... =)

        Om däremot Anettejt har rätt så blir jag också glad, för då det verkar som prickisarna kommer försvinna när PMDD:et har "gått in".

        Vi får se vad som händer här. med co2 och pmdd....

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
          Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 02:08.

          Kommentar

          Arbetssätt...