Alger, varför?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christerhedberg
    • August 2008
    • 624

    Alger, varför?

    Hej på er alla, jag har ett 100liters med 4st medelstora zebraciklider i. Har ett filter som gör 750liter/h vilket duger till akvariet, men en sak jag har problem med är alla alger. När jag tar bort alger ifrån rutorna kommer det tillbaka efter bara ett par dagar.
    Kan vara för att jag bara har lite flytväxter och några vallisnera. Vet tyvärr inte vad det är för slags alger men det är två sorter har jag kommit fram till :P Bruna (troligen brunalger) och andra gröna, ser ut som en grön beläggning på växter, stenar, filtret och glaset.
    Hur som helst så vet jag inte riktigt hur jag ska göra, byta vatten väldigt ofta? Eller?
  • Wiie
    • May 2006
    • 124

    #2
    Hur mycket matar du?

    Kommentar

    • ImPulse
      • August 2009
      • 203

      #3
      Sorry om jag kapar tråden, men jag har ungefär samma problem i mitt kar. En grönaktig beläggning som oftast lägger sig 5-10cm från sandbottnen upp på glaset. Malarna jag har verkar inte ta bort det, eller så gör dom det fast de inte hinner med riktigt. Det är alger som kommer tillbaka efter en dag eller två. Algskrapan lyckas inte ta bort det så jag får liksom föra ner handen o skrapa bort det själv.
      Jag gör sällan vattenbyten faktiskt, byter kanske 30% av vattnet varje vecka. Matar en gång i veckan, oftast fredagar. Så om det är någon som har en idé till hur både trådskaparen o jag kan få bort problemet så vore det nog bra. :P
      65 liter
      220 liter

      Kommentar

      • Christerhedberg
        • August 2008
        • 624

        #4
        Ursprungligen postat av Wiie
        Hur mycket matar du?
        Jag matar bara med 5-10 pellets varannan dag, så mycket som dom äter.

        Kommentar

        • Christerhedberg
          • August 2008
          • 624

          #5
          Ursprungligen postat av ImPulse
          Sorry om jag kapar tråden, men jag har ungefär samma problem i mitt kar. En grönaktig beläggning som oftast lägger sig 5-10cm från sandbottnen upp på glaset. Malarna jag har verkar inte ta bort det, eller så gör dom det fast de inte hinner med riktigt. Det är alger som kommer tillbaka efter en dag eller två. Algskrapan lyckas inte ta bort det så jag får liksom föra ner handen o skrapa bort det själv.
          Jag gör sällan vattenbyten faktiskt, byter kanske 30% av vattnet varje vecka. Matar en gång i veckan, oftast fredagar. Så om det är någon som har en idé till hur både trådskaparen o jag kan få bort problemet så vore det nog bra. :P
          Låter som att vi har samma sorts alger. Tråkigt att jag inte kan ha växter, för zebrorna gräver upp dom hela tiden. Med växter hade jag nog inte haft alger. Har du mycket växter eller knabbt några alls?

          Kommentar

          • ImPulse
            • August 2009
            • 203

            #6
            Ursprungligen postat av Christerhedberg
            Låter som att vi har samma sorts alger. Tråkigt att jag inte kan ha växter, för zebrorna gräver upp dom hela tiden. Med växter hade jag nog inte haft alger. Har du mycket växter eller knabbt några alls?
            Det låter som det ja. Jag har 3 st. olika växter, bacopa monnieri, echinodorus bleheri samt limnophila heterophylia, varav den sista har växt såpass mycket att jag fått klippa ner den och plantera om den så, pga det har jag en del växter i karet.

            Edit: Bild på akvariet. Det är inte överdrivet med växter som du/ni ser, men tillräckligt. Växten som sitter vid grottöppningen (echinodorus bleheri) är en växt som väderålarna samt banjomalarna tycker om att gräva ner sig vid, så den är väldigt svår att plantera eftersom den sällan får vara ifred. Resterande växter fungerar fint dock. (Jag vet att det är en del fula luftbubblor vid bakgrunden, det ser värre ut på bild än det är IRL men jag ska ändå ta tag i det och fixa till det)
            Senast redigerad av ImPulse; 02 August 2009, 21:06.
            65 liter
            220 liter

            Kommentar

            Arbetssätt...