Lilaeopsis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Riddaren
    • June 2009
    • 126

    Lilaeopsis

    Hur är det egentligen med den här växten? Jag har nog Lilaeopsis brasiliensis för tillfället men de säljer lilaeopsis novaz...... på Grizzly. Till och med säljaren på Grizzly sa att de bara blir skit av dem hela tiden och att de därför aldrig vill ha dem inne. Men nu var de på annons och därför var de tvugna.
    Jag har testat dem i två kar.

    Dålig belysning, engelsk sjösten, ej PMDD men fisktätt och varit igång ett tag. Här funkar det inte alls utan de vittrar bort direkt.

    Bra belysning (4 lysrör), sand (hur finkorning vet jag inte?), PMDD, lagom med fisk, god vattenkvalité och vattenbyte varannan vecka.

    Det funkar inte i något av dem. De lever fortfarande men de växer inte alls och ser väldigt tråkiga ut. Det jag har gjort är att jag följer instruktionerna som finns här på zoopet. Jag delar upp buntarna i ca 6 delar och sprider sen ut dessa med en centimeters mellanrum. Det hjälper inte.
    Jag har även försökt att INTE göra detta, men det funkar inte det heller.
    Jag har köpt 5-6 olika buntar men det har inte funkar med någon av dem. Är det någon här som har lyckats som har några tips?
    ______________________________________________
    540 L + 540 L + 47 L
    Entusiastisk amatör
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    De kräver otroligt mycket ljus, även när dom har nog med ljus, CO2 och PMDD så växer dom ändå sakta. Dom påminner på så sätt om Anubias som också under de flesta förutsättningar växer långsamt och därför i princip alltid är lite algbeklädda.

    Jag försöker hitta riktigt svåra växter för att se om jag kan odla allt jag kommer över och nu senast just Lilaeopsis brasiliensis eftersom jag likt dig aldrig riktigt fått någon bra fjutt på den tidigare.

    Hittills ser det lovande ut.

    De bästa tipsen jag kan ge vad gäller riktigt svåra bottentäckare är att se till att varje skott ser alla lysrör samtidigt och att hålla alla rutorna runt dom skinande rena eftersom rena glasrutor reflekterar ner ljus på botten.

    Det är mycket svårt att ha känsla för hur fantastiskt mycket växter och prylar runtomkring bottnen minskar ljusflödet något enormt, så därför har jag gjort ett par filmer som visar hur otroligt snabbt växter runtomkring skuggar..
    I use my Apogee PAR meter to measure different places inside the tank to show how the light varies around different areas in a planted tank. Notice how incre...

    .. och hur man kan dubbla ljusmängden bara genom att hålla rutorna algfria:


    Ett vanligt sällskapsakvarium med medföljande ramp ger värden runt 20 och din burk med flera lysrör kanske kommer upp runt 30-40 - det är först runt 40-50 som man kan hålla någorlunda bra fräschör på svåra bottentäckare. Som du ser ligger min burk på 100 på oskuggade ställen och då tycker jag att jag har bra fart på Hemianthus callitricoides.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Riddaren
      • June 2009
      • 126

      #3
      Ojdå, det där låter inte särskilt lovande för min del då. Då får man helt enkelt ge upp lilaeopsis? Är verkligen alla marktäckare i så stort behov av så pass kraftigt ljus? Hur mår dina fiskar och andra växter, blir det inte för mycket?
      ______________________________________________
      540 L + 540 L + 47 L
      Entusiastisk amatör

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Det är otroligt låga ljusnivåer jämfört med vanligt dagsljus. När tex akvariet får direkt solljus från ett fönster så blir det runt 500 µmol/m2, så det är en bit kvar för att det ska bli värre än i naturen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • Riddaren
          • June 2009
          • 126

          #5
          Nu känner jag mig dumförklarad... Tack för hjälpen. Haha
          ______________________________________________
          540 L + 540 L + 47 L
          Entusiastisk amatör

          Kommentar

          Arbetssätt...